November

Månedsskriv
Måneden som gikk
I oktober ønsket vi Frida fra Trollstua velkommen på småbarnsgruppa. Frida har storebror Finn på samme avdeling og har funnet seg godt til rette.

Vi har foreløpig god plass inne på Regnbuen, da de fleste barna sover til 13.30-14-tiden. Blant de fire barna som ikke sover har det gått mye i duplo, dukker/kosedyr, biler, bøker, spill og puslespill. Enkelte kan sitte gjennom flere lengre billedbøker før de får nok! Vi voksne følger med, kommer med innspill til leken og hjelper til med eventuell konfliktløsing.

Denne måneden har vi vært ute på området utenfor Musehullet og Trollstua for å få litt variasjon. Noen liker best kafélek i oppholdsvær, mens andre foretrekker regnværsdager med vannlek! En voksen sitter som regel på en kasse midt i og støtter leken og språkutviklingen. ”…kan du helle mer vann oppi bøtta så den blir helt full…” Robåten har blant annet vært brannbåt og fiskebåt der vi har fått både torsk og flyndre!

Både eventyr- og sang/dans-samlinger er fortsatt populært. Disse er med på å utvide ordforråd og språkforståelse, og er et godt supplement til samtalene vi har med barna gjennom dagen. Når barna velger blir det som regel Bukkene Bruse eller Gullhår og de tre bjørnene…

… men vi sørger for litt variasjon med blant annet Prinsessen på erten, Lille larven Aldrimett  med flere.

Hver samling avsluttes med favorittsangen Labbetussemann:

Labbe, labbe, labbetussemann
Småbarna, småbarna det var deres navn.
De er ikke her,
de kommer ikke mer,
de reiste med en skute til Amerika.
Ha det så bra (alle vinker)
og takk for i dag!

Så sier vi ha det til hver av avdelingene.

Barns medvirkning
I følge rammeplanen skal vi ”…tilrettelegge for medvirkning på måter som er tilpasset barnas alder, erfaringer, individuelle forutsetninger og behov” En av måtene vi tilrettelegger på er å starte på- og avkledning tidlig nok til at barna kan kle på/av seg det de klarer selv. Det at vi ikke er en voksen pr barn hjelper jo også!

Sosial kompetanse
I oktober var temaet det å gjenkjenne når andre er lei seg/redde. Vi voksne har satt ord på følelsene som dukker opp og snakket om hvorfor de er lei seg eller redde. Vi ser at barna kjenner seg igjen og trår til med trøstende ord eller handlinger.

Hedda klager litt, hun vil gjerne bli båret av Janet som triller vogna hennes…  Marie og Cornelia som går ved siden av hører at Hedda ikke er fornøyd. Cornelia kommer med hånden, men Hedda klager fortsatt så Marie gir henne en klem. Så fint at dere så at Hedda var lei seg, Marie og Cornelia, og trøstet henne ved å gi klem og en hånd og holde i! Sier Janet. Barna går fornøyd videre.

Fagområder
I oktober fortsatte vi å legge ekstra vekt på fagområdet ”Kropp, bevegelse, mat og helse”. Vi bruker puterommet jevnlig og barna elsker å hoppe, klatre og tumle rundt. Her om dagen rakk også de aller yngste en tur innom etter soving. Vi har også tatt inn matter på Regnbuen der vi har stupt kråke, lekt med erteposer, sansebrikker til å gå på med mer.

Fagområdet ”Nærmiljø og samfunn” og ”Natur miljø og teknologi” vektlegges hele året med blant annet turdagen vår på onsdager. Vi holder oss fortsatt i skogen forbi fotballbanen. I oktober har vi ristet på trærne og snakket om bladene som faller av, hoppet og balansert og ikke minst undersøkt alt det spennende på bakken!

November
I sluttten av november begynner juleukene i Søråsen og småbarna skal ha sin første bakedag der vi baker serinakaker, kjenner og smaker på deigen og spiser opp kakene til slutt! I tillegg blir det pepperkakebaking med avdelingene og start på julegavelaging.

Sosial kompetanse
Denne måneden er det det å samarbeide og lære at egne behov ikke alltid er viktigst som blir vektlagt. Vi voksne skal fortsette å bekrefte barnas ønsker og behov og hjelpe dem å finne handlingsalternativer når disse går på tvers av andre barns ønsker. For eksempel å lære dem enkel turtaking.

Fagområder
I november og desember legger vi ekstra vekt på fagområdet ”Kunst, kultur og kreativitet”. Vi kommer til å oppmuntre til, og delta i lek med utkledningstøy, samt ha musikksamlinger med instrumenter. Vi skal også ta frem malesaker og annet formingsmateriale jevnlig. Ikke nødvendigvis for å lage så mange ting, men for at barna skal få erfaring med ulike materialer og uttrykksformer.

Vi vil fortsatt ha turdag på onsdager der vi er tilbake til lunsj hvis ikke det gis beskjed om noe annet (fagområder: ”nærmiljø og samfunn” og ”Natur miljø og teknologi”).

Uka på småbarnsgruppa i november
Mandag
Utelek, innelek på Regnbuen og andre avdelinger, samling med eventyr med konkreter og musikkinstrumenter.

Tirsdag
Utelek, innelek på Regnbuen og andre avdelinger, samling med BlimE-dans og andre kropps- og bevegelsessanger

Onsdag = TURDAG – Oppmøte senest 9.30
Turdag (tilbake til lunsj), innelek og samling med eventyr med konkreter og tegn-til-tale-sanger

Torsdag

Avdelingsdag (evt. innelek og samling med rim/sangpose).