Forside
Redaktør: Merete Andersen
Januar

Nyhetsbrev for januar

Godt nyttår, og takk for hyggelig julegave!

Velkommen tilbake etter en lang juleferie.

Måneden som gikk
Desember er en måned med juleforberedelser, og vi har hatt mange fine opplevelser sammen. Vi har hatt adventstund hver mandag morgen med fellessamling og julebok, sunget julesanger, bakt pepperkaker, hatt julegrantenning, og hatt besøk av teater, tur til Sandvika, julebord og nissefest.

Takk for oppmøte på både julegrantenning og luciaarrangementet. Det ble koselige og stemningsfulle stunder ute i vinterværet.

På nissefesten hadde vi fellessamling der avdelingene sang for hverandre, og vi så julespillet (dukketeater som personalet spiller for barna)

På avdelingen ble det nissedans og god steming. Finn hadde med seg ansiktsmaling til barnas store glede. Det ble noen dekorative nissefjes etter at Finn hadde åpen sminkesalongJ

Bjørn fant mandelen i grøten og fikk en sjokoladepremie. Etter utetiden kom nissejenta på besøk med poser til barna.

Turen til Sandvika var også veldig hyggelig. Det er fantastisk å få egen buss fra barnehagen på en sånn tur. En hel barnehage inne på Egon var heller ikke noe problem. Alle oppførte seg fint, og koste seg med pizza til lunsj. Det var nydelig vær, og barna lekte en time på lekeplassen på Kadettangen før lunsj. Filmen Teddybjørnens jul falt i smak hos voksne og barn.

Sosial kompetanse - selvkontroll
I desember har vi holdt på med mange ulike aktiviteter. Da har det vært mange situasjoner hvor barna har måttet vente på tur. Hver dag har et barn trukket kalenderen og fått et hjerte med noen hyggelige ord om seg selv. I tillegg fikk de spise sin egenpyntete pepperkake. Det har vært lenge å vente for de siste barna, men de har skjønt poenget, og vist evne til tålmodighet. Vi har også fokusert på å kunne glede seg over andres gleder, som for eksempel da Nikolai vant loddtrekningen om å gå først i luciatoget, eller da Bjørn var så heldig å få mandelen i grøten på nissefesten.

Fagområdet - Kunst, kultur og kreativitet
I desember hadde vi besøk av Askeladden friteater som spilte «Kongens julegave». Det var en morsom forestilling for både barn og voksne.

Husnissen har flere ganger kommet med overraskelser til oss, og noen av barna var med opp på loftet for å se etter han.
Vi har lest noen bøker og fortellinger om jul i hvilestundene og i sofaen når barn har ønsket å bli lest for.  I tillegg har vi sett noen utvalgte episoder av «Jul i Svingen» fra NRK Super.

Kosthold i Søråsen – månedens mat - juletallerken
Barnas julebord hadde vi i år sammen med Musehullet. Det ble en hyggelig dag med vorspiel, disko, film og god mat. Barna fikk servert julepølse, medisterkaker, potet, gulrot, saus og tyttebær. Til dessert ble det is med hjemmelaget jordbærsaus, sjokoladesaus og nonstop. Veldig populært,

Barna hadde forberedt seg til julebord ved å lage egne bordkort. De fleste hadde pyntet seg, og det var god stemning både på festen og rundt matbordet.

Kommentar fra 4-åring: Yes! Vi skal ha julebord! Det pleier pappa å være på og!

Litt om januar

Sosial kompetanse - selvhevdelse
I januar vil temasamlingen handle om selvhevdelse. Barna skal lære ulike måter å bli med i leken på. De skal lære at når en vil være med på en lek er det lurt å se etter hva leken handler om og tenke over hva en kan bidra med og hvordan en skal finne seg en plass i leken. Vi legger vekt på å lære barna å være i en aktivitet over litt tid, og å inkludere andre.
Vi jobber også videre med opplegget Grønne tanker – glade barn, og snakker om ulike følelser. I januar skal vi snakke litt ekstra om å være stolt.

Fagområdet Kommunikasjon, språk og tekst
I januar og februar har vi ekstra fokus på språk og kommunikasjon. For å utvikle et godt verbalspråk med riktig uttale av lyder er det vesentlig å lære noen tekster utenat og høre rytmen i ord og setninger. Derfor skal vi finne fram noen nye sanger, rim og regler. Disse vil bli brukt i samlingsstundene
Målet er at barna skal lære noen tekster utenat og bli motivert til å rime på egenhånd og tøyse med språket.

Vi tar frem brettspill og kort, og lærer noen nye. I mange spill er det viktig å kommunisere sammen og vi har flere spill hvor barna får utvidet begrepsforståelse. For eksempel Alias, Lotto, og kortskalle og gjett hvem.

Fagområdet Natur, miljø og teknikk
Vi håper på mer snø, så vi kan leke oss med både akebrett og ski.
Vi skal utforske hva vi kan bruke snø, is og vann til.

Kosthold i Søråsen
Denne måneden er det suppe laget fra bunnen som er på planen. Barna skal være med å velge hva slags suppe vi skal lage.

Informasjon om ski og akebrett
Vi håper på mer snø, så barna som vil kan ta med seg ski i barnehagen. Vi kan lagre skiene innendørs slik at dere slipper å ta de med hjem hver dag

Husk tydelig navn på begge ski.

Barna bruker ski i utetiden i lek og aktivitet. Vi bruker skogen i barnehagen og fotballbanen til små turer og lager hopp og moro i småbakkene. Dette er flott skitrening, da vi ser at barna blir motivert av hverandre, og lærer gjennom lek.

Obs – Hvis du har flere ski i boden, så ta gjerne med de gamle, korte skiene til barnehagen. Det er ikke alltid det er de beste snøforholdene, så litt riper kan det fort bli, og korte ski er lettere å manøvrere mellom busker og trær.

Vi foretrekker helt klart smørefrie ski.

Av sikkerhetsmessige årsaker er staver ikke tillatt.

Barnehagen har akemadrasser og rompeakebrett som vi bruker i utetiden og på aketurer. Vi vurderer alltid sikkerhet når vi aker både i barnehagen og på tur.
Barnas private akebrett/snowracere må vente utenfor gjerdet.

Informasjon:

Studentene Linn og Ailin kommer tilbake på Trollstua i uke 2 og blir i 4 uker til.

Vilde går ut i fødselspermisjon i januar. Vi kommer til å savne Vilde på Trollstua, og ønsker henne lykke til med ny baby

Skiskole for maxibarna: Følg med i kalenderen for mer info.