Måneden
som gikk.
Året begynte
vi med mye snø og gode forhold til å gå på ski, leke i snøen og ake. Det har
vært en helt fantastisk måned med mange morsomme aktiviteter, temasamlinger,
fellessamlinger, tur og månedens matrett «Tomatsuppe».
Sosial
kompetanse – Selvhevdelse
Med
utgangspunkt i temasamlinger har vi jobbet for å øve barna på ulike måter å bli
med i lek eller aktiviteter på en passende måte. Vi har øvd på å ta hensyn til
leken som allerede er i gang, se på leken for å forstå hva den handler om. Ikke
alltid får man «ja» fra de som leker, vi har veiledet og jobbet med barna også
for å tåle et «nei». Vi hjelper barna til å finne på noe annet. Det viktigste er at alle har noen å leke med og at man tåler motgangen og nedgangen.
Vi har fått
puter og ribbeveggen på Regnbuen, det skaper fin lek og samarbeid. Barna er
stort sett gode på å inkludere hverandre i leken, store passer på de mindre og
forklarer leken. Vi har vært en del i skogen, der ser vi veldig fin og
harmonisk lek mellom barna. De inviterer hverandre til å bygge hytte av pinner
eller leke familie.
Et barn sitter på en stubbe og ser på tre andre leke
familie. En av de tre roper til det barnet: «Vi trenger pappa, har du lyst til
å bli pappa?» Barnet svarer: «Jaaa !!!!»
Fagområdet
– Natur, miljø og teknologi
Vi har
snakket mye om årstiden vinter og fugler om vinteren. Hvordan vet vi at det er
vinter, hvor er alle fuglene, hva spiser fugler. Vi så på en lærerik episode
fra «Kråkeklubben» om fugler om vinteren. Barna var veldig engasjerte og viste
stort engasjement når vi laget fuglemat. Før vi begynte å lage fuglemat, så vi
på de forskjellige frø og smakte på dem. Flere mente at gresskarfrø smakte
godt, mens sesamfrø smakte ingenting. Alle fikk lov til å lukte og kjenne på
fettet som vi brukte til å lage fuglemat, noen av barna kommenterte at det ser
ut som såpe, men lukter ingenting.
Vi har
snakket mye om været, hvorfor smelter snøen, hva gjør regn med snøen osv. Vi
prøvde å male snømenn som smelter og brukte hvit maling og klinkekuler. Barna
viste stor nysgjerrighet til aktiviteten, flere av barna spurte: «hvordan skal
vi male uten pensel?»
Denne måneden
utfordret vi finmotorikken til barna med perler, tegninger, maling, bruk av
kniv og saks og forming med modulerings deigen.
Fagområdet
– Kommunikasjon, språk og tekst
Hvert
barn valgte «sin egen regle» selv. Den skal de øve på og høre mange ganger, og
også få med seg hjem før sommeren. Barna er veldig stolte ved å ha sin egen
regle/sang og mange av dem kan utenat. Vi har sunget og danset hele måneden og
vi kommer til å fortsette med det. Vi ser at barna har blitt mye mer aktive i synging
og dansing. Det er et godt tegn, det betyr at de er mye tryggere i større
grupper og tør å synge eller danse.
Barna
har diktet et eventyr og tegnet tegninger til eventyret. Vi har lest eventyret
mange ganger og barna synes det er spennende med sitt eget eventyr. Eventyret
har dere fått med dere hjem, vi håper dere kommer til å bruke det godt.
Vi har
hatt fokus på bokstaver og vi har spilt en del bordspill og andre aktiviteter
med bokstaver og tall.
Fagområdet – Nærmiljø og samfunn
Vi har vært en del i skogen og der har vi lekt detektiver. Etter
at vi hengte fuglemat opp i trærne, måtte vi se om noen spiser det. Vi fant
tomme fuglekasser og mange forskjellige fotspor rundt stedet. Til og med rådyr
har vært der.
Maxibarna har vært på 3 skiskoledager på Fossum. Barna
storkoser seg og har det gøy på skiskolen.
Måneden avsluttet vi med en helt fantastisk tur til
biblioteket. På vei til og fra biblioteket stoppet vi mange ganger for å se på
kraner, lastebiler og andre type biler. Det er alltid spennende å gå forbi
brannstasjonen for da kommer mange morsomme samtaler om Bjørnis. På biblioteket
leste vi mange bøker, men ikke alle 😊. Barna er veldig interesserte i bøker, vi anbefaler dere foreldre
å besøke biblioteket sammen med deres barn.
Det er alltid spennende å få besøk av brøytetraktor eller en
søppelbil. Da står det en del barn og roper og vinker til sjåførene 😊.
Kosthold i Søråsen
Januar var suppe – måneden i barnehagen. Vi snakket om hva
slags supper de har smakt på og hva slags suppe vi skal lage her i barnehagen. Barna
hadde lyst på tomatsuppe, så da ble det det! Vi snakket om hva slags
ingredienser vi bruker til tomatsuppe. Hovedingrediensen er selvfølgelig tomat,
men hvor vokser tomater, det kunne ikke alle svare på. Vi så på en liten
lærerik video om tomatplanten og hvordan et frø blir til tomaten. Vi så også på
en profesjonell kokk som laget tomatsuppe, etter denne lille videoen sa et av
barna: «Det så veldig godt ut, men jeg vil ikke ha egg i suppa». Og det
hadde vi ikke😊. Små makaroni og pølser falt i smak
sammen med suppen. Vi har oppfordret alle barna til å smake på suppen og vi må
si at alle barna har smakt på suppa, noen av de mest skeptiske til suppen,
smakte mer enn litt😊.
Et av barna spiste en halv porsjon av suppen sin og sa: «Det var
godt, men jeg liker ikke tomatsuppen😊. En voksen sa: «Men du har spist så mye og du liker fortsatt ikke?» barnet svarte: «Magen min vil ha bare makaroni og pølser, ikke suppen😊.»
Februar
Sosial kompetanse – Selvhevdelse
Denne måneden har vi spesielt fokus på å lære barna å hjelpe
og ta imot hjelpen fra andre. Barna skal lære ulike måter å be om hjelp på, å
akseptere hjelp, på en passende måte.
Vi skal snakke om å starte barnehagedagen på en god måte. Vi
skal jobbe for å hjelpe barna med å tenke positive tanker og sette fokuset på
positive kommentarer.
Fagområdet – Kommunikasjon, språk og
tekst
Vi fortsetter å jobbe med reglene våre. Vi skal lese
spennende bøker og øve på å lytte, det er ikke alltid lett å lytte. Vi øver på
å kunne svare på spørsmål fra boken vi har lest om.
Mat i februar – Kjøtt og grønnsaker
Hvor kommer kjøtt fra? Hva slags type kjøtt fins det? Det
blir spennende hva vi kommer til å lage denne gangen. Barna skal være med å
bestemme måltidet fra begynnelsen.
Hver dag spiser vi grønnsaker og frukt. To ganger i uka baker
vi egne grove rundstykker og barna lager dem selv. Vi tror at det er
favorittretten til barna, grove rundstykker med pålegg. En dag i uken spiser
barna grøt og smoothie. Og en gang i måneden lager vi månedens rett.
INFO
Dugnad inne der vi vasker ned hele barnehagen onsdag 1.februar og
torsdag 2.februar
Vinterferie i uke 8. Da er barnehagen åpen, men vi ønsker å planlegge
personalets ferie og avspasering og legge dette til de dagene det er færre
barn. Dere må derfor registrere om barnet kommer eller ikke i MyKid innen fredag
3.februar.
Karneval blir fredag 17.februar. Vi forbereder oss med å pynte
avdelingen. Lage pinata og snakke om karneval. For å ta hensyn til alle så er
det viktig å ikke ha skumle eller heldekkende masker. Vi serverer pølser til
lunsj og bolle med krem til tremat denne dagen.