Måneden som gikk!
Takk
for veldig god oppslutning på foreldremøtet og for gode tilbakemeldinger
underveis (referat ligger som vedlegg). Vi fikk også flott høstvær på høstfesten,
håper dere hadde en fin ettermiddag i barnehagen:)
Vi
avsluttet måneden med en tur hjem til Sebastian i bursdag. Det var et stykke å
gå, så vi var litt spent på hvordan barna ville takle det, vi har jo tross alt
ikke gått veldig langt unna barnehagen disse første månedene. Bortsett fra
maxibarna da:) Men turen gikk
strålende, barna var nysgjerrige på det vi så underveis og praten gikk
konstant. Vi hadde med nok av vogner også, så de som trengte det mest fikk
«sitte på» med vogn. I bursdag storkoste de seg:)
Småbarnsgruppa
har etablert seg som en fin gruppe og har blitt kjent med barna og de voksne på
de andre avdelingene. De store barna kan nå velge å gå på andre avdelinger for
å leke (valg). Noen barn velger å gå på andre avdelinger av seg selv. Mens
flere barn velger å være på Smørøyet. Da har vi voksne tatt med oss mindre
grupper med barn rundt på de andre avdelingene, for at de skal få et rikere
tilbud av lekeaktiviteter og se mulighetene de har. Vi deler også opp barn
bevisst, for at de skal få flere og varierte lekevenner.
Sosial kompetanse:
Vi har hatt temasamling som handlet om å
være sint og hvordan takle det. Det handlet om at Ulven var sint, og hvordan å
roe seg ned. Bamse prøvde å hjelpe og forstå men klarte ikke nå igjennom med en
gang. Til slutt ble situasjonen så komisk med Skallmann som sovnet hele tiden
og de endte opp med å bare le av alt. (Les mer på referatet fra samlingen)
Vi har snakket om at det finnes
forskjellige grader av å være glad, sint osv. Man kan være litt glad, ganske
glad og kjempeglad (bobleglad) eller litt sint, sintere og rasende …osv. Å bli
sint er helt naturlig, og det skal man bli noen ganger. Men når man er blitt
sint, kan man få noen strategier på hvordan klare å roe seg ned igjen. For
eksempel gå litt bort fra stedet, snakke med noen, puste rolig/gjespe osv. Vi snakker
også om hva barna blir glade over, og at det er forskjellige ting. Noen blir
glade når bestemor og bestefar kommer på besøk, andre blir glade når det er
lørdag og lov å spise godteri, eller når mamma eller pappa henter i barnehagen:) Dette snakker vi om gjennom temasamlingene
og psykologisk 1-hjelp programmet.
Barna er gode
på å hjelpe hverandre, for eksempel i av – og –påkledning. Sånne episoder skjer
ofte uten at vi ber barna om å gjøre det, og bidrar til at miljøet på avdeling
blir bra!
Nærmiljø
og samfunn/Kropp, bevegelse og helse
Gjennom fagområdet Kropp, bevegelse og helse har vi hatt ulike aktiviteter.
Vi har laget grønnsaksuppe, hvor de fikk hjelpe
til å skrelle, men de fleste barna er mer glad i rå grønnsaker enn kokte….
Vi har vært litt rundt i nærmiljøet, blant annet i
skogen for å leke og lage mat på bål. Det var veldig interessant å følge med på
båltenning og flammene. Og vi kan ikke huske sist barna spiste så mye og var så
positive til maten. Ris, gulrøtter, brokkoli og fiskekaker var tydeligvis en
vinner for gruppa vår! …også smaker det ekstra godt ute i skogen da…
Vi har snakket mye om de ulike sansene våre. Sunget «Jeg har to øyne
som jeg kan se med..» og noen har sett på, smakt på, luktet på, hørt på og følt
på ulike ting i de aldersdelte gruppene.
Vi har vært å plukket epler. Takk til Aleksander
og familien for lån av hagen og plukking av epler;)
Trafikk
Vi
snakker alltid om hvordan vi må gå langs veien når vi går i trafikken. Gå godt
ut på kanten, leie i hånda eller i vogna og se seg for før vi går over en vei.
Vi har snakket om blant annet gode holdninger i trafikken og sikkerhet i bil.
Vi oppfordrer dere som foreldre til å fortsette å vise gode holdninger i
trafikken. Uteleken har handlet om
trafikk når de sykler på utelekeområdet, noe teori (oppgaver) har vi hatt i
innetiden.
Natur, miljø og teknologi
Det har
vært en varm og fin september, men også noen dager med regntøy på. Barna har
selv kommentert at det er mørkt når de står opp og når de skal legge seg. De
kommenterer blader som faller ned, og har fantastiske farger. Vi har også sett
mange fugler som trekker sydover, og edderkopper som trekker inn. Anledninger som
dette benytter vi oss av til å snakke om ulike tegn på høst.
Medvirkning
Vi påvirker og medvirker
på hverandre hele tiden. Hvert enkelt barn setter sitt preg på gruppa. Vi
lytter til positive og konstruktive forslag barna kommer med, og hjelper de til
å se hva som er til gruppas beste. Alle skal ha det bra, det er det viktigste.
OKTOBER
Sosial kompetanse/temaarbeide
Vi fortsetter arbeidet med
følelser, empati og rolletaking. På Smørøyet vil vi ha spesielt fokus på disse
punktene:
*Øve på å se og sette ord på hvordan andre har det, spesielt følelsene redd, sint, glad og lei seg (se på ansiktet til den andre hvordan den har det).
*Kunne vite noe om hva barna selv kan gjøre hvis de ser noen ikke har det bra.
*Øve seg på å takle følelsene. Hvordan komme ut av de vanskelige følelsene på en god måte.
Bøker og
historier blir brukt for å belyse temaet, og ikke minst «husker du hva som
skjedde med i temasamlingen? Vi har plan om å lese manuset til neste
temasamling før samlingen, noe som kan føre til at barna er mer bevisste hva
som skal skje, og får med seg poengene tydeligere. Hvordan ser man ut når man
er glad, lei seg, sint eller redd. Spørsmålene «hva skjedde» og «hvordan kan du
hjelpe» er spørsmål vi ofte vil bruke i hverdags-situasjoner, for at barna skal
øve seg på å finne måter å ordne opp eller hjelpe andre på.
Tips til oppfølging hjemme:
Snakk med barna om hvordan de kan se hvordan andre barn har det. Hvordan ser
andre ut når de er glade, lei seg, sinte eller redde? Hva kan du gjøre hvis du
ser en som er lei seg eller redd?
Vi fortsetter med
fagområdet kropp, bevegelse og helse
Vi skal bli enda mer
bevisste på begrep om kroppen. Vi skal snakke om kroppen utenpå og inni, og
tegne kroppen og deler av organer vi har. Det er alltid spennende og litt rart
å tenke på hvordan mennesket og kroppen fungerer. Vi har snakket om og tegnet
oss selv (kun hode) med så mye detaljer barna klarte å få til. De henger på
døra inn til lille-doen i garderoben.
Nærmiljø og samfunn / natur, miljø og teknologi
Lære mer om hva som skjer i naturen på høsten, hva
skjer med trær og blomster, natt og dag, hva gjør dyra på høsten?
FORUT.
Vi deltar i FORUT sin barneaksjon der vi følger
Biswas fra Nepal og lærer om kulturen der. Vi har fått tilsendt plakater,
fortellinger, veiledningshefte og musikk vi kan bruke så barna får et innblikk
i livet i Nepal.
Vi skal avslutte med en salgsutstilling, der barna
lager noe dere foreldre kan kjøpe i en innsamlingsaksjon. Dette får der nærmere
informasjon om. Men datoen er 24.oktober fra kl.15.30-17.00. dvs. i forbindelse
med henting.
Klær
Høsten har nå begynt å komme med kaldere og
våtere dager.
Husk å gå igjennom hyllene til barna så de
har litt skiftetøy. Ikke glem å ta med våte klær hjem til tørk, uteklærne som
henger i grovgarderoben tørker også dårlig i barnehagen hvor de henger tett
inntil andres våte klær.
Barna bør nå ha: regntøy, ull/fleece,
støvler/cherrox, ullsokker, votter eller regnvotter, lue.
Smittevern
Barna skal vaske hendene når de kommer i barnehagen på morgenen, før spising,
etter toalettbesøk, når vi har vært ute og når barna er synlig skitne.
Vi prøver å lære barna å hoste i armen/albukroken når de må hoste.
Syke barn må holdes
hjemme, og husk en feberfri dag etter feber, og 48 timer etter oppkast.
Fredag 28 oktober er det
planleggingsdag. Barnehagen er stengt.