Satsingsområder

Hverdagssamtaler

I Stortingsmelding nr16 fra 2006, …og ingen sto igjen. Tidlig innstas for livslang mestring, står følgende:
«Språkutvikling er derfor noe av det mest betydningsfulle som skjer i et barns liv, og er avgjørende for barnets videre utvikling - både intellektuelt, sosialt og emosjonelt. Studier viser at tidlig språkstimulering kan forebygge sosiale forskjeller i senere læringsarenaer i skolen».

Språk er viktig for å kommunisere med andre, men det er også et redskap for å tenke og uttrykke følelser. Språket er ikke bare noe en lærer, men en forutsetning for å lære. Vi har derfor hverdagssamtaler som satsningsområde i barnehagen.

Hverdagssamtaler er spontane samtaler som finner sted i alle ikke-planlagte interaksjoner, både barn seg imellom og mellom barn og ansatte i barnehagen. De foregår under måltider, i garderoben, på badet, på tur og de kan handle om det samtalepartnerne gjør der og da eller noe som har skjedd eller skal skje. En samtalene trenger ikke bare bestå av verbale setninger. En voksen kan for eksempel spørre hvilke lyder dyrene i boka lager, og toåringen kan svare med å lage lydene. Det er en hverdagssamtale. Eller en kan snakke med en femåring om hvorfor himmelen er blå eller hvorfor man ikke har hår på tunga. Det er også en hverdagssamtale.

I løpet av hverdagen har vi fokus på å utnytte disse korte eller lengre hverdagssamtalene for å bidra til å utvikle barnas språkforståelse og språkkompetanse.

Bærekraftig utvikling

I Rammeplan for barnehager står det at bærekraftig utvikling handler om at “barna skal lære å ta vare på seg selv, hverandre og naturen”. Det å ta vare på seg selv kan også kalles for livsmestring, altså hvordan vi kan leve gode liv. I barnehagen skal personalet støtte barna i å mestre motgang og medgang, håndtere utfordringer og bli kjent med egne og andres følelser. Å ta vare på hverandre handler om å vise omsorg, være inkluderende og å inngå i et fellesskap. Barna skal få støtte til å mestre balansen mellom å ivareta sine egne behov og samtidig ta hensyn til andres behov. Gjennom fellesskapet fremmes mangfold og gjensidig respekt, og barna får oppleve at det finnes ulike måter å handle, tenke og leve på. Når barna skal lære seg å ta vare på naturen handler det om at barnehagen skal bidra til at barna kan få en begynnende forståelse om at det vi gjør i dag kan ha konsekvenser for fremtiden. Barnehagen skal også bidra til at barna får et mangfold av naturopplevelser og at de får erfare at naturen er en god arena for både lek og læring.