Maxi - november

Måneden som gikk
Vi har snakket med barna om det å bli kjent.  Vi kjenner jo allerede de vi går på avdeling med eller de vi går i barnehage med, men hva gjør vi for å bli bedre kjent med de andre?  Så vi har snakket om at dette er noe vi kan øve på, ved f.eks. å ikke sitte ved siden av de «faste gamle», bli med andre i lek og ikke minst ta med andre i lek.  Dette gjør vi også for å bevisstgjøre barna på at dette kan vi øve på, men også for at de skal kunne bli litt mer bevisste på at de faktisk blir bedre kjent med andre.

Fagområdet «kropp, bevegelse, mat og helse»:  I oktober hadde vi siste innspurt med svømming (litt uflaks at vi ikke fikk dratt siste gangen, men hull i bassenget er det lite vi kan gjøre noe med).  Dette har vært kjempespennende å få være med på og vi håper at dette er med på å bidra til at barna blir svømmedyktige når de blir eldre.

Fagområdet «kunst, kultur og kreativitet»: Turen til det internasjonale barnekunstmuseet var morsom og spennende.  Det var SÅ gøy å få se hva andre barn har laget.
Og så hadde vi én maxigruppe inne der vi var på Trollstua og tegnet selvportretter.

Fagområdet «nærmiljø og samfunn»: Våre reiser med buss og t-bane har gitt oss mye ulike erfaringer med å se og oppleve samfunnet omkring oss.  Vi har sett og snakket om mange ulike yrker og ikke minst så er det spennende å få se hvordan byggefeltet på Fornebu utvikler seg.

Fagområdet «natur, miljø og teknologi»: Vi hadde båltur der vi snakket en del om bålvett og sikkerhet før vi begynte å bygge opp et bål og kunne tenne på.  Flere fikk en begynnende forståelse av hvordan vi bygger opp et bål også og hva man må gjøre for å få mest mulig varme på kortest mulig tid med et bål.

Vi har også begynt å jobbe med Bjørnis.  Da snakker vi om brannvern i hjemmet og etter tur får hvert enkeltbarn med seg sekken med brannbamsen Bjørnis og en perm hjem.  I permen er det et diplom til barnet (som dere beholder) og en sjekkliste og en logg dere fyller ut sammen før sekken blir med tilbake til barnehagen.

Måneden som kommer
Vi har planer om å gjøre ferdig selvportrettene og så skal vi på tur og besøke Ekebergparken barnehage.  Det vil også bli en dag med fokus på mye lek og en dag med fokus på spill.  Og så fortsetter vi å lese «Linus i Svingen – Fotballkampen» og brannopplæring og Bjørnis.