Måneden som gikk!
Vi er nå kommet godt i
gang med barnehageåret. De nye barna begynner å bli trygge, og hverdagen har
fått flere av sine faste rutiner på plass. Maxibarna (2017-barna) har gått inn
i rollen som eldst på avdelingen som veldig gode rollemodeller. De er
hjelpsomme og greie mot de yngre, tar de med i lek og viser og veileder :)
Vi har også fått siste
personal på plass, hun heter Inga. Vi er vanligvis 350% stilling på hver
avdeling, men noen år har vi ekstra bemanning grunnet ulike årsaker. I år har
vi ekstra bemanning fordi et barn har nyoppdaget diabetes (type 1), og trenger
oppfølging med hensyn til insulinbehov. Nå når Inga har kommet er vi da fulltallig
personal på Smørøyet.
Vi har blitt godt kjent på
egen avdeling, og er akkurat ferdig med «besøksdager» til de andre avdelingene.
Mye ved dagsrytmen er nytt for noen av barna, men de nye ser og hermer etter de
som kan rutinene, og da går det som regel velig greit.
Barna er generelt gode på
å inkludere, og noen klarer å leke mange sammen. Det er ofte gøy, å leke mange
sammen, for eksempel i ha`n, familielek eller felles aktiviteter. Men vi øver
også på å se hva de som leker gjør, før man blir med i leken. Noen ganger vil
«alle» på puterommet, da snakker vi sammen om hvordan de skal leke. Hva skal dere gjøre? «Jeg vil bygge
hytte», «jeg vil hoppe på madrassen», «jeg vil lage sklie»…. Hm, ja, går det
ann da? Har vi så mange puter at alle kan gjøre det de vil på likt? De fleste
forstår at det blir deres tur å leke med noe, men at de må vente på tur hvis
det er mange. Det er alltid et ledig rom å leke på i Søråsen. Vi finner alltid
på noe, selv om et lekerom er «opptatt». Det er alltid litt vanskelig å forstå
for noen i starten, men etter hvert oppdager de at det er nok av leker og nok
av tid til å få leke med alt de ønsker.
Vi har hatt mye bøker og
sanger i samlinger i august. Sanger vi har sunget mye er: «Lurvelegg», «Jeg har
to øyne», «Jeg er en liten undulat», «Hjemme i min mammas hus (regle)», og det ble veldig populært med "Hei, jeg heter Jonny..." sangen. Det er en sang som ender opp med mye rare bevegelser og mye latter:)
(Småbarna har en egen sangpose med sanger på småbarnsgruppa).
Sosial kompetanse/temaarbeid:
Vi har hatt første
temasamling denne måneden. Da hadde vi teater for barna fra bøkene om «Bamse –
verdens sterkeste bjørn». Det var populært;) Det handlet om omtenksomhet og
samarbeid. Etter samlingen tegner og snakker om det som skjedde.
Barna har vist mye omtenksomhet
mot hverandre. Når de ser og
oppfatter at noen trenger hjelp, går mange bort å prøver å hjelpe eller trøste.
Hvis ikke de klarer det selv, kommer de å sier ifra til en voksen. Hvis noen
skal ned brannstanga, viser gjerne en som kan det først hvordan det er lurt å
holde seg fast.
De minste barna vet
kanskje ikke at det de viser mot hverandre er omtenksomhet, og hjelpsomhet, men
de får masse smil og oppmuntrende ord fra oss når de gjør gode ting.
Grønne
tanker –glade barn.
Vi vil arbeide med dette
psykologiske førstehjelpsprogrammet parallelt med sosial kompetanse. Det
handler om hvordan man kan bli mer bevisste sine egne tanker og følelser, og
takle de. Her har vi tenkebamsen grønn (gode tanker) og tenkebamsen rød
(vanskelige tanker) som vi kan bruke sammen barna. Alle har både grønne og røde
tanker, det er viktig å få fram. Men ofte kan man hjelpe fram de grønne tankene
når de røde er der, så finner de strategier på å komme ut av de vanskelige
tankene.
I første samling har vi
snakket vi om at tanker er inne i hodet vårt og styrer hvordan vi har det, og
hva røde og grønne tanker gjør med oss. Mange har masse å fortelle, følelser er
ekstremt viktig for barna å dele og snakke om. Det er ikke så lett i stor
gruppe å snakke så alle får delt noe, så her må vi bruke hverdagssituasjoner
så godt vi kan.
Kosthold
Vi har sett hvordan det
står til med Kjøkkenhagen vår i barnehagen. Vi hadde plantet sukkererter og
gulrøtter. Gulrøtter var populært, barna fikk plukke og vaske de før de spiste
de. Noen ble faktisk ganske store, men neste år må vi nok plante litt færre, da
de fleste stod litt for tett til å vokse seg store. Men noen få store fant vi også.
Vi har oppskåret
grønnsaker som tilbehør til lunsj hver dag, tirsdager og torsdager skal vi
etter hvert ha ferske rundstykker. En fredag i måneden har vi varm mat, som
barna er med å forbereder og tilbereder.
SEPTEMBER
Sosial kompetanse
Vi skal framover ha fokus
empati og rolletaking. Vi starter med følelsene glad og lei seg.
Barna skal lære seg å
kjenne igjen sine egne følelser og vite hva de trenger for å håndtere
disse. De skal også lære om andres følelser og hva de kan gjøre for å
hjelpe andre. Temasamling 2 vil handle om dette og vi følger opp med samtaler
og tegninger.
Tips til samarbeid med
hjemmet:
Hvis barnet ditt er lei
seg, så er det helt ok! Bekreft det: "Nå er du lei deg. Nå
gråter du masse. Du ble nok lei deg fordi...." Da føler barnet
seg sett og forstått. Når barnet er sikker på at du forstår, er de mer
mottakelige for hjelp. Da kan vi for eksempel si: Jeg vil gjerne hjelpe deg,
men da må du først stoppe å gråte, så kan vi snakke sammen. Hvis barnet er
glad, kan man snakke om hva som gjorde barnet glad. Bevisstgjøring av egne
følelser er viktig. Og tankene er de som kan styre hvordan du har det.
Her vil jeg også minne om
et hefte vi har lagd sammen dere foreldre tidligere. Her kom det opp ulike
punkter vi har ansvar for å følge opp for at vi skal ha et godt psykososialt
miljø. Noe dere kan hjelpe oss med er disse punktene:
1)Åpenhet om barnas psykiske miljø
Foreldre og personal gir hverandre
tilbakemeldinger når det gjelder hvordan barn og barnegruppen har det. Vi
ønsker lav terskel.
2)Søråsen barnehage er en «be tilbake» barnehage:
Dersom ditt barn blir bedt hjem til
noen, så forplikter det at dere ber tilbake en gang i nærmeste fremtid. Dette
sikrer at alle barn som ønsker det blir invitert med hjem til noen.
3) Søråsen barnehage arrangerer ulike
sosiale sammenkomster:
Høstfest, Juletrefest, Foreldretreff,
tur i skogen, sommerfest.
Dette gjør at foreldre og barn har
mulighet for å bli kjent med hverandre. Snakk gjerne med noen du ikke har
snakket med før!
4) Bursdagsinvitasjoner:
Å ikke bli invitert i bursdag kan
virke ekskluderende for et barn.
Ta kontakt med personalet på avdelingen for å få en oversikt over hvilke barn du bør invitere.
Det er mulig å invitere hele avdelingen med personal hjem på dagtid.
I Søråsen ønsker vi ikke deling av kjønn som jente- og guttebursdag.
Bursdagsinvitasjoner leveres i postkasse hjemme hos barna. (ikke i barnehagen)
Hele hefte finner du på hjemmesiden
vår under: Dokumenter, Barnas
psykososiale miljø. Under dokumenter finner dere også Plan for psykososialt miljø fra kommunalt nivå.
Kropp, bevegelse og helse / Nærmiljø og samfunn
Valg (at de store barna
kan velge hvor på huset de vil leke) startet opp fra torsdag 1.september. Det
er mange rom i barnehagen å leke på, og når alle disse er i bruk er barna godt
fordelt og har god plass og tid å fordype seg i leken sin. Er det mange barn på
en avdeling er det helt sikkert et sted det ikke er så mange. Vi følger, og leker
sammen barn på andre avdelinger. Noen er store nok til at vi kan ringe og avtale
at de kommer over selv for å leke.
Vi skal ha fokus på
kroppen, øve på å tegne kroppen med alle kroppsdelene. Vi skal ha hinderløyper
og trafikkgrupper. Vi skal ha tre trafikk-uker i september. Når vi går tur
snakker vi om hvordan vi forholder oss til trafikken. Vi vil ha samlinger,
oppgaver og lek hvor trafikk er tema, blant annet sykkel-lek i utetiden med
veier, skilt og ulike oppgaver.
Tips til foreldre: Følg trafikk-reglene!
Natur, miljø og teknologi
Vi vil snakke om dyr, og
hva de gjør nå når vinteren nærmer seg.
Årstiden:
Høst er en årstid vi
høster mye av naturen. Vi konsentrerer oss om grønnsaker, frukt og bær. Barna
skal være med å lage noe av grønnsaker. Barna skal lære noe om hvor ulike
grønnsaker vokser, hva som skal til for at de skal vokse osv.
Naturfenomen: På høsten
blir det kjøligere (trenger mer klær) og tidligere mørkt (vi trenger refleks).
Vi vil reflektere og undre oss litt sammen om dette, hvordan jorda og sola er i
forhold til hverandre. Vi kan samtale om temperatur og klær.
Bærekraftig utvikling: Barna
deltar i sortering av papp og papir fra annet søppel. Vi bruker oransje pose og
pappcontaineren ute. Vi jobber også for at barna skal redusere forbruk av blant
annet tegnepapir. Barna øver seg på å fylle arkene, og gjerne bruke baksiden
også. Ved måltidet jobber vi med at de skal kjenne etter, og forsyne seg med
det de orker å spise og drikke.
Aldersdelte grupper
Onsdager er gruppe-
dag. Da møtes alle barna i barnehagen på hvert årskull i en egen gruppe. (Bort
sett fra småbarna, de har sin faste gruppe hver dag). Gruppedagen er blant
annet for at barna skal møte hverandre lettere på tvers av avdeling siden vi
ikke er så mange i hvert alderskull på hver avdeling. Vi jobber for at alle
gruppene skal ha en personal fra egen avdeling på gruppa, så de har en kjent
voksen. Men det kan skje at det ikke er det hver gang, men det har vi erfaring
på at også går fint. Alle barn er sammen noen barn de kjenner fra egen
avdeling, og alle voksne på huset jobber kontinuerlig for å ha en god relasjon
til alle barn i barnehagen. Også er det en god erfaring for barna å møte nye
voksne i allerede trygge omgivelser. Vi startet opp med grupper onsdag 31/8, dvs. i går. Det gikk veldig fint i alle gruppene denne første dagen. Gleder oss til å bli bedre kjent!
Småbarnsgruppa Les eget nyhetsbrev også
for småbarna.
Maxigruppa
Les eget nyhetsbrev også for maxigruppa.
Div. info:
*Torsdag 8.sep. Foreldremøte kl.19.00
*Su- arrangement onsdag 21.sep fra kl.15.30. Nærmere info kommer.
*Skolens høstferie er i uke 40. Hvis noen skal ha dager fri er det fint hvis vi får vite det så raskt som mulig:) (fint om personal også tar fri når barn har fri)
*Utviklingssamtaler vil gjennomføres i (september og) oktober.