Miljøfyrtårn

Taremareskogen barnehagen er en Miljøfyrtårnbedrift.
Å være Miljøfyrtårnbedrift innebærer systematisk arbeid med miljøtiltak i hverdagen. Vi må oppfylle krav og gjennomføre tiltak for en mer miljøvennlig drift og godt arbeidsmiljø.
Miljøfyrtårn har tilpassede krav for vår bransje og sertifikatet tildeles etter en uavhengig vurdering. Vi må årlige levere miljørapporter og hvert tredje år blir virksomheten re sertifisert. Vi kaller det å ta miljøansvar i praksis!
I barnehagen er vi opptatt av å fremme verdier, holdninger  og praksis for mer et bærekraftig samfunn. I hverdagen har vi gode rutiner sammen med barna. Vi kildesorterer, har jevnlige samlinger omkring dette temaet, og vi har små miljødektektiver som tar seg en runde for å se at alt går riktig for seg. Vi opptatt av å bruke produkter som er svanemerket, økologisk eller miljømerket. Barnehagen skal bidra til at barna forstår at dagens handlinger har konsekvenser for fremtiden. For eksempel er det å ikke bruke mer papir en absolutt nødvendig for å tørke seg en hverdagslig bevisstgjøring i forhold til miljøet.
Fra 2023 skal barnehagen ta i bruk bokashi som er en enkel og smart kjøkkenkompostering som omdanner matavfall til næringsrik jord og gjødsel på noen uker. Sammen med barna skal vi finne ut hva vi kan bruke den nye superjorden vi lager til.

Taremareskogens mål med miljøarbeidet:

I Taremareskogen barnehage  legger vi til rette for at barna får begynnende forståelse for bærekraftig utvikling. Gjennom aktiviteter og samtaler skal barna få innsyn i hvorfor vi skal- og hvordan vi kan ta vare på naturen.

Tiltak for barnehageåret 24/25:

Planting og bokashi
Strandryddedagen