MÅNEDEN SOM GIKK!
Høsten er her, med mye forskjellig
vær! Lek i butikken/kafeen ved siden av sandkassa er alltid populært. Der leker
de i små eller store grupper og det er lett å inkludere, det er mange ulike
roller man kan ha. Klatrestativet er mye i bruk, og sandkasse-lek er fortsatt mulig, frosten har ikke satt seg
enda. Dermed kan også huskene og syklene også brukes.
Småkryp som, skrukketroll, og spesielt
stankelbein, og marihøner – ute og inne finner vi enda! De leter etter steder å gjemme seg for kulda. Vi har
snakket om dyra som bor i skogen, for eksempel haren som skifter farge, og hvor
småkryp nå blir av.
Sosial kompetanse
Vi har hatt fokus på ulike følelser
også i oktober. I samlinger har vi lest historier om det å være redd, og om hvordan man kan bli mindre redd. At man kan
øve seg litt på å møte det skumle. Det har
også passet til skummelfest og Halloween. Barna fikk kjenne oppi bøtter med
ulik konsistens. Noen var litt redd for det, og synes det var skummelt. Men de
overvant frykten da de skjønte at det ikke kunne være SÅÅÅÅ farlig. Barn: Er
det noe farlig oppi der? Voksen: Hva tror du, tror du det er noe farlig oppi
der? Barn: (smiler) neeei!
Det er veldig mye bra relasjoner og mye godhet blant barna. Men det er også en del relasjoner som må endres. Vi jobber hardt på avdelingen perioder av dagen for å skape bedre og nye relasjoner barna imellom, så de har flere å spille på. Det er de voksnes jobb å veilede barna så de vil hverandre vel istedenfor å være mot hverandre. Det vi ønsker fra dere er å snakke positivt om alle barn. En gruppe er ikke sterkere enn det svakeste ledd. Så skal vi hjelpe de med å finne flere barn å leke med, og strategier for å takle uenigheter (eks. er det vanskelig å snakke med den andre, gå bort, kontakt en voksen). De skal selvfølgelig øve seg på å løse konflikter selv også, men det er avhengig av graden. I starten trenger de hjelp av en voksen, så klarer de lettere selv etter hvert.
Siste temasamling handlet om å løse konflikter og hvordan snakke til hverandre (bruke hyggelig stemme, selv om man er uenig), og hvordan løse opp i konflikter. Les lenger ned om hvordan vi jobber for å samtale med barna.
Fagområdene
Kropp, bevegelse, mat og helse:
Gjennom hinderløyper og utelek har
barna fått ulike opplevelser innen grovmotorikk. Vi ser mye glede i fysisk
utfoldelse, barna er aktive, prater, ler og prøver nye ting sammen venner. Spesielt flere av jentene har turnet og gjort kunster på klatrestativet og rundt gjerdebjelker -imponerende hva de får til, og hvordan de lærer bort til hverandre.
Varmmat i oktober var fisk og
grønnsaker. Vi har det som en tradisjon på Smørøyet å tilberede fisk helt fra
bunnen. Vi kjøpte en hel ørret, åpnet den, så på innmat og rensket den. Så ble
den stekt og spist sammen poteter og grønnsaker. Noen likte fisken godt, mens
andre spiste mest grønnsaker og poteter. Men opplevelsen med å se hele
fisken var spennende, og litt ekkelt synes noen…
Nærmiljø og Samfunn,
Vi hadde en
fin markering av FN dagen, med høstutstilling og salg av «kunst». Vi opplevde
fint engasjement fra barna:) De ble
nysgjerrige og opptatt av livet i Nepal. Tusen takk for alle bidrag til
innsamlingen vår.
Det var fint
å sitte sammen barna da vi laget kunst. De var konsentrerte og fulgte
instruksjoner. Det er gøy å se hva barna får til bare ved litt veiledning:)
NOVEMBER
Sosial kompetanse/temaarbeide
Barna er i konflikter av ulik grad
hver dag. Vanlige konflikter kan være uenighet om hvordan leken skal være, hvem
som skal være hvilken rolle i leken, hvem som har rett o.l. Helt naturlige
konflikter hvor vi kan hjelpe med konfliktløsningsmodellen (les lengre ned i
planen).
Det betyr at vi har spesielt fokus på selvkontroll og konfliktløsning i november.
Vi øver på å kompromisse i
konfliktsituasjoner, og å frembringe gode og kreative løsninger i samarbeid.
Vi bruker en 5-trinns
konfliktløsningsmodell, ved hjelp av følgende punkter kan vi sammen komme til
en løsning som begge parter er fornøyd med:
· 1) Klargjøring av konflikten. Hva skjedde? (alle parter må komme med
sin opplevelse av konflikten)
· 2) Forslag til løsninger. Hva synes du/dere vi skal gjøre? (fra alle
parter)
· 3) Vurdere løsningsforslagene. Hvordan liker barna de forskjellige
forslagene?
· 4) Valg av løsning, hva synes barna er best?
· 5) Evaluering, ble alle fornøyd?
Temasamlingen vi hadde på mandag
handlet om dette, og er et godt utgangspunkt for videre samtaler med barna, når
de kommer i konflikter selv.
En del av dette berører også de
involvertes følelser, som vi hjelper de å kjenne på og komme seg videre med.
Fagområder:
Kunst, kultur og kreativitet.
I november og desember har vi kunst,
kultur og kreativitet som fagområde.
Vi vil at barna får varierte
opplevelser og erfaringer rundt formingsaktiviteter. Øve seg på å klippe og
forme/lage noe. Tegne og male på ulike materialer. Være med på dans og
musikkaktiviteter.
Vi starter snart å øve på julesangene
og gjør oss klar for julemåneden. Sanger vi vil øve mye på er: «Vi tenner våre
lykter» «Luciasangen» «På låven sitter nissen» og «O jul med din glede!»
Vi starter allerede opp i slutten av
november med ulike juleforberedelser.
Natur, miljø og teknologi:
Vi vil snakke om årstiden. Hva skjer
med vannet når det blir kaldt? Vi vil lage isskulpturer hvis det blir kaldt nok
ute.
Barna får erfare temperaturendringer
(forhåpentligvis) og hva de må ha på seg for å holde seg varme.
Kosthold:
Rundstykker, grønnsaker, frukt,
smoothie og korn fortsetter som tidligere måneder. Når vi nærmer oss desember blir det noe julebakst: pepperkaker og lussekatter.
DIV. INFORMASJON
Jul:
I Søråsen har vi mange etablerte
tradisjoner i julemåneden. Vi har en egen juleplan for disse ukene.
Den første aktiviteten dere foreldre
er en del av, er tenning av julegran torsdag 1. desember. Dette er en kort
sammenkomst med foreldre, barn og personal. Det er frivillig å være med. Det
begynner klokken 8.00 utenfor barnehagen, og varer i ca. 15 minutter med
sang og servering av pepperkaker/toddy. Hvis noen må levere barna før 8.00 er
personalet sammen med disse barna under juletretenningen.
Mer informasjon om juletradisjonene
kommer i månedsavisen for desember.
Husk å les Småbarnsgruppas vurdering
og planer.
Husk å lese Maxigruppas vurdering og planer.