Månedsskriv

Godt Nytt År!

Håper alle har hatt en fin juleferie og fått verdifull tid sammen med familien.

Måneden som gikk

Desember var en måned med juleforberedelser og mange fine dager hvor vi gjorde hyggelige ting sammen i barnehagen. Juleverksted på onsdager hadde stor suksess, barna frydet seg av glede når de laget julegaver og julepynt til dere. Pepperkakebaking hadde vi også, alle laget sitt eget pepperkakehjerte og pyntet etter på. Den pepperkake ble brukt til julekalenderen, noe barna gledet seg veldig mye.

Hver mandag i desember hadde vi felles adventsstunder med sang og fortelling. Juletretening og Luciafeiringen har vi gjennomført med dere foreldrene til stedet. Vi takker for et fantastisk godt oppmøte på begge arrangementer.

Vi hadde teater på besøk og så på «Nissefar og kongens julegave», barna var veldig engasjerte og storkoste seg med forestillingen.

Barnas julebord falt i smak hos alle barna, lek, dans, god mat med mye skravling med venner ved det fine lange julebordet skapte en fantastisk dag.

Tur til Sandvika falt i smak hos alle store og små. Lunsj på Egon og kino er uforglemmelig felles opplevelse, barna har snakket om turen mye i etter tid. Månedens høydepunkt var selvfølgelig nissefest med besøk av selveste nisse jenta.

Flere av barna har prøvd ski i desember eller ble det mye aking og annen lek i snøen.

Sosial kompetanse – selvkontroll

Vi har jobbet mye med det å kunne beherske seg når man blir irritert eller sint. Vi jobbet mye med å anerkjenne at andre er sinte og har en annen mening om lek eller situasjon. Vi øvde mye på å høre på hverandre og finne løsning sammen. I desember har det vært mange situasjoner hvor barna har måttet vente på tur og det er god øving til selvkontroll. Hver dag trakk et barn kalenderen og fikk et pepperkakehjerte og hjerte med noen hyggelige ord om seg selv. Det har vært lenge å vente for de siste barna, men det klarte de.

Fagområdet – Kunst, kultur og kreativitet

I desember har vi lest mange forskjellige julebøker og sunget julesanger, barna lærte nye sanger og ble minnet på noen av de gamle som de kunne fra før.

Vi hadde på besøk husnissen med litt rampestreker og noen overraskelser til barna. Noen ganger var det en stjerne i kalenderen og da måtte barna lete etter overraskelsen fra husnissen.

Vi hadde besøk av teater, vi har vært på kino og vi har hatt mange ulike formingsaktiviteter.

Fagområdet – Nærmiljø og samfunn

Maxibarna var heldige og fikk vært med på julemoro på Sæteren går. Byturen til Sandvika har vært stor suksess.

Mat i desember – Julemat

Barnas julebord hadde vi i år sammen med Smørøyet. Barna fikk servert medisterkaker, julepølse, potet, surkål, gulrot, tyttebær og saus. Til dessert ble det is med jordbærsaus og nonstop.

På nissefest spiste vi julegrøt og på Luciafeiring fikk vi lussekatter.

Litt om Januar

Sosial kompetanse – selvhevdelse

Barna skal lære ulike måter å bli med i lek og felles aktiviteter på en passende måte. Vi oppfordrer barna til å se hva de andre gjør i sin lek, spørre hva de leker for så å kunne finne ut om og evt hvordan de selv ønsker å være med. Samtidig vil vi jobbe med at de som allerede er i lek også har et ansvar for å se andre og inkludere andre i leken.

Vi jobber videre med opplegget Grønne tanker – glade barn, og snakker om ulike følelser. I januar skal vi snakke om følelsen stolt.

Fagområdet – Kommunikasjon, språk og tekst

I januar og februar har vi fokus på språk og tekst. I utviklingen av språk er det veldig viktig at barna får mange og gode erfaringer med å leke seg med rim og rytme. Vi skal lære noen nye sanger og regler. Målet er at barna skal lære noen tekster utenat og bli motivert til å rime på egenhånd og tøyse med språket.

Fagområdet – Natur, miljø og teknologi

Vi skal leke i snøen med både akebrett og ski. Vi skal utforske hva vi kan bruke snø, is og vann til.

Mat i januar: Suppe

I januar skal vi lage suppe fra bunn. Men først skal vi snakke om hva slags supper vi vet om, hvordan man lager suppe og hvilke supper vi liker.

Informasjon om ski og akebrett

Barna som vil kan ta med seg ski i barnehagen. Vi kan lagre skiene innendørs slik at dere slipper å ta med hjem hver dag. HUSK tydelig navn på begge ski!

Obs – Hvis dere har flere ski i boden, så ta gjerne de gamle, korte skiene i barnehagen. Det er ikke alltid det er de beste snøforholdene, så litt riper kan det fort bli, og korte ski er lettere å manøvrere mellom busker og trær.

Vi fortrekker helt klart smørefrie ski,

Av sikkerhetsmessige årsaker er staver ikke tillat.

Barnehagen har akemadrasser og rompeakebrett som vi bruker i utetiden og på aketurer. Vi vurderer alltid sikkerhet når vi aker både i barnehagen og på tur.

Barnas private akebrett/snowracere må vente utenfor gjerdet.