Måneden som gikk
Tusen
takk for flott innsats på inne-dugnaden:) Dere er med å gjør et
viktig bidrag for innemiljøet i barnehagen.
Nå
for tiden leker barna mye rundt omkring på huset i valgtiden. Småbarna bruker
også de andre avdelingene en del i smågrupper i sin innetid. Mange begynner
derfor å bli godt kjent med leketilbudene på de ulike avdelingene. Vi får også besøk av barn fra andre avdelinger til oss på Smørøyet, og noen
ganger bytter også barn avdeling ved 3-maten (går på spisebesøk til venner på
andre avdelinger). Dette er hyggelig og noe av målet vi har ved å ha 1-6 års
grupper og valg/småbarnsgruppe, barna må øve seg på å få venner på hele huset.
Dagen før karneval hadde vi besøk av Bakary fra Senegal. Han spilte trommer for oss, og fikk med barna i i sang og dans. De fikk også spille trommer sammen han. Barna koste seg godt.
Karneval er noe barna alltid gleder seg stort til, det er mye snakk om hva de skal
kle seg ut som, og hva vi skal gjøre. De elsker musikk og dans og fest med
pølser, pinata og boller. Dagen ble veldig bra, barna var nysgjerrige og
positive til hverandres kostymer og lekte ulike roller med kostymene sine:) Alle var også med å gikk over catwalken på fellesrommet.
Sosial
kompetanse
Hvordan
komme med i lek og inkludere hverandre går for det meste veldig greit. Barna
kjenner hverandre godt og vet noe om hvordan og hva de ulike vennene liker og
ikke liker. Konflikter «vil det være» likevel, og de skal løses. Dette føler vi
at vi klarer fint sammen. Samtidig øver vi også på at barna skal prøve å ordne
opp selv, dette avhenger selvfølgelig også av aldre og modenhet. Men spesielt
maxibarna kan ha fordeler ved dette, da ikke voksne er like tilgjengelige på
skolen. Vi må ruste barna til å takle med- og motgang, og komme seg godt ut av
det. Vi er tett på i barnehagen og kan prøve å hjelpe de til å mestre ulike
situasjoner selv på en god måte.
Å akseptere hjelp, og å be om
hjelp på en passende måte er viktig for å omgås hverandre. Vi opplever at alle
spør om hjelp, både de sjenerte barna og de mer frampå barna, det gjøres som
oftest på en veldig positiv måte. Men stemmevolumet øver vi på at kan
dempes! Minn gjerne barna på dette i situasjoner hjemme også. Mange «roper» selv
om de står ved siden av den de snakker til.
I garderoben en dag var det mange
som skulle ha litt hjelp, og jeg sier at man må vente på tur. Mange barn
fortsetter å stå tett oppi meg for å få hjelp, og småmaser, mens Oscar stiller
seg pent bak Anna som jeg holder på å hjelpe, og sier med et smil «Jeg står i kø!». Da ble det selvfølgelig Oscar sin tur før alle da andre som stod i en ring
tett inntil meg. Og da han fikk positiv tilbakemeldig på det, stilte de andre seg fint i kø bak han:)
Vi øver også på at det skal
være helt i orden å stå ulike steder i en kø. Det er ofte et spørsmål om å stå
først i køen når vi skal gå på rekke. Vi passer på å bytte på hvor alle står,
og også gjøre det attraktivt å stå i midten, eller bak eller hvor det måtte være. De aller fleste takler dette nå veldig bra. Vi skal jo uansett ha med
oss ALLE.
Fagområdet,
Kommunikasjon, språk og tekst
Barna
rimer mye på ord, og noen er veldig opptatt av vitser. Vi har også snakket og
lest, lyttet og sett på noen eventyr. Barna lager også egne
teaterforestillinger de viser for hverandre. Det er mye læring i organisering,
samarbeid, lytte til hverandre og stå fram i disse «forestillingene».
Mange er opptatt av egne og
andres bokstaver og gjenkjenner mange ordbilder. Når de skal legge fra seg
teninger i skuffene sine, eller hjelpe andre å gjøre det, må de finne riktig
navn på skuffen. Noen kan alle bokstavene i navnet sitt (eller ordbildet) andre
kan bare første bokstav og trenger støtte på hva er neste. Noen vet hvilken
bokstav de starter på og hvor mange bokstaver det er, eller hva første og siste
bokstav er. De har ulike strategier på å finne sin eller andres skuffer.
Kosthold
Tomatsuppe med makaroni var månedens suppe. Barna var med å dele opp tomater og så alle ingrediensene vi brukte i suppa. Den ble god, og var populær blant barna.
Karneval
med pølser og boller ble «det lille ekstra» denne måneden. Og vafler for de som
var her i vinterferieuka. Ellers har vi som vanlig hatt rundstykker,
grønnsaker, frukt, smoothie og korn.
Nærmiljø
og samfunn
Maxibarna
har vært på skiskole på Fossum. Barna
koste seg veldig både med buss og skileik. Alle opplevde mestring på ulike
plan, og fikk gode opplevelser. Vi har vært på bursdagstur hjem til Nils,
og lekt flere dager i skogen utenfor barnehagen. Der har vi funnet rådyrbæsj, snegler og mark. Sola begynner å varme og vi nyter smeltevann og sørpelek.
MARS
Sosial
kompetanse
Område
vi har spesielt fokus på i mars er positive sosiale handlinger.
Vi voksne er
bevisst med å kommenter og gi positiv tilbakemeldinger når vi ser barn gjør
gode handlinger mot hverandre.
Vi øver videre på: Å inkludere andre i leken, og å kunne vente på tur i ulike situasjoner.
Fagområdet
I
mars og april jobber vi med fagområdet antall, rom og form.
En hverdag med naturlige
innslag av matematikk skaper en tidlig forståelse av faget. Barna opplever og
lærer romfølelse gjennom å sanse og bruke kroppen, og i løpet av dagen møter
barna mange naturlige situasjoner der telling, måling og kategorisering inngår.
Vi vil at barna skal:
Kjenne til rommene i barnehagen og kunne
orientere seg inne og ute
Bruke noen matematiske begreper, og gjenkjenne
ulike former
Spille terningspill og telle en-til-en
Barna skal kunne orientere seg
rundt på huset, og finne fram til de ulike avdelingene. Barna skal få
erfaringer med ulike begreper som over, under, gjennom, ved siden av, først,
sist osv. Vi voksne skal bruke matematiske begreper i hverdagen, og beskrive
former og antall som oppmuntrer til at barna blir nysgjerrige.
Vi spiller mye spill og
puslespill. Vi vil ha mest fokus på spill med terning og telling i denne
perioden. Det er mye sosial læring i å vente på tur og forholde seg til satte
regler i et spill. Tallsymboler og geometriske former skal vi ha synlig på
avdelingen etter hvert som vi jobber med det, blant annet når vi lager
påskepynt.
Kosthold Vi har kjøtt som matfokus denne måneden. Vi vil
snakke om hva slags kjøtt vi får fra de ulike dyrene. Barna skal få smake kylling, svin og okse (med
poteter og grønnsaker som tilbehør).
Tips
til
hjemmet:
*Bruk
begreper som beskriver plassering i daglig tale med barna. I den øverste
skuffen, midt på bordet, bak og foran osv.
*Spill
spill sammen og telle en- til- en. Vis gjerne også tallsymbol.
Diverse
*Utviklingssamtaler
starter i mars (de fleste blir nok i april). Dere får forslag til tid på mykid.
*Da
noen barn er veldig allergisk mot nøtter, og kan få kraftig reaksjon, ber vi
dere være spesielt nøye med å IKKE sende med barn noe slag av nøtter i
barnehagen.
*Vi har fortsatt en del sykdom og sykemeldinger blant personalet på Smørøyet. For å få mer stabilitet låner vi derfor Anne Myrberg (som til vanlig jobber på Regnbuen). Hun er leder for småbarsgruppa i barnehagen og vil følge den selv om hun nå er på Smørøyet en stund fremover.