Månedsskriv

Litt om januar

Den store aktiviteten inne i januar har vært å veve. Barna konsentrer seg om ta nålen med garnet over og under renningstrådene. Noen sitter lenge, mens andre bare tar noen runder av gangen. De finner frem garnfargene de selv vil ha. Flere vil ha to farger om gangen og bytte ofte, mens andre vever lenger med samme farge og bytter sjeldnere. Det er en hyggelig stemning rundt bordet og mye prating.
Avdelingene bytter på å ha vever og perler en måned av gangen. Da blir det en måned uten vev og perler. Så i mars skal vi ha perlene. Vi opplever at det er fint å bytte på disse materialene. Det blir en positiv glød for å perle eller veve når det kommer inn igjen på avdelingen.

Sosial kompetanse
Denne måneden har vi hatt fokus på at barna kan hjelpe hverandre med påkledning og avkledning. De som er ferdige med å kle på seg kan se seg rundt og se om noen trenger litt hjelp. Vi snakker om det samme når vi kommer inn og skal kle av oss. Det er fint og se om noen trenger hjelp til å ta av seg yttertøyet eller hjelp til å henge opp dressen eller regntøyet. Noen av barna som rekker opp til knaggene er gode på å hjelpe andre med å henge opp.

Fagområdet – Kommunikasjon, språk og tekst
Vi holder på å lære oss noen vers og regler. I samlingsstundene har vi også fortalt, lest og dramatisert eventyr og fortellinger for barna. Vi har også brukt konkreter til å rime med. Da har vi lekt Kims lek og det synes barna er morsomt. De fleste barna har laget forbokstaven sin. Flere klippet den ut selv og så fikk de velge pynt til å lime på.
Før vi skulle lage suppe snakket Axel med barna om hva suppe er. Han skrev ned det barna tenkte og laget en plakat. Da erfarer barna at det de sier blir til skriftspråk.

Vi har spilt en del spill og det liker barna godt. Noen av spillene er med terning og da øver vi på å telle og se hvor mange plasser vi skal gå på brettet. Vi spiller også ulike lottospill og da gjør vi det sånn at barna må beskrive det de ser på kortet de trekker uten å vise frem bildet. Flere barn liker å spille «Kråkespillet», da må barna samarbeide om å få all frukten, før kråka er ferdig puslet.

Fagområdet Natur, miljø og teknikk
Barna har fått erfaringer med hva de kan gjøre når det er fin snø til å gå på ski og ake. De har også fått erfare hva som skjer når snøen blir tråkket ned, smelter litt og blir hard. Da blir det glatt og det er lett å falle og det er hardt.
Flere av de dagene det har vært hardt og glatt har vi gått ut i skogen. Der var snøen mykere og under trærne er det lite snø, så da er det lettere å gå og å leke. Vi lekte blant annet gjemsel og gikk på små turer. Vi har også gått ned på jordet og lekt.

Kosthold i Søråsen
Vi har laget suppe fra bunnen av. Axel snakket med barna i forkant om hva slags suppe de liker. Det var flest som likte tomatsuppe. Barna sa de likte å ha litt ulikt oppi suppen. Så det ble tomatsuppe med egg, pølsebiter og makaroni. Da vi spiste fikk barna velge hva de ville ha oppi suppen. Barna var med på å skrelle og kutte opp gulrøttene.

Litt om februar

Sosial kompetanse/tema
Temasamlingen handlet om hvordan en kan komme med i lek og at det kan være fint og først se litt hva som skjer og så komme med forslag til hva en kan bidra med i leken. Barna er stort sett gode på å inkludere hverandre i leken og ofte er det mange med på en lek. Vi vil nå ha fokus på at en ikke trenger å spørre om å få være med på en lek, men å lære seg å se om det passer at en kommer inn i leken og i så fall hva det er lurt å bidra med.
Vi vil også jobbe med å skjerme lek. Det vil si at vi voksne ser at det er en god lek som kanskje vil forstyrres om det kommer med en eller flere til. Da vil vi snakke med det eller de barna som vil inn i leken om at nå passer det ikke med flere barn i den leken, men at vi kan finne på noe sammen og finne noen flere barn som kan være med.

Fagområdet – Kommunikasjon, språk og tekst
Barna skal få velge seg et vers som barnet etter hvert skal lære seg. Vi fortsetter med å rime, lese og dramatisere bøker og eventyr og å spille spill. Barna er opptatt av bokstaver, så vi skal leke oss og tegne bokstaver.

Fagområdet Natur, miljø og teknikk
Vi skal lage en pinata til karnevalet fredag 17 februar. Barna skal få være med på å finne ut hva vi skal lage og være med på å lage den. Det er en spennende prosess med å lime avispapir på en ballong og så blir det hardt. Og hvordan får vi godteri inn i pinataen?

Vi håper på mer snø, så vi kan bruke ski og akebrett igjen.

Fagområdet Nærmiljø og samfunn
Fredag 3 februar er vi invitert hjem til Frida for å feire hennes 5 årsdag. Vi lager en bursdagsbok sammen med barna.
Mandag 6 februar er det Samefolkets dag. Det vil bli en fellessamling med litt fakta og bilder om den samiske kulturen.

Diverse
Karneval fredag 17 februar.
Barna kan kle seg ut som hva de vil. Men vi ber om at barna ikke har heldekkende masker, for da er det noen som blir redde. Selvfølgelig er det greit å komme som man er hvis noen ikke vil kle seg ut. Det blir catwalk, dans og pølser til alle barna og bolle med krem til 3 maten.

Vinterferie
Skolens vinterferie er i uke 8 (22 – 26 februar). Vi vet av erfaring at mange barn tar fri hele uken eller noen dager. Så vi ber om at du legger inn i MyKid innen fredag 3 februar om ditt barn tar fri en eller flere dager denne uken eller om ditt barn kommer.
Det er fint om du legger inn i MyKid, hvis ditt barn tar ferie noen andre dager nå fremover.