Ny i barnehagen

Informasjon til foreldre, oppstart i barnehagen for de yngste

Vi ønsker å gi alle barn en trygg oppstart i barnehagen. Å begynne i barnehagen er livets først overgang for det lille barnet.
Fra en oversiktlig og skjermet tilværelse i familien, skal barn og foreldre venne seg til en ny hverdag, med flere omsorgspersoner og muligheter for vennskap, lek og utforskning. Det er en stor omveltning, og det er helt sentralt at barnehagen legger til rette for en oppstart som fremmer trygghet og gode relasjoner, og legger grunnlag for trivsel og utvikling.

Kristiansandsbarnehagen praktiserer foreldreaktiv tilvenning, basert på kunnskap fra nyere forskning, som slår fast at dette er den beste tilnærming til oppstart i barnehage. Dette innebærer at foreldre må sette av tid til å være med barnet i barnehagen den første uka. Hvis foreldre ikke har anledning, kan besteforeldre eller andre trygghetspersoner være med. Dersom dette er utfordrende for familien, så ta kontakt med oss, og forklar situasjonen, -vi finner en løsning!

Det forventes at foreldre deltar aktivt og tar ansvar for eget barn. Foreldres oppgave er å være sammen med barnet hele tiden og bidra til at barnet får gjøre seg kjent i barnehagen på sitt vis og i sitt tempo. Foreldre kjenner barnet og vet hvilken støtte det trenger i de ulike situasjonene. Sitt sammen med barnet på gulvet .De ansatte blir kjent med barnet og overtar gradvis ansvaret.

Søk barnehageplass hos oss