Meny
Forside
Søråsen 20B 1356 Bekkestua Vis på kart
Telefon: 67 12 55 76 Send oss e-post
Redaktør: Merete Andersen
Oktober

Månedsskriv

Måneden som gikk!



Takk for veldig god oppslutning på foreldremøtet og for gode tilbakemeldinger underveis (referat ligger som vedlegg). Vi fikk også flott høstvær på høstfesten, håper dere hadde en fin ettermiddag i barnehagen:)

Vi avsluttet måneden med en tur hjem til Sebastian i bursdag. Det var et stykke å gå, så vi var litt spent på hvordan barna ville takle det, vi har jo tross alt ikke gått veldig langt unna barnehagen disse første månedene. Bortsett fra maxibarna da:) Men turen gikk strålende, barna var nysgjerrige på det vi så underveis og praten gikk konstant. Vi hadde med nok av vogner også, så de som trengte det mest fikk «sitte på» med vogn. I bursdag storkoste de seg:)

Småbarnsgruppa har etablert seg som en fin gruppe og har blitt kjent med barna og de voksne på de andre avdelingene. De store barna kan nå velge å gå på andre avdelinger for å leke (valg). Noen barn velger å gå på andre avdelinger av seg selv. Mens flere barn velger å være på Smørøyet. Da har vi voksne tatt med oss mindre grupper med barn rundt på de andre avdelingene, for at de skal få et rikere tilbud av lekeaktiviteter og se mulighetene de har. Vi deler også opp barn bevisst, for at de skal få flere og varierte lekevenner.



Sosial kompetanse:                          
Vi har hatt temasamling som handlet om å være sint og hvordan takle det. Det handlet om at Ulven var sint, og hvordan å roe seg ned. Bamse prøvde å hjelpe og forstå men klarte ikke nå igjennom med en gang. Til slutt ble situasjonen så komisk med Skallmann som sovnet hele tiden og de endte opp med å bare le av alt. (Les mer på referatet fra samlingen)



Vi har snakket om at det finnes forskjellige grader av å være glad, sint osv. Man kan være litt glad, ganske glad og kjempeglad (bobleglad) eller litt sint, sintere og rasende …osv. Å bli sint er helt naturlig, og det skal man bli noen ganger. Men når man er blitt sint, kan man få noen strategier på hvordan klare å roe seg ned igjen. For eksempel gå litt bort fra stedet, snakke med noen, puste rolig/gjespe osv. Vi snakker også om hva barna blir glade over, og at det er forskjellige ting. Noen blir glade når bestemor og bestefar kommer på besøk, andre blir glade når det er lørdag og lov å spise godteri, eller når mamma eller pappa henter i barnehagen:) Dette snakker vi om gjennom temasamlingene og psykologisk 1-hjelp programmet.

Barna er gode på å hjelpe hverandre, for eksempel i av – og –påkledning. Sånne episoder skjer ofte uten at vi ber barna om å gjøre det, og bidrar til at miljøet på avdeling blir bra!

Nærmiljø og samfunn/Kropp, bevegelse og helse
Gjennom fagområdet Kropp, bevegelse og helse har vi hatt ulike aktiviteter.

Vi har laget grønnsaksuppe, hvor de fikk hjelpe til å skrelle, men de fleste barna er mer glad i rå grønnsaker enn kokte….



Vi har vært litt rundt i nærmiljøet, blant annet i skogen for å leke og lage mat på bål. Det var veldig interessant å følge med på båltenning og flammene. Og vi kan ikke huske sist barna spiste så mye og var så positive til maten. Ris, gulrøtter, brokkoli og fiskekaker var tydeligvis en vinner for gruppa vår! …også smaker det ekstra godt ute i skogen da…


Vi har snakket mye om de ulike sansene våre. Sunget «Jeg har to øyne som jeg kan se med..» og noen har sett på, smakt på, luktet på, hørt på og følt på ulike ting i de aldersdelte gruppene.

Vi har vært å plukket epler. Takk til Aleksander og familien for lån av hagen og plukking av epler;)


         


Trafikk
Vi snakker alltid om hvordan vi må gå langs veien når vi går i trafikken. Gå godt ut på kanten, leie i hånda eller i vogna og se seg for før vi går over en vei. Vi har snakket om blant annet gode holdninger i trafikken og sikkerhet i bil. Vi oppfordrer dere som foreldre til å fortsette å vise gode holdninger i trafikken. Uteleken har handlet om trafikk når de sykler på utelekeområdet, noe teori (oppgaver) har vi hatt i innetiden.


Natur, miljø og teknologi
Det har vært en varm og fin september, men også noen dager med regntøy på. Barna har selv kommentert at det er mørkt når de står opp og når de skal legge seg. De kommenterer blader som faller ned, og har fantastiske farger. Vi har også sett mange fugler som trekker sydover, og edderkopper som trekker inn. Anledninger som dette benytter vi oss av til å snakke om ulike tegn på høst.


Medvirkning
Vi påvirker og medvirker på hverandre hele tiden. Hvert enkelt barn setter sitt preg på gruppa. Vi lytter til positive og konstruktive forslag barna kommer med, og hjelper de til å se hva som er til gruppas beste. Alle skal ha det bra, det er det viktigste.



OKTOBER

Sosial kompetanse/temaarbeide
Vi fortsetter arbeidet med følelser, empati og rolletaking. På Smørøyet vil vi ha spesielt fokus på disse punktene:

*Øve på å se og sette ord på hvordan andre har det, spesielt følelsene redd, sint, glad og lei seg (se på ansiktet til den andre hvordan den har det).

*Kunne vite noe om hva barna selv kan gjøre hvis de ser noen ikke har det bra.

*Øve seg på å takle følelsene. Hvordan komme ut av de vanskelige følelsene på en god måte.

Bøker og historier blir brukt for å belyse temaet, og ikke minst «husker du hva som skjedde med i temasamlingen? Vi har plan om å lese manuset til neste temasamling før samlingen, noe som kan føre til at barna er mer bevisste hva som skal skje, og får med seg poengene tydeligere. Hvordan ser man ut når man er glad, lei seg, sint eller redd. Spørsmålene «hva skjedde» og «hvordan kan du hjelpe» er spørsmål vi ofte vil bruke i hverdags-situasjoner, for at barna skal øve seg på å finne måter å ordne opp eller hjelpe andre på.

Tips til oppfølging hjemme:
Snakk med barna om hvordan de kan se hvordan andre barn har det. Hvordan ser andre ut når de er glade, lei seg, sinte eller redde? Hva kan du gjøre hvis du ser en som er lei seg eller redd?




Vi fortsetter med fagområdet kropp, bevegelse og helse
Vi skal bli enda mer bevisste på begrep om kroppen. Vi skal snakke om kroppen utenpå og inni, og tegne kroppen og deler av organer vi har. Det er alltid spennende og litt rart å tenke på hvordan mennesket og kroppen fungerer. Vi har snakket om og tegnet oss selv (kun hode) med så mye detaljer barna klarte å få til. De henger på døra inn til lille-doen i garderoben.



Nærmiljø og samfunn / natur, miljø og teknologi
Lære mer om hva som skjer i naturen på høsten, hva skjer med trær og blomster, natt og dag, hva gjør dyra på høsten?

FORUT.
Vi deltar i FORUT sin barneaksjon der vi følger Biswas fra Nepal og lærer om kulturen der. Vi har fått tilsendt plakater, fortellinger, veiledningshefte og musikk vi kan bruke så barna får et innblikk i livet i Nepal.
Vi skal avslutte med en salgsutstilling, der barna lager noe dere foreldre kan kjøpe i en innsamlingsaksjon. Dette får der nærmere informasjon om. Men datoen er 24.oktober fra kl.15.30-17.00. dvs. i forbindelse med henting.

Klær
Høsten har nå begynt å komme med kaldere og våtere dager.
Husk å gå igjennom hyllene til barna så de har litt skiftetøy. Ikke glem å ta med våte klær hjem til tørk, uteklærne som henger i grovgarderoben tørker også dårlig i barnehagen hvor de henger tett inntil andres våte klær.
Barna bør nå ha: regntøy, ull/fleece, støvler/cherrox, ullsokker, votter eller regnvotter, lue.

Smittevern
Barna skal vaske hendene når de kommer i barnehagen på morgenen, før spising, etter toalettbesøk, når vi har vært ute og når barna er synlig skitne.
Vi prøver å lære barna å hoste i armen/albukroken når de må hoste.
Syke barn må holdes hjemme, og husk en feberfri dag etter feber, og 48 timer etter oppkast.  

Fredag 28 oktober er det planleggingsdag. Barnehagen er stengt.