Månedsskriv august

August 2022
Velkommen til Smørøyet! Vi er klare for et nytt barnehageår, og gleder oss til å bli kjent med den nye barnegruppa og foreldregruppa.

I år får vi fire nye barn, og to nye foreldrepar. Ta de vel imot!

Avdelingen vil se slik ut dette barnehageåret:
5 barn født 2017
4 barn født 2018
4 barn født 2019
3 barn født 2020
1 barn født 2021

Personalet på Smørøyet vil i hovedsak være Adele, Bodil, Julie og Janet (følger også småbarnsgruppa). Bodil jobber primært på kjøkken mandager og onsdager.

Tilvenning
Vi bruker tid til å bli kjent med hverandre på avdelingen både barn og voksne. Det aller viktigste er å bli trygg i gruppa! Vi vil jobbe for å skape gode relasjoner, ha tid til hverandre og etablere gode rutiner. Det er mange nye vennskap som skal dannes, og vi er spent på å se hvordan årets gruppe blir:)

Hverdagen
De første tre ukene vil vi være mest avdelingsvis. Dette for å bli godt kjent før vi åpner opp mer for valg og småbarnsgruppe etter hvert. Kommer dere tidligere enn klokka åtte samarbeider vi med Regnbuen, det kan da være barn eller personal fra disse avdelingene blandet.

7.30-9.30 Alle leveres inne i garderoben på morningen. Vi leker på avdeling.
9.30 vil småbarna gå ut å leke fram til 11.00
11.00 er det en liten samlingstund før vi spiser.
12.00-14.30 sover/leker småbarna inne. De store leker da ute!
14.30 spiser vi tremat
15.00 har vi hvilestund
15.15-16.45 leker vi alle inne/ute sammen. Barna hentes. (Vi stenger kl.17.00 men fra ca. 16.45 trenger personalet tid for å stenge barnehagen for dagen)

Mot slutten av august åpner vi mer opp for valg. Det vil si at de store barna kan velge mer hvor på huset de vil leke i innetiden. Dette gjør vi gradvis sammen trygge voksne og barn de kjenner.

Sosial kompetanse/temaarbeid:
Vi har spesielt fokus på positive sosiale handlinger i august. Det vil si blant annet å hjelpe hverandre, dele med hverandre og inkludere andre i lek. Vi vil lese fortellinger om temaet og bruke situasjoner fra barnas hverdag for å hjelpe hverandre å vise omtenksomhet mot andre.

Vi gir positive tilbakemeldinger til barna når de tar kontakt med hverandre på en god måte, trøster og hjelper hverandre og tar hverandre med i leken. Voksne må være tilstede og veilede barna i lek og samtaler.

Temaet vi skal fordype oss i dette barnehageåret er bøkene om «Bamse- verdens sterkeste bjørn». Disse vil være utgangspunkt for temasamlingene våre. Temasamlinger er felles samlinger for hele barnehagen (ca hver tredje uke), hvor de voksne dramatiserer små historier hvor sosiale ferdigheter står i fokus.

Fagområder
Vi har laget et årshjul over hvordan vi jobber med barnehagens fagområder. Vi har en progresjonsplan for hva vi tenker barna skal erfare og lære gjennom fagene.  Denne finner du på hjemmesiden under Læring i Søråsen, og i årsplanen.

Mat
Barna får lunsj og «tremat» i barnehagen. Det er hovedsakelig brød/rundstykker med variert pålegg og litt grønnsaker og frukt. Vi varierer med smoothie en dag i uka, og youghurt og korn en dag i uka. Varm mat får de en gang i måneden, vi kaller det «månedens mat». Da snakker vi om hva vi skal lage og barna er med i deler av tilberednings-prosessen.

Smittevern
Ved ankomst i barnehagen skal barna vaske hender før de leker. Det er også håndskum ved inngangen til avdelingen. Syke barn holdes hjemme.

Diverse informasjon:

NB! Vi har plandager torsdag 18.august og fredag 19.august. Barnehagen er da stengt.

Nettsiden/Mykid En gang i måneden oppdaterer vi nettsiden og Mykid med planer, informasjon og dokumentasjon. Vi ønsker et godt samarbeid med foreldrene, og det er viktig for oss at dere leser månedsskrivet, og andre nyhetsbrev slik at dere vet hva vi jobber med for tiden, og kan følge opp dette hjemme.

Dere kan følge oss på hjemmesiden, men viktigst er det at dere bruker Mykid. Det er her informasjon ofte kommer først. Vi ønsker at alle foreldre, både mor og far bruker appen, slik at dere mottar informasjon hver gang det legges ut, og kan følge kalenderen over aktiviteter vi har. Her kan dere også sende oss enkel informasjon/beskjeder, men ring hvis det er sensitive ting. Dere kan også registrere sykdom, ferie, osv. Vi legger ut bilder flere ganger i uka. Vi vurderer alle bilder, før vi legger de ut.

Foreldresamarbeid:Det er viktig at dere gir oss informasjon vi trenger å vite, for å møte barna deres best mulig. Vi jobber også for å gi dere den informasjonen vi tenker dere har nytte av å vite om barnets dag. Det er ulikt hva hver enkelt ønsker å vite, så vær snill å gi beskjed om dere får for lite informasjon, eller hva dere ønsker mer informasjon om.

Vi har utviklingssamtaler i september/oktober. Nye barn (foreldre) får en liten oppstartsamtale så raskt vi får til.

Bare å spørre om dere lurer på noe!