Godt nyttår!
Velkommen
tilbake.
Tusen takk
for den hyggelige julehilsen vi fikk fra dere til jul. Dette setter vi stor
pris på.
Måneden
som gikk
Desember er en måned
med juleforberedelser. Barna har kost seg med å pynte pepperkake, bake
lussekatter, lage julegaver og julekort.
Det ble et
fint julebord sammen med Trollstua. Vi hadde vorspiel sammen på Trollstua med stolleken,
disko, danselek, litt snacks og eventyr. Barna hadde laget bordkort og satt
annenhver barn fra Musehullet og Trollstua. Det var god stemning rundt bordet.
I år ble det Lucia tog ute i skogen og med dere foreldre som tilskuere. Vi
opplevde at det ble en stemningsfull stund med lys og sang i skogen og mange
som koste seg med lussekatter og gløgg på forsiden etterpå.
Sosial kompetanse - selvkontroll
I desember har vi holdt på med mange ulike aktiviteter. Da har det vært mange
situasjoner hvor barna har måttet vente på tur. Hver dag har et barn fått et
hjerte med noen hyggelig ord om barnet. Barnet som fikk hjerte har sittet på en
egne stol og hengt opp hjertet sitt i vinduet og fått sitt egen pyntet
pepperkakebamse. De fleste spist pepperkaken i samlingsstunden. Det har vært
lenge å vente for de siste barna, men det klarte de bra.
På juleverkstedene har barna jobbet i mindre grupper. Noen barn maste da om;
«Når er det min tur?» Vi har snakket om at alle ikke kan gjøre det samme på en
gang, men at alle skal få holde på og at det kan være lurt å ta ventingen med
et smil og kanskje leke mens en venter på tur. Noen barn har da begynt å leke
og har nesten ikke tid til å lage julegave.
Fagområdet - Kunst, kultur og
kreativitet
I desember hadde vi
besøk av Askeladden friteater som spilte «Nissefar og Kongens julegave». Det
var en morsom forestilling og mye latter blant barna.
I samlingsstundene har vi lest
og dramatisert boken «24 dager til jul». Den handler om to mus og alt de
opplever før jul. De blir blant annet fanget av noen barn og bor inn i huset
til barna noen dager. De holder også på å bli spist opp av katten Sebastian. Men
det går bra og de feirer jul til slutt.
Husnissen har flere ganger kommet med overraskelser til oss. Noen ganger var
det en lapp i hjerteboksen og barna måtte lete etter noe. Vi har lest flere
bøker og fortellinger om jul og nisser i hvilestundene og i sofaen når barn har
ønsket å bli lest for. Vi har sunget ulike julesanger og flere av barna har
lært seg sangene.
Fagområdet - Natur, miljø og teknikk
Noen av årets
julegaver har vært laget av naturmaterialer og av rester som kanskje ellers
ville ha blitt kastet. Barna har kost seg med å klippe, lime og male og var
stolte av det de laget. Det er fint å lage noe som kan glede andre.
Vi må stadig vekk fylle på fuglemateren. Ekornet er på besøk nesten daglig. Vi
ser også kjøttmeis, blåmeis, spurv, flaggspett og skjærer.
Det har vært litt snø, så barna har akt mye. Ake madrassene er populære og
akebrettet kan brukes på flere måter, noen prøver det som snowboard. Flere
barn har prøvd seg på ski både utenfor og innenfor gjerdet.
Kosthold i Søråsen – månedens mat -
juletallerken
Barna fikk servert
julepølse, medisterkaker, potet, gulrot, saus, rødkål, surkål og tyttebær. Vi
snakket med barna i forkant om hva de skulle få å spise og at alle ville få
litt av alt på tallerkenen, så kunne en spise det en liker. Uten å si; jeg
liker ikke, jeg vil ikke ha. Det var mange barn som smakte på det de ikke
likte. Og noen barn som bare spiste det de likte. Barna satt fint og ventet til
det ble deres tur. Til dessert var det is med hjemmelaget bringebærsaus,
nonstop og sjokoladesaus.
Phoebe svarer ja, da hun
blir spurt om han vil ha mere mat. Hva vil du ha mere av spør den voksne? Alt,
svarer hun. Det lå igjen litt surkål og rødkål på tallerkenen, så det ville si
at hun ville ha mer pølse, medisterkake, potet, gulrot og saus!
Litt om januar
Sosial kompetanse - selvhevdelse
I januar vil temasamlingen
handle om selvhevdelse. Barna skal lære ulike måter å bli med i leken på. Vi
vil snakke om at når en vil være med på en lek er det lurt å se etter hva leken
handler om og tenke over hva en kan bidra med og hvordan en skal finne seg en
plass i leken. Samtidig vil vi jobbe med at de som allerede er i lek også
har et ansvar for å se andre og inkludere andre i leken. Vi vil også jobbe
videre med å være i leken over tid. Det vil si at når barna planlegger leken og
begynner en lek, så må de være i den leken og ikke «løpe» videre til en ny lek
med en gang. Vi voksne vil være der og veilede barna.
Vi jobber også videre med opplegget Grønne tanker – glade barn. Da leser vi i heftet
med bilder og tekst om våre ulike følelser og samtaler med barna om de ulike
følelsene. I januar skal vi snakke litt ekstra om følelsen stolt.
Fagområdet Kommunikasjon, språk og
tekst
I januar og februar
har vi ekstra fokus på språk og kommunikasjon. For å utvikle et godt
verbalspråk med riktig uttale av lyder er det vesentlig å lære noen tekster
utenat og høre rytmen i ord og setninger. Derfor vil vi finne frem «våre» rim
og regler. Hvert barn skal få hvert sitt vers på rim. Vi vil trykke opp
versene, barna vil tegne på sitt vers, så laminere vi dem og henger de opp.
Versene vil bli brukt i samlingsstundene og de barna som vil, kan lese opp
verset sitt for de andre (selvhevdelse).
Målet er at barna skal lære noen regler utenat og bli motivert til å rime på
egenhånd og tøyse med språket.
Vi vil også jobbe med å lage lengre tekster og historier sammen. Da vil vi ha
fokus på at en historie eller fortelling har en begynnelse, en midtdel, gjerne
med litt spenning og en slutt.
Vi vil også spille mere spill. I mange spill er det viktig å kommunisere sammen
og vi har flere spill hvor barna får utvidet begrepsforståelse.
Vi vil gå på biblioteket en fredag i januar, da må barna ha med seg sekk med
mat og drikke, følg med i MyKid
Fagområdet
Natur, miljø og teknikk
Vi håper på snø så vi
kan leke oss med akebrett og ski. Da vil vi også lage snø skulpturer. Hvis det
også blir kaldt vil vi lage islykter. Blir det mye snø, vil vi også gå på
Ballerud å ake.
Vi fortsetter med å mate fuglene og følge med på hvilke fugler som kommer og
spiser på fuglemateren.
Vi vil ha fokus på hvordan vi behandler lekene og bøkene våre. Lekene skal
brukes til det er laget for og skal ikke slenges rundt omkring. Når en skal
lese en bok, må en sitte i sofaen. Bøkene skal stå fint i hylla når de ikke
brukes.
Kosthold
i Søråsen
Månedens varmmat vil
være suppe. Den skal vi lage fra bunnen av fredag 27 januar. Vi vil snakke med
barna om hva slags suppe vi skal lage.
Informasjon om ski og akebrett
Vi håper på masse snø
fremover! Da kan de barna som vil ta med seg ski i barnehagen. Vi lagrer skiene
innendørs på badet. Husk tydelig navn på begge ski og skiskoene. Barna bruker
ski i utetiden i lek og aktivitet. Vi bruker skogen i barnehagen og
fotballbanen til små turer og lager hopp og moro.
Obs – det kan være lurt å ta med et par gamle litt kortere ski i barnehagen.
Det er ikke alltid det er de beste snøforholdene.
Av sikkerhetsmessige årsaker er staver ikke tillatt.
Barnehagen har akemadrasser og rumpeakebrett som vi bruker i utetiden og på
aketurer. Vi vurderer alltid sikkerhet i forhold til aking både i barnehagen og
på tur.
Barnas private akebrett/snowracer må vente utenfor gjerdet.
Informasjon om dugnad
Alle foreldrepar har 10 timer dugnadsplikt pr. barnehageår. Disse fordeles
helst slik: 4 timer på innedugnad (grundig vask av barnehagen og
inventar) og 6 timer på utedugnad (vedlikehold av uteområdet)
På
innedugnaden er det kun foreldre som møter uten barn. Det er ikke matservering,
men en kaffepause midtveis.
Innedugnaden blir onsdag 1 februar og
torsdag 2 februar (du velger den dagen som passer best for deg) Det kommer
en påmeldingsliste på døren når det nærmer seg.
På
utedugnaden kan man ha med barna, slik at begge foreldre har mulighet til å
delta deler av tiden. Vi serverer tomatsuppe og rundstykker. Barna kan leke ute
i barnehagen under foreldrenes ansvar. (dette egner seg best for de litt eldre
barna)
Utedugnaden blir onsdag 19 april og
torsdag 20 april