Meny
Velg avdeling Forside
Hovedadresse Besøksadresse: Boremarkveien 2, 4032 Stavanger Postadresse: Postboks 355, 4067 Stavanger Telefon: 51913700 Send oss e-post
Styrers stedfortreder Bjørghild A Hamre 51913040 / 92298735 Send oss e-post
Virksomhetsleder Erlend Norheim 51913039 / 404 74 591 Send oss e-post
Åpningstider i Jåttå barnehage Hverdager fra kl. 07.30 - 16.30 Stengt alle helligdager
Oversett siden til et annet språk
Translate page to another language
Traducir la página a otro idioma
Værvarsel fra yr.no, levert av NRK og Meteorologisk institutt
Jåttå barnehage er Universitetsbarnehage

 

For mer info: https://www.minbarnehage.no/jatta/artikkel/310125

 

 

Jåttå barnehage er Universitetsbarnehage, og inngår i et pilotprosjekt i forhold til partnerskap mellom praksisfeltet og universitet. Prosjektet varer til 2022.

Hovedmålet for satsingen er: En sterkere profesjonsutdanning.    

Vi bygger vårt arbeid på at både barnehagen og universitetet er lærer-utdannere.
Vi må øke vår kompetanse i å tilrettelegge for studentens læring av ulike sammenhenger mellom teori og praksis. 
Kompetanse økes ved at vi må reflektere over både hvordan teori og praksis samspiller og hvilke etiske utfordringer barnehagehverdagen kan by på. 
Prosjektet har videre som mål å synliggjøre ulike sammenhenger mellom teori og praksis.
Vi har et felles ansvar for barnehagelærerstudentenes profesjonskvalifisering.    

I partnerskap med UiS bygger vi på en forståelse av at:  
-Profesjonsutdanninger er en spesiell type høyere utdanning som innebærer spesielle utfordringer knyttet til utdanningens relevans for arbeidet og dermed samspillet mellom ulike typer kunnskap og mellom kunnskap, ferdigheter, verdier og holdninger.  
-Kvalifiseringen foregår på ulike arenaer og fortsetter eller bør fortsette gjennom hele karrieren. 
-Spenningsforhold mellom profesjonalisering ovenfra og innenfra er viktig for å forstå profesjonskvalifisering i arbeidslivet spesielt  Derfor blir samspill mellom utdanning og yrke viktig, og spørsmål om profesjonskvalifisering må ses i lys av det som foregår både i utdanning og arbeidsliv (gjensidig grensekryssing).    

Delmål: 
1. Skape nye felles rom for erfaringsdeling, refleksjon og utvikling av ny kunnskap om læring i praksis 
2. Sette kunnskap i bevegelse mellom studenter og ansatte i Jåttå barnehage og på universitetet 
3. Begge parter bidrar aktivt i partnerskap for å synliggjøre ulike sammenhenger mellom teori og praksis   

Det er utarbeidet en mer detaljert prosjektplan for dette arbeidet.