Velg avdeling Forside
mtotfls
01020304050607
29300102030405
Lek og samspill i den mangfoldige barnehagen

Lek og samspill er en del av hverdagen i barnehagen. Det trengs derfor kontinuerlig forskning og ny kunnskap om lekens betydning i den mangfoldige barnehagen.

16-17 oktober var vi tilstede på Barnehageforskningskonferanse 2019 hvor det fokuseres på temaet "lek og samspill i den mangfoldige barnehagen". Lek er en rettighet for barn, og helt nødvendig for barns livsutfoldelse og utvikling. Samspill er en del av hverdagen i barnehagen. Det trengs derfor kontinuerlig forskning på lek og samspill slik at det generes mer og ny kunnskap om lekens betydning i den mangfoldige barnehagen.

Barnehagen spiller en viktig rolle for barns trygghet, trivsel, utvikling og læring og legger grunnlaget for hvordan man skal fungere i en verden i stadig utvikling. Sefilmen fra Læringsmiljøsenteret i samarbeid med Svanaug Lunde om viktigheten av godt læringsmiljø i barnehagen.

Konferansen belyste også flere områder som:

• Lekbasert læring
  • Samspill i lesesituasjoner
  • Barnehagens fellesskap - perspektiver fra foreldre og ansatte
  • Flyktningbarn i møte med norske barnehager
  • Digitale medier og pedagogisk arbeid med små barn
  • Barnehagelæreres forståelse av mobbing i barnehagen

Et gjennomgående emne på konferansen var “barnehagen som arena for forebygging av mobbing”. Mobbing i barnehagen er et området det stadig forskes på og et emne som nylig ble en del av rammeplanen. Barnehagen har en viktig oppgave i å lære barna om grunnleggende verdier som fellesskap, omsorg og medansvar. Barns vennskap og lek gir både glede og nyttige erfaringer. I den norske barnehagetradisjonen er store deler av dagen viet fri lek og uformelt samvær og lekbasertlæring er en stor del av barnas hverdag.

Det er særlig i det daglige samspillet mellom både barn og voksne i barnehagen at barn lærer hvordan de skal oppføre seg mot andre. I leken foregår viktige læreprosesser, og leken fremmer utviklingen på flere sosiale områder. Men det er ikke gitt at alle barn automatisk inkluderes i leken og får venner i barnehagen og faren er da stor for at mobbing får utvikle seg. Her spiller de voksne en stor og viktig rolle i å kunne tilrettelegge og observere barna. De ansatte har bruk for økt kompetanse og bevissthet på området slik at man i nært samarbeid mellom personale og foreldre kan sikre at mobbing ikke får utvikle seg til et varig problem som kan følge med til overgangen til skolen og senere i livet.

Konferansen arrangeres som et samarbeid mellom barnehageforskningssentrene FILIORUM ved Universitetet i Stavanger og BARNkunne ved Høgskulen på Vestlandet, og vil holdes annen hvert år i Stavanger og Bergen.

Andre viktige linker: