Månedsskriv

Måneden som gikk

Karneval har vært månedens høydepunkt. Barna gledet seg så mye, vi pyntet avdelingen og laget piniata sammen med barna. I år ble det Regnbue piniata, etter store diskusjoner og med mange rare forslag landet vi på regnbuen. Barna lurte på hvordan klarer vi å lage en regnbue, men resultatet overrasket store og små. Selve festen foregikk på fellesrommet med sang og dans. Alle hadde kledd seg ut og viste frem kostymer på «Catwalk». For en fest! Pølser og boller med krem var dagens mat.

Sosial kompetanse

Denne måneden handlet om å be om hjelp og ta imot hjelp på en god måte. Vi øvde på å spørre om hjelp med en positiv og hyggelig stemme. Til og med de minste barna begynte å spørre pent «Kan du hjelpe meg» eller «kan du vær så snill hjelpe meg». Større barn hjelper uoppfordret de mindre barna i påkledning eller ved matbordet. Vi har så mange fine eksempler om hvordan barn spør eller tilbyr hjelp til hverandre, eller inviterer hverandre i lek. Som for eksempel; Olav ser at Erik H.B. står og ser på han leke med klosser. Han går til Erik, tar han i hånden og sier «kom, du kan leke med meg».

Barnet Inga satt sammen med Josefine ved bordet og laget rundstykker. Josefine ser på Inga og sier: - Hjelpe meg. Inga ser på henne, tenker litt og spør: - Skal jeg vise deg, hvordan jeg lager boller? Josefine nikker og får hjelp av Inga.

Fagområdet – Kommunikasjon, språk og tekst

Vi har lest mye, nye bøker, gamle bøker, eventyr med konkreter og hørt på lydbøker. Barna på regnbuen liker å høre på eventyr og fortellinger. Nesten alle barna kan sine regler og sanger. Vi har øvd på å skrive navnet sitt, prøvd å rime ord og vi utfordret barna på å gjenkjenne navnet sitt når det leses baklengs. Vi har hatt Bakkari med trommeforstillingen på besøk. Barna utforsket trommer, rytmen og lyder.

Mat i februar – Kjøtt og grønnsaker

Selve prosessen begynte vi med å snakke om kjøtt. Hva slags kjøtt fins det? Hvor kommer kjøtt fra til butikkene? Hva slags kjøtt spiser barna hjemme? Når jeg spurte hva slags kjøtt liker barna, noen svarte: bacon, ribbe, kjøttkaker, kylling, pinnekjøtt og pølser. Men når jeg spurte hva slags dyr kommer ribbe og bacon fra, var det vanskelig å svare. Barna ble veldig overasket at bacon og ribbe kommer fra grisen. Den morsomste svaret kom, da jeg lurte på hva slags dyr kommer pinnekjøtt fra? Et barn sa høyt og høytidelig: - Pinnekjøtt kommer fra høne 😊.

Vi så på bilder av forskjellige typer kjøtt, var det forskjell eller ikke. Etter barnas ønske ble det kjøttkaker, grønnsaker, brun saus og bacon til lunsj. Vi brukte storfe- og svinekjøtt til å lage kjøttkaker. Vi kvernet kjøttet, laget kjøttkaker, skrellet og kuttet poteter og gulrøtter. Alle som ønsket har fått prøve å kutte kjøtt, kverne og lage kjøttkaker. Og alt ble spist til.

Vi har bakt rundstykker og boller denne måneden også. Jeg må si at i denne barnehagen skapes det kjærlighet for matlaging.

MARS

Sosial kompetanse – Positiv sosial atferd

Barna skal lære å inkludere andre i leken. Vi vil ha fokus på at barna kan se seg rundt og invitere andre med inn i leken, og å ta hensyn til de andre i leken. Vi skal øve på tålmodighet i vente situasjoner. Vi fortsetter å øve på å si «HEI» når man møtes og smile når noen kommer.

Fagområdet – Antall, rom og form

I mars skal vi ha ekstra fokus på matematiske begreper som tall, form og mengde. Vi skal bruke aktiviteter med tall, rom og former. Puslespill, brettspill og formingsaktiviteter som gir kjennskap til former.

Fagområdet – Natur, miljø og teknologi

Snart er det vår, da skal vi lete etter vårtegn. Det er gøy å leke med smeltevann og utforske is som smelter. Vi skal følge på endringer som skjer i skogen og i nærmiljøet.

Mat i mars – Mat på bål

Vi skal ut til skogen og lage sunn mat på bål. Vi kommer til å snakke med barna om hva man kan lage på bål. Hvordan tenner man bål, og sikkerhet ved bålet.

Påskefrokost fredag 31 mars
Vi inviterer til en enkel frokost fredagen før påske mellom kl 8.00 og kl 9.00. Det er hyggelig om du tar deg tid til å sitte ned litt sammen med ditt barn og ta en matbit når du leverer på morgenen.