Mattilbud i kommunale barnehager

MAT OG MÅLTID I BARNEHAGEN
Rammeplan for barnehager slår fast at; Barnehagen skal legge til rette for at alle barn kan oppleve bevegelsesglede, matglede og matkultur, mentalt og sosialt velvære og fysisk og psykisk helse, og videre; Gjennom medvirkning i mat- og måltidsaktiviteter skal barna motiveres til å spise sunn mat og få grunnleggende forståelse for hvordan sunn mat kan bidra til god helse.

Vedtak fra oppvekstutvalget:

“Det serveres ett måltid hver dag i barnehagen. Samarbeidsutvalgene involveres i utformingen av mattilbudet i barnehagene, innenfor gitte økonomiske og praktiske rammer”
Barnehagene skal ha sin egen kjøkkenressurs. Størrelsen på denne varierer og speiler størrelse på barnehagen og antall barn».

Dette innebærer at hver barnehage med utgangspunkt i sin prosentvise størrelse på kjøkkenressursen, må planlegge hva slags måltid som skal serveres daglig. Vedtektene angir ikke antall varme måltider i løpet av en uke. Her har den enkelte barnehage ulikt handlingsrom i forhold til sine rammer. Mat og måltider i barnehagen er en viktig del av daglige rutiner og er et felles ansvar som involverer hele personalgruppa.
Samarbeidsutvalgene skal involveres i utformingen av tilbudet, og det er viktig at foreldrene får et realistisk bilde av hva som er mulig å få til innenfor barnehagens rammer.