Meny
Forside
Søråsen 20B 1356 Bekkestua Vis på kart
Telefon: 67 12 55 76 Send oss e-post
Redaktør: Merete Andersen
Februar

Månedsskriv
Måneden som gikk
Etter juleferien syntes vi mange av barna var blitt så store! Ordforrådet blir stadig større, leken varer i lengre perioder av gangen og barna mestrer mange nye ting. Det er et privilegium å få være med på utviklingen!!

Vi fortsetter å besøke andre avdelinger. Nå når vi har puterom på Regnbuen er det spesielt stas å besøke rollelekrommene på Trollstua og Smørøyet. Her går praten livlig over matlaging og familielek. Ellers har lekedeigen blitt rullet, kjevlet og skåret opp mange ganger.



Ute har vi hatt alle mulige forhold; snø, vann og is… det meste faller i smak! Aking på is der man kun trenger å sette utfor på rumpa er like populært som å bruke akematter eller rumpeakebrett. Mye god trening er det i det å komme seg til toppen av bakken også. Vi oppmuntrer til å prøve selv før vi hjelper hvis det blir for vanskelig. Vi øver også på å gå opp trappa og ikke midt i bakken…



Sosial kompetanse
I januar har vi vektlagt ulike måter å komme med i lek. En fin måte, som Olivia demonstrerer i historien under, er å observere hva andre barn leker og skli inn i leken med noe som passer…

Casper sitter på puterommet og kjører båt på en pute. Olivia kommer inn og ser hva han gjør. Hun henter en lik pute og setter seg ved siden av Casper og begynner å gynge slik som han gjør. De smiler og ler til hverandre og drar på en lang båttur sammen. Etterpå fortsatte de å leke med duplo sammen.

Videre har følelsen stolthet vært i fokus. Dette er en følelse vi stadig bygger opp under ved å oppmuntre barna til å mestre nye ting…

Marie hopper fra den nederste ribben i ribbeveggen, den er helt nede ved tjukkasen. Mari oppmuntrer henne til å prøve den neste, Marie er litt skeptisk med en gang, men hopper til slutt og reiser seg opp med et stort smil om munnen og ler og ler.

Omtanken barna har for hverandre ser vi stadig…

Lilly liker godt å bli dratt på akebrett. Etter at Martin har kjørt flere runder med henne tar de en pause. Dette ser Benjamin og tar seg en runde med Lilly han også.

Fagområder
I januar og februar er det fagområdet ”Kommunikasjon, språk og tekst” som vektlegges. Ordningen med at en voksen tar med en liten gruppe barn til et annet rom skaper ro rundt leken, og det blir lettere for barna å kommunisere seg imellom og med den voksne. Vi voksne støtter språkutviklingen ved å bygge videre på det barnet sier og få til frem- og tilbakeutvekslinger om samme tema. Vi benevner også ting litt ekstra, som for eksempel ”Josefine, kan du gi meg den røde bilen som ligger under stolen” i stedet for å peke og si – kan du gi meg den!


Vi har lest bøker, hatt samlinger med Lars Leopard som har alle barnas forbokstaver og rim/regler i magen. Tekster som har rim, rytme og melodi hjelper barna med å utvikle både ordforråd og uttale, og ikke minst ser vi at barna liker det!

Fagområdet ”Nærmiljø og samfunn” og ”Natur miljø og teknologi” vektlegges hele året med blant annet turdagen vår på onsdager. I januar har vi vært i skogen rett utenfor gjerdet, der vi blant annet fant rådyr-bæsj! Vi fikk også en tur til Ballerud-jordet, der de store barna synes det var stas å dra de yngste på akebrett.



Februar
I februar kommer vi til å fortsette med mye av det samme som i januar. I forkant av karnevalet blir det ansiktsmaling for dem som vil.

Sosial kompetanse
Denne måneden vektlegges det å lære barna ulike måter å be om hjelp på. For eksempel å minne barna som har begynt å snakke på at de kan bruke ord i stedet for gråt/klaging.

Fagområder
I februar kommer vi til å fortsette å legge ekstra vekt på fagområdet  
”Kommunikasjon, språk og tekst” med bl.a. lek i mindre grupper, sang, lesing av bøker, lekeskriving og lek med bokstaver.

Turdagen på onsdager (fagområder: ”nærmiljø og samfunn” og ”Natur miljø og teknologi”) fortsetter vi med i februar.


Uka på småbarnsgruppa i februar

Mandager
Utelek, innelek på Regnbuen og andre avdelinger, samling med eventyr med konkreter og tegn-til-tale-sanger

Tirsdager
Utelek, innelek på Regnbuen og andre avdelinger, samling med Blime-dans og andre kropps- og bevegelsessanger

Onsdager
Turdag og gruppedag der småbarna spiser lunsj sammen på Regnbuen, innelek og samling m/Lars Leopard (bokstaver/rim/regler)

Torsdager
Utelek, innelek på Regnbuen og andre avdelinger, samling med høytlesing fra bok

Fredager
Avdelingsdag (evt. innelek og samling med rim/sangpose).

Hilsen Anne M.