Mars og april
Nå har vi vært igjennom mange gode onsdager med
Maxigruppa. Vi har gjennomført skiskole,
grupper inne, grupper ute, turer, vi har lekt og vi har øvd oss på ting vi vil
møte på skolen og senere i livet.

Skolestarterne fra to barnehager står i ring og har BliMe'-dansen
Fast struktur – og øve på en skolehverdag.
Nesten alle gruppene har vi gjennomført med vår faste
struktur:
Vi starter med en samling der vi prater
om hva vi skal denne dagen og så får vi gjerne et spørsmål som alle får svare
på – etter tur. På denne måten blir vi
vant med å lytte til den voksne – og til hverandre, og ikke minst har vi fått
øvd på det å si noe i en stor gruppe.
Så har vi laget et
opplegg som barna får være med på i stor gruppe eller mindre grupper. Vi har jobbet med ting som innebærer
fargelegging, skrive navnet sitt, klippe.
Eller det har vært å løse ulike oppgaver i samarbeid. Eller å spille spill.
Så kan vi ha litt
frilek eller organisert lek.
Til slutt har vi en
samlingsstund der vi leser en fast fortsettelsesbok; Dustene av Roald Dahl, og
så jobber vi med brannbamsen Bjørnis.
Vi har laget butikk og penger og her må vi telle når vi handler
Samarbeid med Ekebergparken barnehage
Vi har hatt flere treff med skolestarterne fra samarbeidsbarnehagen
vår og dette har vært veldig gøy. Tanken
bak dette samarbeidet er blant annet å treffe noen vi ikke kjenner, men som vi
erfarer at vi kan samarbeide med og kanskje til og med ha det gøy sammen.
Hver gang har vi startet med å samles i ring, raskt
presentere hva vi skal og så tatt en presentasjonsrunde der alle har sagt sitt
eget navn.
En gang vi møttes delte vi oss også i mindre grupper på
tvers og gjorde ulike samarbeidsoppgaver som var laget til oss før vi hadde
frilek og spiste matpakke sammen.
En annen gang vi møttes så hadde vi typiske skolegårdsleker lignende «haien
kommer», «hauk og due» m.m.
Kanskje dette også kan bidra til at vi blir litt bedre kjent før vi skal på
Vangen sammen.

Vi sorterer fra minst til størst
Mai og juni
Våren har kommet og vi skal utforske nærmiljøets blomster,
småkryp og fugler. Vi fortsetter også
med mer «skolerettede» klasseromsaktiviteter som oppgaver fra oppgavebok. Vi kommer også til å legge opp til å besøke
skolegården på Stabekk skole. Jobbe med litt filosofiske spørsmål omkring etikk
og ikke minst; forberede oss på leirskole på Vangen.

Tur til Våtmarksbesøkssenteret på Fornebu
Tips til hjemmet
Det nærmer seg en stor overgang fra barnehagen og til
skolen. Noen barn kan jo også bli litt
redde for å begynne på skolen og det er ikke uvanlig å være redd for å begynne
fordi man ikke kan lese enda eller lignende.
Så, plutselig en dag på tur, eller i bilen, eller ved sengekanten så
kommer det en setning eller kanskje mer. Da kan det være viktig å være åpen og nysgjerrig
på hva barnet ditt tenker. Bruk gjerne
åpne spørsmål som «ja, hva tenker du om det» eller «hva tror du?»
Lese – hver dag
Vi har nevnt dette før, men dette er et viktig tips som vi vet bidrar til barns
fantasi, leserglede, språkutvikling og ikke minst ferdigheter. Finn bøker som engasjerer dere og les for
barnet ditt. Etterhvert som barna blir
vant med å lese kan man utvide med lengre bøker/fortsettelsesfortellinger –
også uten illustrasjoner/bilder.
Selvstendighet
Det er kjekt å kunne kle på seg selv, kunne holde orden på egne ting, kunne
åpne og lukke sekk, matboks og drikkeflaske og kunne gå på do selv.

Vi lagde et stort bål før vi grillet hver vår pakke med laks, pasta og grønnsaker.
(Og en dessertbanan med litt sjokolade til slutt)