Månedsskriv for september

Småbarnsgruppa består i år av 16 barn i alderen 1-3 år. De voksne på småbarnsgruppa er fra venstre Janet (Smørøyet), Anne Myrberg (Regnbuen), Line (Musehullet) og Julia (Trollstua).

Måneden som gikk

Tilknytning
I august er hovedmålet å få barna trygge på hverandre og de voksne på småbarnsgruppa. Tilhørighet og trygghet må ligge i bunn for å kunne leke, utforske og lære, og dermed ha det bra i barnehagen!

God stemning, mye kos og å være tilgjengelig under barnas utforsking av ute- og inneområdet er viktig for å skape trygghet og tilhørighet. Nå i begynnelsen har de nye barna som regel ”sine” voksne i nærheten hele tiden, men vi merker at de som startet i begynnelsen av august allerede har begynt å henvende seg til andre voksne. De ”gamle” barna virker allerede trygge.

For å ha det gøy sammen og styrke tilhørigheten til gruppa samles vi før vi går tilbake til avdelingene. Nå i august har vi sangsamlinger der barna trekker en leke fra en pose, som vi så synger en sang eller sier et rim til. Dette er populært hos alle!

Lek
Barn lever og lærer gjennom lek. Vi legger stor vekt på å leke sammen med barna, og å følge med på leken for å kunne veilede underveis. Hittil har togbanen og andre byggeleker vært populære, men de har tatt seg en tur innom rollelek-rommet der kosedyr og dukker ofte blir servert av de eldste.

Sosial kompetanse
I Søråsen jobber vi systematisk med å lære barna å omgås andre på en hensynsfull måte ved å ha fokusområder som for eksempel empati/rolletaking, selvkontroll og selvhevdelse gjennom året. I august var positiv sosial atferd i fokus. Dette har vi fremmet ved å være tydelige rollemodeller ved å trøste, være hjelpsomme, dele med andre, og å forklare hvorfor vi gjør dette.

Sosial kompetanse
Temaet innen sosial kompetanse er å gjenkjenne når andre er glade/sinte.
Vi kommer til å sette ord på når barna er glade/sinte og hvorfor. Som for eksempel hvis det er hardt å dele ting og favorittvoksne... Vi vil også legge til rette for situasjoner der vi kan le og ha det gøy sammen, og å vise og snakke om ansiktsuttrykk for glede og sinne.

Fagområder
I september og oktober skal barnehagen legge ekstra vekt på fagområdet ”Kropp, bevegelse, mat og helse”. På småbarnsgruppa vil vi legge til rette for at barna kan hoppe, rulle, åle og krabbe ute og inne. Uteområdet i barnehagen er jo en hinderløype i seg selv for små ben, så dette er ikke noe nytt, men hinderløype og tumlelek vil også være et tilbud inne. Vi kommer blant annet til å ta med mindre grupper til puterommet på Smørøyet.

Fagområdet ”nærmiljø og samfunn” og ”Natur miljø og teknologi” vektlegges hele året med blant annet en fast turdag – onsdager - der vi utforsker barnehagens nærområde. Målet er å gi gode opplevelser både langs veien og i naturen og å lære om alt som kryper og gror. Som oftest er vi tilbake i barnehagen til lunsj, og barna trenger ikke ha med noe spesielt hvis ikke vi gir beskjed.

I uke 36, 37 og 38 er det trafikk-uker i barnehagen. I småbarnsgruppa  vil vi jobbe med hvordan vi må oppføre oss på tur for å ha det trygt og gøy.

Uka på småbarnsgruppa i september

Mandag
Utelek, innelek på Regnbuen og andre avdelinger, samling med eventyr med konkreter og tegn-til-tale-sanger

Tirsdag
Utelek, innelek på Regnbuen og andre avdelinger, samling med rim/sangpose.

Onsdag = TURDAG – Oppmøte senest 9.30
Turdag (tilbake til lunsj), innelek og samling med eventyr med konkreter og tegn-til-tale-sanger

Utelek, innelek på Regnbuen og andre avdelinger, samling med ”Mini-Røris”

Avdelingsdag (evt. innelek og samling med rim/sangpose).