Historie

Taremareskogen barnehage er en kommunal barnehage og Flekkerøy sin eldste barnehage.

Vi startet opp i 1987 som Flekkerøy korttidsbarnehage og hadde da lokaler både i bedehuset og den tidligere blomsterbutikken. Barnehagen flyttet inn i nåværende lokaler i 1993 og fikk navnet Taremareskogen. Da hadde vi bare førskolegrupper og base for familiebarnehagen. Utbyggingen var ferdig i mars 2005.
Taremareskogen barnehagen er miljøsertifisert og har fokus på miljøvern gjennom at vi lar barna erfare naturen gjennom turer og utflukter, gjennom bevisste innkjøp, søppelsortering og at vi plukker søppel når vi er på tur. I det daglige bruker vi de fine turområdene rundet barnehagen mye. Barnehagens uteområde er preget av naturlig terreng, noe som gir fine motoriske utfordringer. I tillegg er det naturlige busker og trær på uteområdet, dette gir blåbær, markjordbær og bjørnebær rundt sommerstid.
I Taremareskogen barnehage har vi mye fokus på kystkulturen. Vi har temauker som omhandler livet i fjæra, fiskerensing og turer til kysten.
Barnehagen er en 3 avdelings barnehagen med i overkant av 50 barn. Og de ansatte har spredning i alder og kjønn, noen har vært i barnehagen "alltid" mens andre har kommet inn med nye øyne. Avdelingene heter: Oksøy, Grønningen og Anstens, oppkalt etter fyr i nærheten. Oksøy og Grønningen er avdelinger med barn i alder 3-5 år og Anstens har barn fra 1-3 år.