Meny
Forside
Søråsen 20B 1356 Bekkestua Vis på kart
Telefon: 67 12 55 76 Send oss e-post
Redaktør: Merete Andersen
Mars

Månedsskriv

Måneden som gikk
Tusen takk for flott innsats på inne-dugnaden:) Dere er med å gjør et viktig bidrag for innemiljøet i barnehagen.

Nå for tiden leker barna mye rundt omkring på huset i valgtiden. Småbarna bruker også de andre avdelingene en del i smågrupper i sin innetid. Mange begynner derfor å bli godt kjent med leketilbudene på de ulike avdelingene. Vi får også besøk av barn fra andre avdelinger til oss på Smørøyet, og noen ganger bytter også barn avdeling ved 3-maten (går på spisebesøk til venner på andre avdelinger). Dette er hyggelig og noe av målet vi har ved å ha 1-6 års grupper og valg/småbarnsgruppe, barna må øve seg på å få venner på hele huset.

Dagen før karneval hadde vi besøk av Bakary fra Senegal. Han spilte trommer for oss, og fikk med barna i i sang og dans. De fikk også spille trommer sammen han. Barna koste seg godt.

Karneval er noe barna alltid gleder seg stort til, det er mye snakk om hva de skal kle seg ut som, og hva vi skal gjøre. De elsker musikk og dans og fest med pølser, pinata og boller. Dagen ble veldig bra, barna var nysgjerrige og positive til hverandres kostymer og lekte ulike roller med kostymene sine:) Alle var også med å gikk over catwalken på fellesrommet.

Sosial kompetanse
Hvordan komme med i lek og inkludere hverandre går for det meste veldig greit. Barna kjenner hverandre godt og vet noe om hvordan og hva de ulike vennene liker og ikke liker. Konflikter «vil det være» likevel, og de skal løses. Dette føler vi at vi klarer fint sammen. Samtidig øver vi også på at barna skal prøve å ordne opp selv, dette avhenger selvfølgelig også av aldre og modenhet. Men spesielt maxibarna kan ha fordeler ved dette, da ikke voksne er like tilgjengelige på skolen. Vi må ruste barna til å takle med- og motgang, og komme seg godt ut av det. Vi er tett på i barnehagen og kan prøve å hjelpe de til å mestre ulike situasjoner selv på en god måte. 

Å akseptere hjelp, og å be om hjelp på en passende måte er viktig for å omgås hverandre. Vi opplever at alle spør om hjelp, både de sjenerte barna og de mer frampå barna, det gjøres som oftest på en veldig positiv måte. Men stemmevolumet øver vi på at kan dempes! Minn gjerne barna på dette i situasjoner hjemme også. Mange «roper» selv om de står ved siden av den de snakker til.

I garderoben en dag var det mange som skulle ha litt hjelp, og jeg sier at man må vente på tur. Mange barn fortsetter å stå tett oppi meg for å få hjelp, og småmaser, mens Oscar stiller seg pent bak Anna som jeg holder på å hjelpe, og sier med et smil «Jeg står i kø!». Da ble det selvfølgelig Oscar sin tur før alle da andre som stod i en ring tett inntil meg. Og da han fikk positiv tilbakemeldig på det, stilte de andre seg fint i kø bak han:)

Vi øver også på at det skal være helt i orden å stå ulike steder i en kø. Det er ofte et spørsmål om å stå først i køen når vi skal gå på rekke. Vi passer på å bytte på hvor alle står, og også gjøre det attraktivt å stå i midten, eller bak eller hvor det måtte være. De aller fleste takler dette nå veldig bra. Vi skal jo uansett ha med oss ALLE.

Fagområdet, Kommunikasjon, språk og tekst


Barna rimer mye på ord, og noen er veldig opptatt av vitser. Vi har også snakket og lest, lyttet og sett på noen eventyr. Barna lager også egne teaterforestillinger de viser for hverandre. Det er mye læring i organisering, samarbeid, lytte til hverandre og stå fram i disse «forestillingene».

Mange er opptatt av egne og andres bokstaver og gjenkjenner mange ordbilder. Når de skal legge fra seg teninger i skuffene sine, eller hjelpe andre å gjøre det, må de finne riktig navn på skuffen. Noen kan alle bokstavene i navnet sitt (eller ordbildet) andre kan bare første bokstav og trenger støtte på hva er neste. Noen vet hvilken bokstav de starter på og hvor mange bokstaver det er, eller hva første og siste bokstav er. De har ulike strategier på å finne sin eller andres skuffer.

Kosthold       
Tomatsuppe med makaroni var månedens suppe. Barna var med å dele opp tomater og så alle ingrediensene vi brukte i suppa. Den ble god, og var populær blant barna.

Karneval med pølser og boller ble «det lille ekstra» denne måneden. Og vafler for de som var her i vinterferieuka. Ellers har vi som vanlig hatt rundstykker, grønnsaker, frukt, smoothie og korn.

Nærmiljø og samfunn


Maxibarna har vært på skiskole på Fossum. Barna koste seg veldig både med buss og skileik. Alle opplevde mestring på ulike plan, og fikk gode opplevelser. Vi har vært på bursdagstur hjem til Nils, og lekt flere dager i skogen utenfor barnehagen. Der har vi funnet rådyrbæsj, snegler og mark. Sola begynner å varme og vi nyter smeltevann og sørpelek.

MARS                    
Sosial kompetanse
Område vi har spesielt fokus på i mars er positive sosiale handlinger.
Vi voksne er bevisst med å kommenter og gi positiv tilbakemeldinger når vi ser barn gjør gode handlinger mot hverandre. 
Vi øver videre på: Å inkludere andre i leken, og å kunne vente på tur i ulike situasjoner. 

Fagområdet
I mars og april jobber vi med fagområdet antall, rom og form. 
En hverdag med naturlige innslag av matematikk skaper en tidlig forståelse av faget. Barna opplever og lærer romfølelse gjennom å sanse og bruke kroppen, og i løpet av dagen møter barna mange naturlige situasjoner der telling, måling og kategorisering inngår.

Vi vil at barna skal:
Kjenne til rommene i barnehagen og kunne orientere seg inne og ute
Bruke noen matematiske begreper, og gjenkjenne ulike former
Spille terningspill og telle en-til-en

Barna skal kunne orientere seg rundt på huset, og finne fram til de ulike avdelingene. Barna skal få erfaringer med ulike begreper som over, under, gjennom, ved siden av, først, sist osv. Vi voksne skal bruke matematiske begreper i hverdagen, og beskrive former og antall som oppmuntrer til at barna blir nysgjerrige.

Vi spiller mye spill og puslespill. Vi vil ha mest fokus på spill med terning og telling i denne perioden. Det er mye sosial læring i å vente på tur og forholde seg til satte regler i et spill. Tallsymboler og geometriske former skal vi ha synlig på avdelingen etter hvert som vi jobber med det, blant annet når vi lager påskepynt.

Kosthold Vi har kjøtt som matfokus denne måneden. Vi vil snakke om hva slags kjøtt vi får fra de ulike dyrene.  Barna skal få smake kylling, svin og okse (med poteter og grønnsaker som tilbehør).

Tips til hjemmet:                        
*Bruk begreper som beskriver plassering i daglig tale med barna. I den øverste skuffen, midt på bordet, bak og foran osv.
*Spill spill sammen og telle en- til- en. Vis gjerne også tallsymbol.

Diverse         
*Utviklingssamtaler starter i mars (de fleste blir nok i april). Dere får forslag til tid på mykid.
*Da noen barn er veldig allergisk mot nøtter, og kan få kraftig reaksjon, ber vi dere være spesielt nøye med å IKKE sende med barn noe slag av nøtter i barnehagen.
*Vi har fortsatt en del sykdom og sykemeldinger blant personalet på Smørøyet. For å få mer stabilitet låner vi derfor Anne Myrberg (som til vanlig jobber på Regnbuen). Hun er leder for småbarsgruppa i barnehagen og vil følge den selv om hun nå er på Smørøyet en stund fremover.