Mai og juni

Månedsskriv

Mars og april

Nå har vi vært igjennom mange gode onsdager med Maxigruppa.  Vi har gjennomført skiskole, grupper inne, grupper ute, turer, vi har lekt og vi har øvd oss på ting vi vil møte på skolen og senere i livet.

Skolestarterne fra to barnehager står i ring og har BliMe'-dansen

Fast struktur – og øve på en skolehverdag.

Nesten alle gruppene har vi gjennomført med vår faste struktur:
  Vi starter med en samling der vi prater om hva vi skal denne dagen og så får vi gjerne et spørsmål som alle får svare på – etter tur.  På denne måten blir vi vant med å lytte til den voksne – og til hverandre, og ikke minst har vi fått øvd på det å si noe i en stor gruppe.

Så har vi laget et opplegg som barna får være med på i stor gruppe eller mindre grupper.  Vi har jobbet med ting som innebærer fargelegging, skrive navnet sitt, klippe.  Eller det har vært å løse ulike oppgaver i samarbeid.  Eller å spille spill.

Så kan vi ha litt frilek eller organisert lek.

Til slutt har vi en samlingsstund der vi leser en fast fortsettelsesbok; Dustene av Roald Dahl, og så jobber vi med brannbamsen Bjørnis.

Vi har laget butikk og penger og her må vi telle når vi handler

Samarbeid med Ekebergparken barnehage

Vi har hatt flere treff med skolestarterne fra samarbeidsbarnehagen vår og dette har vært veldig gøy.  Tanken bak dette samarbeidet er blant annet å treffe noen vi ikke kjenner, men som vi erfarer at vi kan samarbeide med og kanskje til og med ha det gøy sammen.

Hver gang har vi startet med å samles i ring, raskt presentere hva vi skal og så tatt en presentasjonsrunde der alle har sagt sitt eget navn.

En gang vi møttes delte vi oss også i mindre grupper på tvers og gjorde ulike samarbeidsoppgaver som var laget til oss før vi hadde frilek og spiste matpakke sammen.
En annen gang vi møttes så hadde vi typiske skolegårdsleker lignende «haien kommer», «hauk og due» m.m.
Kanskje dette også kan bidra til at vi blir litt bedre kjent før vi skal på Vangen sammen.

Vi sorterer fra minst til størst

Mai og juni

Våren har kommet og vi skal utforske nærmiljøets blomster, småkryp og fugler.  Vi fortsetter også med mer «skolerettede» klasseromsaktiviteter som oppgaver fra oppgavebok.  Vi kommer også til å legge opp til å besøke skolegården på Stabekk skole. Jobbe med litt filosofiske spørsmål omkring etikk og ikke minst; forberede oss på leirskole på Vangen.

Tur til Våtmarksbesøkssenteret på Fornebu

Tips til hjemmet

Det nærmer seg en stor overgang fra barnehagen og til skolen.  Noen barn kan jo også bli litt redde for å begynne på skolen og det er ikke uvanlig å være redd for å begynne fordi man ikke kan lese enda eller lignende.  Så, plutselig en dag på tur, eller i bilen, eller ved sengekanten så kommer det en setning eller kanskje mer.  Da kan det være viktig å være åpen og nysgjerrig på hva barnet ditt tenker.  Bruk gjerne åpne spørsmål som «ja, hva tenker du om det» eller «hva tror du?»

Lese – hver dag
Vi har nevnt dette før, men dette er et viktig tips som vi vet bidrar til barns fantasi, leserglede, språkutvikling og ikke minst ferdigheter.  Finn bøker som engasjerer dere og les for barnet ditt.  Etterhvert som barna blir vant med å lese kan man utvide med lengre bøker/fortsettelsesfortellinger – også uten illustrasjoner/bilder.

Selvstendighet
Det er kjekt å kunne kle på seg selv, kunne holde orden på egne ting, kunne åpne og lukke sekk, matboks og drikkeflaske og kunne gå på do selv.

Vi lagde et stort bål før vi grillet hver vår pakke med laks, pasta og grønnsaker.
(Og en dessertbanan med litt sjokolade til slutt)