Kjøkkenhage og kompostering

I Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver står dette avsnittet under fagområdet «Natur, miljø og teknologi»:
«Gjennom arbeid med natur, miljø og teknologi skal barnehagen bidra til at barna får kjennskap til naturen, og bærekraftig utvikling, lærer av naturen og utvikler respekt og begynnende forståelse for hvordan de kan ta vare på naturen».

En av måtene vi arbeider med dette punktet er at vi dyrker egne grønnsaker og komposterer matavfallet vårt. Inne har vi grønnsaker som tomat, agurk og paprika. Ute har vi jordbær og rabarbra og om våren setter vi poteter og sår blant annet gulrøtter, reddiker og sukkererter. Barna er med på alt. Så frø, ompotting, vanning, innhøsting og tilbereding av mat. Og å spise maten selvfølgelig. Det bidrar til at barna «får innsikt i matens opprinnelse, produksjon av matvarer og veien fra mat til måltid», slik Rammeplanen for barnehager skriver at vi skal gjøre.

Ute har vi to kompostbinger og inne har vi bokashibøtter der vi kaster matavfallet vårt. Avfallet blir til jord som gir god næring til grønnsakene. For barna er dette en fin førstehåndserfaring med nedbrytning og hvordan matavfall blir til jord.