Forside
Desember

Månedsskriv

Måneden som gikk
I november har vi sett at barna stadig blir flinkere til å komme inn i lek og bli der en stund. Leken er barnas viktigste arena for blant annet å oppleve mestring, utvikle språk og sosial kompetanse. Vi voksne støtter opp under leken ved å hjelpe dem å samarbeide, foreslå videre handling og trå til med fysisk hjelp med tepper el.l ved behov. Denne måneden har det vært mye sykehuslek

…og mange turer til setra for Bukkene Bruse.

Noen av barna sier deler av replikkene selv ”Hvem er det tramper bro?”, mens andre venter på at den voksne eller andre barn skal si det for dem eller si det først så de kan gjenta.

Ute er det fortsatt lek i ”kafeen”, sandkassa, skuta, sykling og skliing som gjelder.

Sosial kompetanse
I november var temaet ”Selvkontroll; kompromiss, samarbeid”. Det å samarbeide, dele og bytte på er et gjentakende tema på gruppa vår, som vi øver mye på! I forbindelse med bruk av Bukkene Bruse utkledningstøy har vi fått øvd på å bytte på å være de ulike bukkene og trollet. I musikksamlingene på tirsdager øver vi oss også …

Barna sitter sammen med de voksne på gulvet. Én voksen har ulike instrumenter under et teppe, og barna sitter helt stille og lytter, hører etter om det er bjeller, rytmeegg eller triangler de hører. Så får de utdelt hvert sitt instrument, alle får, og vi fokuserer på å rose de som venter tålmodig og passer på at de mest utålmodige ikke alltid får først.

Fagområder
I november har vi lagt ekstra vekt på fagområdet ”Kunst, kultur og kreativitet”. Vi har lekt med utkledningstøy, hatt samlinger med musikkinstrumenter, lekt med lekedeig, malt og tegnet. Målet er å la barna utforske nye ting og legge til rette for lek og mestring.

Fagområdet ”Nærmiljø og samfunn” og ”Natur miljø og teknologi” vektlegges hele året med blant annet turdagen vår på onsdager. Barna er blitt vant til turdagene nå, og det er stas når vi finner fram vestene. Denne måneden gikk vi vår første tur rundt hele barnehagen, og vi var også en tur nede på sletta. Vi bruker god tid og snakker om det vi finner på vår vei enten det er innholdet i stubber eller spennende pinner.

På onsdager er resten av barna i Søråsen også samlet i aldersgrupper, og i november begynte vi å spise gruppevis disse dagene. Da har vi rosagrøt som består av havregryn, frosne bær og bananer som er kjørt i stavmixer med litt kokende vann, eplejuice, rosiner, kanel og vaniljesukker. Denne er populær hos de fleste!

Desember
I desember kommer vi til å repetere mye av det vi har holdt på med i november i tillegg blir det en del jule-aktiviteter. Mandager 9.30 blir vi med på adventsstund sammen med resten av barnehagen før vi går ut og leker. Vi skal ha to bakedager og lage julegave til mammaer og pappaer. Teaterforestilling og julebord blir det også.

Sosial kompetanse
Denne måneden er det selvkontroll i form av å mestre egen aggresjon som blir vektlagt. Vi voksne skal fortsette å bekrefte at vi skjønner at barna blir sint når noe ille skjer, men også forklare at vi ikke kan la det gå utover andre og hjelpe dem å finne handlingsalternativer. Temasamlingen 21.11, der vi så at Skallmann ble skikkelig sint på Nalle Maja og Brumma var en fin innledning til temaet.

Fagområder
I desember fortsetter vi å legge ekstra vekt på fagområdet ”Kunst, kultur og kreativitet”, så det blir mer av formingsaktiviteter, eventyr og utkledningslek. Vi kommer også til å bytte ut sangposen vår med en julesangpose, og øve på bjelleklang med bjeller i musikksamlingene.

Turdagen på onsdager (fagområder: ”nærmiljø og samfunn” og ”Natur miljø og teknologi”) fortsetter også. Er vi heldige kan vi ake ned til jordet!

Uka på småbarnsgruppa i desember

Mandag
Utelek, innelek på Trollstua og andre avdelinger, samling med julesangpose.

Tirsdag
Utelek, innelek på Trollstua og andre avdelinger, samling med musikkinstrumenter.

Onsdag = TURDAG – Oppmøte senest 9.30
Turdag (tilbake til lunsj), innelek og samling med eventyr med konkreter og tegn-til-tale-sanger

Torsdag
Utelek, innelek på Trollstua og andre avdelinger, samling med BlimE-dans og andre kropps- og bevegelsessanger

Avdelingsdag (evt. innelek og samling med julesangpose).

Hilsen Anne M.