Meny
Forside
Søråsen 20B 1356 Bekkestua Vis på kart
Telefon: 67 12 55 76 Send oss e-post
Redaktør: Merete Andersen
Februar

Månedsskriv

Måneden som gikk!
Det har vært mye is, is og mer is i januar. Det krever mye tålmodighet å komme seg rundt ute, da det blir mye knall og fall underveis. Mange har krabbet opp bakkene for å komme til toppen for å få akt ned igjen;) Men vi er heldige som har skogen, og har lekt der flere dager.

Vi hadde noen få dager helt i starten av januar hvor det var forhold til å gå på ski, noen rakk da å gå litt på ski i barnehagen. Vi krysser fingrene for snøvær de neste ukene! 



Vi har byttet puterommet med kjøkkenet til regnbuen, og barna liker ny lek på avdelingen. Det treffer barna i alle aldre, å leke med kjøkken og familieleker. Da laget vi også et bilde vi kunne henge på veggen.



Vi har hatt pysjdag med kosedyrgjemsel, spill og lesestund. Med cornflakes til lunsj. Barna synes det var gøy, og spesielt kosedyrgjemsel, hvor vi gjemte kosedyrene og barna skulle finne de. Viktig å ikke røpe hvor andre sine var gjemt, de skulle finne sin egen. Mange så andre sine, men klarte stort sett å la være å fortelle hvor de lå:)



Sosial kompetanse
Vi har hatt temasamling om hvordan bli med i lek. Les referatene på hjemmesiden under sosial kompetanse.

I typiske gruppeaktivitet rundt bordet, eller konstruksjonsleker kommer barna ofte med helt av seg selv bare ved å sette seg ned å tegne, pusle, leke med togbane e.l. siden av de som allerede holder på. Når voksne er i lek på små-rommene har også en del barn lettere for å delta, det skaper nok en ekstra trygghet. 

Vi har (under psykologisk 1-hjelp) snakket om det å bli med i leken. Vi leste om Trine som ikke turte å spørre om å få være med i sandkasseleken. Hvordan hun hadde det inni seg, og hva slags tanker hun måtte kjenne på (røde og grønne tanker) hva hun kunne gjøre, og hvordan hun til slutt klarte å bli med i leken. Barna er alltid veldig engasjerte og ivrige når vi snakker om episoder hvor de kjenner seg selv/eller andre igjen.

Både det å se på leken for å forstå hva den handler om, eller å spørre er to gode metoder for å komme med i lek. Men ved å spørre kan man fort få et nei, da må man også lære seg å takle dette. Vi voksne veksler på om vi likevel hjelper barnet inn den aktuelle leken, eller om vi hjelper det å finne på noe annet. Det viktigste er at barna kan leke med flere og har evne til å komme seg videre og mestre medgang og motgang på en positiv måte. 

Det aller beste er selvfølgelig om de som allerede leker ser at andre vil være med, og inviterer de selv. Er det veldig mange i en lek, snakker vi med barna om de tror dette vil bli en bra lek, eller om det kanskje er lurt å dele seg.

Kommunikasjon, språk og tekst:
Vi har hatt mye rim og regler i januar. Gåter har vi også brukt en del. Barna synes det er gøy å gjette svaret. Vi har også lest en del bøker på rim.

Barna synes det er gøy med rare ord og rim. Det er effektiv læring og utrolig viktig for barns språkutvikling å lære seg takt og rytme i ord. Flere av barna rimer stadig på ord de kommer på. Mange kan «sitt eget» rim/regle utenat allerede!

Vi har spilt mye spill i januar, mange av de med spesielt fokus på språk og kommunikasjon. Ulike lottospill, Villkatten og Fantorangen. Hvor mye språklig «trening» det blir i de ulike spillene er avhengig av hva de voksne gjør ut av spillet. Det enkle spillet Villkatten kan man utvide ved å snakke med barna om gjenstandene de finner, «hva er det? Hva kan man gjøre med den/bruke den til? Hvorfor tror du ballen er rund? Osv»


Kosthold i Søråsen:
Januar var suppe-måned i barnehagen. Vi har ikke fått laget den enda, men skal ha den på fredag 3/2. Barna hadde lyst på tomatsuppe, så da blir det det! Vi snakker om hva vi skal bruke for å lage den, knuste tomater, løk, hvitløk og pasta. I fjor sa mange at de ikke liker løk men alle sa de likte suppa, for løken kunne vi jo ikke se! Får se om det blir sånn i år også:)

Nærmiljø og samfunn
Maxibarna har vært på 3 skiskoledager på Fossum. Det preppes hver dag, og forholdene er veldig fine der borte:)



Vi har snakket om elg, rådyr og hare og sett på ekskrementer fra disse dyrene. Barna synes det var rart at de kunne få ta på bæsjen til dyra…. men når de bare spiser kvist er det ikke noe «farlig» å ta på sa jeg. De fleste turte da å holde de;) Noen dager senere var vi i skogen og oppdaget spor og rådyrbæsj på stien!




FEBRUAR

Sosial kompetanse:
Område vi har spesielt fokus på i februar er å hjelpe og ta imot hjelp fra andre. Temasamlingen vil handle om dette. Vi fortsetter å hjelpe barna i de ulike måtene å ta kontakt på i lek, og at vi skal snakke hyggelig til hverandre.

Fagområdet:
Vi har fokus på fagområdet kommunikasjon, språk og tekst i januar og februar.

Vi fortsetter å øve på rim og regler. Vi bruker spill og bøker i arbeidet med barna. Spillet Alias er superbra når barna klarer å stille spørsmål til hverandre selv, å klare å beskrive hvordan og hva man bruker en gjenstand til uten å bruke selve ordet når de skal beskrive. Vi bruker blant annet skuffene og barnas plasser til å lære skriftspråk.

Tips: Les en bok, eller spill et spill før barna legger seg?!

Kosthold,
I februar/mars skal vi snakke om kjøtt og hvor ulikt kjøtt kommer fra. Vi skal også lage et måltid med kjøtt. Dette er under planlegging.

Natur, miljø og teknologi.
Vi får se hva naturen bringer oss! Ute er vi uansett vær. Det er godt å ha skogen tett på, når det er vanskelig forhold innenfor gjerdet er det ofte bedre forhold i skogen.

Blir det bra med snø, tar vi oss en aketur til Ballerud. Vi merker allerede at det er lysere dager, og at sola varmer mer:)



Diverse
*Det er inne-dugnad i barnehagen onsdag 1.feb og torsdag 2.feb. Denne er UTEN barn. Husk at alle skal ha 10 dugnadstimer i løpet av året.

*Vinterferieuka (uke 8) har vi åpent, men skal noen ha fri ønsker vi at dere registrerer i Mykid så raskt som mulig (personalet tar også ut ferie/avspasering når det er færre barn).

*Fredag 17.februar har vi KARNEVAL. Barna kler seg ut som det de vil. Så har vi catwalk, dans og pølser til alle barna. Selvfølgelig er det lov å komme som man er hvis noen ikke vil kle seg ut.