Tusen takk
for hyggelig sommerhilsen vi fikk fra dere på vår sommerfest.
Dette setter vi stor pris på
Vurdering barnehageåret
2021-2022
Her kommer vårens
vurdering av dette barnehageåret. Den er basert på tilbakemeldinger fra dere
foreldre i brukerundersøkelsen, samtaler med syv av de eldste barna på
avdelingen og personalets vurderinger gjennom året.
Barnegruppen – vennskap, glede og
humor
Vi opplever en herlig gjeng med glade barn, som liker å være sammen. Alle barna
har en eller flere venner. Noen liker å leke sammen mange, mens andre liker å
leke i mindre grupper. Ofte ser vi at mange av barna på Musehullet leker sammen
på tvers av alder og kjønn. Samtidig har vi fokus på å inkludere hverandre i
lek og aktiviteter, være hyggelig med hverandre og snakke sammen når man er
uenig.
Denne våren ble det grønt nivå igjen og vi kunne endelig samarbeide på tvers av
avdelingene. Vi synes at barna og dere foreldre har taklet alle diverse
smittevernregler i to år veldig godt. Takk for et bra samarbeid i pandemitiden.
Flere av barna liker nå å gå på andre avdelinger, alene, sammen med venner
eller sammen med en voksen. Det er fint å få flere lekealternativer og flere å
leke med.
Barna svarer at de har
venner i barnehagen, og sier navn på vennene sine. Flere sier navnet på nesten
alle på avdelingen. De opplever at de får leke med de barna de vil.
Videre jobbing
Vi vil jobbe med å bevare den gode stemningen på avdelingen. Vi voksne vil
være med barna i lek og aktiviteter. Samtidig som vi vil gjøre ting sammen hele
avdelingen for å skape den gode gruppefølelsen.
Til høsten blir det viktig at vi alle tar godt imot de nye barna og inkluderer
dem på avdelingen og i Småbarnsgruppa.
Sosial kompetanse/Tema
Dette året har temasamlingene tatt utgangspunkt i boken «Plass bakpå kosten».
Barna og personalet synes temasamlingene har vært morsomme og fengende. I løpet
av året har vi vært igjennom temaene positiv sosial atferd, selvkontroll,
selvhevdelse, inkludering, konflikthåndtering, glede seg over andres mestring
og etiske dilemmaer. Vi har fulgt opp temaene i hverdagen i ulike situasjoner
og vi har hatt gode samtaler med barna.
Barna sier om hvordan en
er med vennene sine; jeg deler, jeg sier at de kan bli med på leken, sier
hyggelige ting til hverandre, jeg er sammen med vennene mine, jeg leker med
vennene, vi er snille med hverandre
Videre jobbing
Vi fortsetter arbeidet vårt med sosial kompetanse ved å ta utgangspunkt i en
bok og lage små historier med fokus på månedens tema. Neste barnehageår skal vi
ta utgangspunkt i fortellingene om «Bamse, verdens sterkeste bjørn» Disse
fortellingene er i tegneserie og finnes som hefter og bøker. De er skrevet av
Rune Andreasson. I forkant av samlingene vil vi lese manus og i etterkant vil
vi snakke om og ha fokus på temasamlingens tema. Vi vil bruke heftet til
programmet psykologisk førstehjelp for barn, "Grønne tanker, glade
barn" oftere med barna i mindre grupper, i samlingsstundene på avdelingen
og i samtaler i hverdagen med barna.
Lek
Vi ser mye god lek blant barna. De fleste barna er i leken over tid. Noen barn
velger å være med på leken fordi de er interessert i leketema, mens andre barn
er med i leken, fordi de vil være med vennene sine. Mange av barna leker
rollelek med ulike roller og noen ganger kan leken fortsette dagen etter. Alle
barna leker konstruksjonslek med klossene, lego, pluss pluss, magnetene eller
klinkekulebanen. Noen av barna leker mye konstruksjonslek og er gode på å
konstruere. Det er mange gode samtaler barna imellom og med voksne når de
sitter ved bordet og bygger noe. Selv om vi har vært sammen hele avdelingen, så
har vi innimellom delt barna i mindre grupper til lek og aktiviteter. Da bruker
vi de ulike rommene på avdelingen eller går med mindre grupper på andre
avdelinger.
Jeg liker; å sykle, leke
i sandkassen, plukke epler fra epletrærne, finne snegler, spille fotball, leke
med lego, leke med puter, spille spill, leke med de andre barna, disko, slukke
lysene og fortelle eventyr
Videre jobbing
Vi vil fortsette med
å ta vare på og å styrke barnas lekekompetanse. Det vil si at vi voksne vil
være med i lek og aktiviteter og veilede barna. Vi vil fortsette med å dele
barna i mindre grupper på avdelingen. Vi vil bli bedre på å ta med mindre grupper
barn på andre avdelinger og noen ganger ut.
Fagområdene/Læring
Gjennom året har vi jobbet med alle syv fagområdene. Vi har ekstra fokus på et
fagområde i to måneder. Vi har laget mål og planer for hvert fagområde
tilpasset barnas alder og barnegruppen slik at alle barna får gode opplevelser
og utfordringer på sitt nivå. Vi dokumenterer jevnlig gjennom året i
månedsskrivene det vi har fokus på.
I år har vi hatt ekstra fokus på fagområdet Natur, miljø og teknikk gjennom
hele året. Vi har blant hatt fokus på miljø og bærekraftig utvikling. I høst
gravde vi ned rester fra formiddagsmaten. Dette gravde vi opp igjen nå i juni
og det vi fant var tuben til skinkeosten og kaviaren, plasten til gulosten og
sølvpapiret til smøret. Det andre var borte, men det var noen store mark der. I
løpet av året har vi fulgt med på trærne og blomstene i området. Vi har fulgt
med på fuglemateren vår og lært om fugler og ekorn. Nå i våres har vi sådd
gulrot og reddikfrø i plantekassene utenfor Musehullet. Barna har tatt del i
prosessen og er nå med på å vanne plantene. Vi opplever at de er gode på å ta
vare på plantene.
I barnehagen har jeg
lært; å tegne, å skrive, å klatre, snakke med andre når jeg er sjenert, gå på
do selv,
Videre
jobbing:
Vi fortsetter med å ha ekstra
fokus på et fagområde i to måneder, samtidig som vi også har fokus på
fagområdene i lek og aktiviteter i hverdagen. Når vi har aktiviteter på
fredagene vil det ofte være med fokus på månedens fagområde. Vi fortsetter med
å gå på turer i nærmiljøet jevnlig. Vi vil fortsette med de gode
håndvaskrutinene vi har innarbeidet.
Kosthold
Dette året har vi kunnet servere
mat til barna. Til formiddagsmaten er det brød med pålegg og det har stort sett
vært ferske grove rundstykker to dager i uken. Mandager har vi servert
smoothie. Onsdager lager vi kald grøt med havregryn og yoghurt. Det har blitt
veldig populært. Vi har laget varm mat med grønnsaker, fisk, kylling,
fiskekaker og suppe. I april kunne barna begynne å smøre maten sin selv, og det
synes de er stas. I mai og juni har barna vært med på å dele opp og forberede varm
maten vi har laget. Barna har vært gode på å smake på de ulike rettene vi har
laget. Mange har da bedt om mer, mens andre bare har smakt litt.
I barnehagen synes barna
det er; koselig, gøy å leke har’n, morsomt, gøy å leke med putene, fint,
kjempegøy, gøy når vi leker nesten alle sammen sammen
Videre jobbing
Vi vil følge
årshjulet vårt for kosthold i Søråsen og lage varm mat en gang i måneden. Barna
skal få delta i forberedelsene. Vi vil jobbe mer med å snakke om og lære om
maten vi skal spise i forkant.
Barns medvirkning
Barna er med på å
velge hva, hvem og hvor de vil leke i hverdagen. Noen velger ofte å gå på andre
avdelinger, mens andre er mer «hjemmekjære». Vi har dette året fortsatt med at
barna selv skal finne ut hva de trenger av klær når de skal gå ut. Vi opplever
at flere og flere barn finner selv ut hva de trenger av klær. Noen kan gå ut
med litt lite klær en dag, men så kommer de inn igjen og tar på seg mere klær.
Barna har
noen ønsker om hva vi kan gjøre mer av eller gjøre annerledes; se på kino,
sette det lille bordet på puterommet og spise der, mer eventyr i samlingen, ha
et te sett på dukkekroken, pysjfest, spøkefest
Videre jobbing
Vi fortsetter å jobbe med at barna skal ha medbestemmelse og bli mer
selvstendige i påkledningssituasjonene. Vi vil snakke med barna om hva de ønsker
at vi gjør sammen på avdelingen på fredagene. Vi vil jobbe mer med å
bevisstgjøre barna på at de er med på medvirke på hvordan vi har det på
avdelingen. Når vi snakker med rolig stemme, går rolig fra et sted til et
annet, leker på et sted av gangen og tar hensyn, blir det en roligere stemning
på avdelingen og hyggeligere for alle.
Foreldresamarbeid
Vi opplever at vi har
et godt samarbeid og en god dialog med dere foreldre. Dere kom med
tilbakemeldinger i Brukerundersøkelsen i høst. Det var en bra score. Vi har
valgt oss noen punkter vi jobber med for å bevare og noen punkter jobber med
for å forbedre. Dette året har det vært flere
felles arrangementer på ulike måter, de fleste ute, som; utstilling med salg av
bilder, juletretenning, luciafeiring, innedugnad, påsketreff, utedugnad og
sommerfest. Barna, dere og vi opplever dette som hyggelige stunder sammen. Vi
takker for godt oppmøte på arrangementene. Dere foreldre har selv arrangert
treff for mammaene og pappaene og tur til Sæteren gård.
Videre jobbing
Vi vil jobbe for å opprettholde det gode samarbeidet vi har. Vi fortsetter med
å ha lav terskel for ekstra samtaler ved behov, enten det er dere eller vi som
tar initiativet. Vi vil jobbe videre med punktene fra Brukerundersøkelsen
utover høsten.
Informasjon
Bilder
Bildene vi har tatt av barna som ligger på MyKid vil bli slettet i sommer.
Dersom dere ønsker å ta vare på bildene, kan disse lastes ned. Vi lagrer ingen
bilder av barna i barnehagen, så dette er den muligheten dere har for å ta vare
på bilder fra barnehagetiden.
NB! Frist for å laste ned bildene før de slettes er fredag 15.
juli
Musehullet neste barnehageår
Iva, Ella, Karina, Ole og Lionel er klare for å begynne på skolen til høsten.
Vi takker for den fine tiden vi har hatt sammen på Musehullet og ønsker dere og
foreldrene lykke til videre med en ny fase i livet! Vi vil savne dere.
Til høsten
begynner det fem nye barn og tre nye familier. Det er lillebroren til Herman, 1
år og en jente 1 år. Det begynner tre barn over tre år, en gutt 5 år, en gutt 3
år og en jente 3 år. De vil komme på besøk og hilse på oss og se avdelingen før
sommeren.
Personalet; Martin,
Marianne, Line (90%) og Ann-Mari (50%), fortsetter på Musehullet. Ann-Mari vil
jobbe til og med 7 oktober.
Sommeråpent
I uke 27 og 28 er det sommeråpent
for de barna som har meldt seg på. Barna må ha med seg mat og drikke til alle
måltider. Avdelingene vil bli slått sammen. De barna som kommer, får mer informasjon
når det nærmer seg.
Barnehagen er helt stengt i uke 29 og 30.
Vi takker for dette
barnehageåret og ønsker dere alle en god sommer!