Publisert: 05. februar 2024 | Sist endret: 05. februar 2024 | Forfatter: Marianne

Skaugjengen har besøkt Historielaget

I 2024 arrangeres Barnehagedagen tirsdag 12. mars. Markeringen skal bidra til å synliggjøre hvordan barnehagen og ansatte jobber for å gi barn kunnskap om og erfaring med kulturarven i sitt nærmiljø.

"Barnehagen er en viktig kulturarena. Det er et sted der barn får kunnskap og erfaring med lokale tradisjoner og muligheten til å oppleve tilhørighet til eget nærmiljø. Derfor er kulturarv valgt som tema for Barnehagedagen 2024. Med slagordet “Stedet mitt” håper vi at barnehager over hele landet vil være med og markere dagen ved å vise fram hvordan man jobber med kulturarv og utforskning av nærmiljøet" (Arbeidsgruppa for barnehagedagen, 2023, Fagforbundet).

Like ved barnehagen vår ligger Flekkerøy Historielag. Dette er et museum som gir innblikk i lokalhistorien og lokale tradisjoner på Flekkerøy.
Vi besøkte Flekkerøy Historielag med Skaugjengen som er førskolebarna i Taremare. Barna fikk se og høre om hvordan folk på Flekkerøy levde og livnærte seg før i tiden. De fikk blant annet se gamle fiskebåter og utstyr de hadde i båtene før, de fikk se skolerekvisitter og høre om hvordan de underviste før, de fikk se gamle leker som dukker og dukkevogner og de fikk se hvordan stuer og utedoer så ut i gamle dager.