Relasjonskvalitet

Barnehagen har på bakgrunn av kartlegging av pedagogisk praksis, prioritert følgende hovedsatsingsområde for neste barnehageår: Relasjonskvalitet.

Relasjonskvalitet er avhengig av at vi innehar god relasjonskompetanse. Relasjonskompetanse er ferdigheter, evner, kunnskaper og holdninger som etablerer, utvikler, reparerer og vedlikeholder relasjoner mellom mennesker (Spurkeland, 2012). Gode relasjoner er grunnleggende for alt vi gjør i barnehagen. For at barna skal få et godt grunnlag for å danne gode relasjoner seg imellom er vi viktige rollemodeller. Derfor må personalet i Hellinga barnehage være bevisst vår rolle i oppbygging av gode relasjoner - med barna, med de øvrige ansatte, og med foresatte.

Hvordan barnehagen skal jobbe med dette gjenspeiles i hele årsplanen, og er beskrevet i de ulike områdene under hovedpunktet «Lek og læring i barnehagen».