Meny
Forside
Søråsen 20B 1356 Bekkestua Vis på kart
Telefon: 67 12 55 76 Send oss e-post
Redaktør: Merete Andersen
Mars

Månedsskriv

Måneden som gikk
Februar har vært fylt med mye god lek. Barna blir stadig flinkere til å samarbeide og dele på ting. Inne på Regnbuen er puterommet i konstant bruk. Hopping fra ribbevegg og fra puter er populært. Barna liker også godt at vi voksne bygger hus eller andre ting som de så leker med en stund og til slutt river... Ellers går det i blant annet duplo, tegning, maling, boklesing og puslespill.



Bokstavpuslespillet har vært stas etter at vi har hatt onsdagssamlinger med Lars Leopard som har alle barnas forbokstaver i magen. Flere av barna vet hvilken bokstav som er ”sin”.



I forkant av karnevalet hadde vi ansiktsmaling for de som ville. Tradisjonen tro kom også Bakary fra Senegal på besøk og spilte Djembe-tromme til kjente sanger. Et par av barna var litt skeptiske helt i begynnelsen, men alle tødde opp og deltok på sin måte, enten det var via et voksenfang eller som trommespiller. Vi er så heldige at barnehagen har mange trommer og disse har vært i flittig bruk etter besøket…



Til tross for mye is har vi hatt nok å finne på ute, og har kun droppet å gå ut én gang. Aking og kafélek passer i all slags vær, man må bare tilpasse akeutstyret! Et par dager med bare is tok vi ut Oda-kasser og hadde buss- og båtkjøring…



Sosial kompetanse
I februar har vi vektlagt å lære barna andre måter å be om hjelp på enn klaging/gråting. 

Benjamin kommer inn i grovgangen etter utetid. Han går rett til stativet vi bruker for å ta av sko og står der med votter og lue og resten av uteklærne og kommer med en klagende lyd. Martin: Hva må du ta av først Benjamin? Benjamin prøver å dra av vottene, men får det ikke til... "hjelpe meg?"

Det er ikke alltid man trenger å be om hjelp heller. Barna er ofte raske til å hjelpe av seg selv…

Det er vinterferieuke og på tide å gå ut og Julia sitter i garderoben og kler på Frida. Lua til Frida ligger på benken ved siden av dem. Josefine tar lua og gir den til Frida og sier vær så god! Frida smiler.

 

Lilli får trøst på et voksenfang etter et fall på gulvet. Dette ser Kasper og går og henter drikkeflasken til henne!

 

Fagområder
Fagområdet ”Kommunikasjon, språk og tekst” vektlegges hele året, men vi har hatt ekstra fokus på det i januar og februar. Enten vi pusler, tegner eller støtter rolleleken snakker vi med barna. Vi retter ikke hvis de sier noe feil, men passer på å gjenta ord og setninger på riktig måte når vi svarer. På rollelekrommene på Trollstua og Smørøyet har det vært mye god lek i små grupper. Via sykehuslek og kafebesøk utvides ordforråd og setningsbygging og vi ser at barna koser seg.



Videre har vi trukket inn rim og regler i flere av samlingene. Trekker barnet for eks. plast-ormen fra sangposen sier vi ”Ormen Lange krøp som en slange, under et gjerde, tok seg en pære, delte den i to, vær så god” mens vi viser med hendene hva ormen gjør.

Fagområdet ”Nærmiljø og samfunn” og ”Natur miljø og teknologi” vektlegges hele året med blant annet turdagen vår på onsdager. I februar har det vært mye is i og rundt barnehagen, så vi har ikke gått tur hver onsdag, men et par turer ble det. Etter å ha karret oss opp en skråning med is var det en yr gjeng som kom frem til barmark!



Mars

Sosial kompetanse
Denne måneden har vi ekstra fokus på å lære barna å inkludere andre i leken. Igjen er det fokus på at barna får erfare ulike typer lek i mindre grupper, at vi voksne deltar i leken og viser hvordan vi kan invitere til lek ved å dele på leker, spørre om noen vil være med å leke med mer.
I tillegg har vi fokus på venting og tålmodighet – alle må vi øve på å vente noen ganger…

Fagområder
I mars og april er det ”Antall rom og form” som vektlegges. Som det står i rammeplanen omfatter fagområdet blant annet lekende og undersøkende arbeid med sammenligning, sortering, plassering, former, mønster og tall. Vi kommer blant annet til å snakke om de ulike typene av duploklosser vi har og finne frem plastbamsene i ulike farger og størrelser. Tanken er å lære barna å oppfatte likheter og ulikheter som en begynnelse på kategorisering. I noen av samlingene våre skal vi legge inn former, farger og telling for så å følge dette opp i lek og daglige rutiner som å telle knapper i jakka, snakke om lengden på gulrotbitene eller benevne hvilke former som sirkler og trekanter ting rundt oss har.

Turdagen på onsdager (fagområder: ”nærmiljø og samfunn” og ”Natur miljø og teknologi”) fortsetter vi med i mars. Målet er å gi barna gode opplevelser i naturen/nærmiljøet i all slags vær. Videre har vi planer om å følge med på det som etter hvert kommer til å spire og gro både i bedene og i skogen.

Uka på småbarnsgruppa i mars

Mandager
Utelek, innelek på Regnbuen og andre avdelinger, samling med eventyr med konkreter og tegn-til-tale-sanger

Tirsdager
Utelek, innelek på Regnbuen og andre avdelinger, samling med Blime-dans og andre kropps- og bevegelsessanger

Onsdager
Turdag og gruppedag der småbarna spiser lunsj sammen på Regnbuen, innelek og samling m/Lars Leopard som har fått sirkel/runding, trekant og firkant i ulike farger i magen sin i tillegg til barnas forbokstaver.

Torsdager
Utelek, innelek på Regnbuen og andre avdelinger, samling med høytlesing fra bok

Fredager
Avdelingsdag (evt. innelek og samling med rim/sangpose).

Hilsen Anne M.