Litt
om februar
Det ble et
vellykket karneval. Det var lek og dans på avdelingen, før Regnbuen og Smørøyet
kom og hentet oss. Vi danset en runde gjennom barnehagen, før vi samlet oss på
kjøkkenet. Der fikk barna gå på catwalken til musikk til sitt kostyme og barna
syntes det var stas å få vise seg frem i kostymet sitt. Barna koste seg med
pølser til formiddagsmaten. Det var stort å få slå på pinataen og det kom godteri
ut. Etter utetiden ble det bolle med krem og frukt til 3 maten.
Sosial kompetanse/tema
Temasamlingen i
februar handlet om at Bamse måtte spørre Skallmann om hjelp på en hyggelig måte
for å få hjelp, og at det er fint å lære seg å ti imot hjelp. Vi har snakket
med barna om at det er mye hyggeligere å hjelpe, når en spør på en fin måte.
Når barna nå for eksempel sier; kan du hjelpe meg med vottene, istedenfor å stå
å vifte med vottene foran en voksen, så svarer vi; ja, jeg skal hjelpe deg, det
er så fint at du spør på en hyggelig måte.
Barna er blitt gode på å hjelpe hverandre og ta imot hjelp, når vi kommer inn
og skal kle av oss. Noen barn får hjelp til å ta av klærne, noen barn er blitt
gode på å hjelpe til med å henge opp ytterklærne til de som ikke klarer det
selv, mens andre barn får hjelp til å ta på innesko.
Når vi spiller spill er barna gode på å vente på tur. De er også gode på å
tape, selv om det er stor stas å vinne.
Fagområdet – Kommunikasjon, språk og tekst
Vi har spilt ulike spill. Barna
liker å spille og mange vil være med. Det er mange samtaler rundt spillene og
nye ord og begreper læres.
Maxibarna har vært på biblioteket og lånt noen bøker. Disse leser vi i
hvilestunden eller det blir en liten lesestund i sofaen med de som vil. Barna
er også ivrige på å hente bøkene i bokhyllen og ber om å bli lest for. De
fleste barna har fått lage bokstaven sin.
I samlingsstundene har vi lekt Kims lek med ting som rimer på hverandre. Barna
har blitt opptatt av å rime og finne ord som rimer på hverandre. Noen ganger er
det tulleord, men som oftest er det ordentlige ord. Vi har også jobbet med å
beskrive hva en ser på et bilde uten å si direkte hva som er på bildet.
Fagområdet Natur, miljø og teknikk
Det har vært litt
ulikt vær i februar. I en periode ble det veldig glatt på barnehagens
uteområde, så vi måtte sperre av noen områder. Noen dager gikk vi ut i
skogen eller ned på jordet for å leke. Barna er gode på å finne på ting og det blir mye fin lek. Nå har det kommet snø som har lagt seg oppå isen,
så nå er det fint på uteområdet og barna kan ake igjen.
Barna var med på å lage pinataen. Vi blåste opp en stor ballong og barna fikk
være med på å lime avispapir utenpå ballongen med tapetklister lim. Det er litt
klissete å holde på med limet og papiret kjennes litt mykt ut. Men når limet
har tørket har avispapiret blitt stivt. Den neste gangen tok vi hvitt papir, så
vi skulle se at vi fikk dekket hele med et lag til. Barna var også med på å male
pinataen.
Vi følger med på fuglemateren. Barna er opptatt av når det er tomt og sier ifra
at vi må fylle på. De synes det er fint å sette strek på fuglebildet til den
fuglen de ser på fuglemateren. Noen begynner nå å lære seg navnene på fuglene.
Fagområdet – Nærmiljø og samfunn
Vi hadde en fin tur hjem til Frida, for å feire hennes 5 årsdag. Barna er gode
på å gå sammen på tur. Vi går på rekke inntil kanten når vi går langs en vei og
ser oss for før vi går over veien. Hjemme hos Frida samlet vi oss når alle
hadde kledd av seg og snakket om hvor vi kunne leke og være. Det var mange
leker i en del av stuen som innbød til mye god lek. Barna koste seg med spagetti
og kjøttboller, kake, frukt og bær.
Bacary fra Senegal var i barnehagen i februar og spilte trommer. Han fortalte
litt om landet sitt og hva trommen hans er laget av. Barna fikk komme frem og
spille på trommer. De fikk også spille på ulike rytmeinstrumenter og danse.
Barnas medvirkning.
Da vi skulle lage pinataen fikk barna være med på å velge hva vi skulle lage.
Det kom flere forslag, tiger, ekorn, bæsj, regnbue, enhjørning, pokemon, mus og
påskeegg. Axel tegnet opp alle forslagene på hvert sitt ark, så fikk barna en
lapp hver som de skulle legge under den figuren de ville at vi skulle lage
pinata av. Etterpå viste Axel frem lappene til hver figur, da var det flest lapper
på tiger.
Litt
om mars
Sosial kompetanse/tema
I mars er fokuset positiv sosial atferd. Barna skal lære å inkludere andre i
sin lek. Vi vil ha fokus på at barna kan se seg rundt og invitere andre med inn
i leken, og å ta hensyn til de andre i leken. Denne måneden har psykologisk
førstehjelp fokus på tålmodighet og venting. Vi skal snakke med barna om at det
er normalt å måtte vente og at det kan være kjedelig, men at det er noe man må
øve seg på. En kan kanskje lære seg å
finne på noe annet mens man venter.
Fagområdet – Antall, rom og form
I mars og april skal vi ha ekstra fokus på fagområdet antall, rom og form.
Dette er barnehagens svar på matematikkfaget i skolen. Vi vil gjøre ulike
aktiviteter og oppgaver der barna lærer å telle, få mengdeforståelse og lære om
de vanligste geometriske formene.
Vi skal henge opp tallsymbolene og tegne og leke seg med tall. Vi vil spille mer
spill med terning, samtidig som vi vil spille ulike brettspill, kortspill,
memory. Vi vil finne frem noen nye puslespill. I puslespill er det mye ulike
former og mange av puslespillene har rette kanter ytterst og hjørner, så her er
det mange matematiske begreper som vi voksne vil være bevisste på å bruke.
Vi vil klippe og lime med ulike former. Vi ser at en del barn kan trenge å øve
seg på å klippe.
Fagområdet Natur, miljø og teknikk
Vi fortsetter med å
følge med på fuglemateren. I mars skal vi lage nye lapper til å sette streker
på, så ser vi hvor mange fugler og ekorn som kommer i mars.
Vi skal følge med på hva som skjer ute i naturen fremover. Det nærmer seg vår
og vil vi kunne se at det blir mer vår? Og hvordan ser vi det? Vil det dukke
opp noen vårtegn?
I mars skal vi lage mat på bål. Da snakker vi med barna i forkant om hvordan vi
skal lage bål og at vi må være forsiktige i nærheten av bålet.
Kosthold i Søråsen
Fredag 10 mars skal vi lage varm mat med kjøtt. Vi skal snakke med barna om hva
er kjøtt og hvor kommer kjøttet fra. Når vi har funnet ut hva vi skal lage og
hvilken type kjøtt vi skal bruke, vil vi snakke om og se på bilder av det
kjøttet vi har valgt.
Fredag 24 mars skal vi lage mat på bål. I forkant snakker vi med barna om hva
vi kan lage på bål og finner ut sammen hva vi skal spise.
Torsdag 30 mars skal vi lage noe mat med egg. Da snakker vi om egg og hvor
eggene kommer fra. Vi ser på en liten film fra en gård om høner og egg.
Påskefrokost fredag 31 mars
Vi inviterer til en enkel frokost fredagen før påske mellom kl 8.00 og kl 9.00.
Det er hyggelig om du tar deg tid til å sitte ned litt sammen med ditt barn og
ta en matbit når du leverer på morgenen.