Læring i Søråsen Sosial kompetanse
Søråsen 20B 1356 Bekkestua Vis på kart
Redaktør: Merete Andersen

Læring i Søråsen - Sosial kompetanse

Vi jobber systematisk med læring av sosial kompetanse og syv fagområder. Arbeidet er temabasert der vi tar utgangspunkt i en bok gjennom et helt år. Personalet bruker dramatisering som virkemiddel for å fremme sosiale ferdigheter, og inspirere til lek.

For å nå målene har vi i Søråsen utarbeidet vår egen progresjonsplan for læring av sosial kompetanse.

Målet denne gangen var at barna skal få lære noen verktøy for å mestre egen aggresjon.

Mål: Barna lærer 5-trinns konfliktløsing.

Mål: Barna lærer mer om å kjenne igjen følelsene redd og hva man kan gjøre for å bli mindre redd.

Mål: Barna lærer mer om å kjenne igjen følelsene sint og glad.

Målet er at barna skal lære om omtenksomhet og hvordan man kan være omtenksom med andre gjennom å dele med, vise omsorg for og inkludere andre.

I arbeidet med psykologisk førstehjelp (Grønne tanker - glade barn) er målet å jobbe med følelser; normalisere at alle har følelser, men at det finnes tanker som hjelper deg og det finnes tanker som gjør det vanskeligere for deg.