Forside
Søråsen 20B 1356 Bekkestua Vis på kart
Telefon: 67 12 55 76 Send oss e-post
Redaktør: Merete Andersen
Informasjon om bilder du har av egen og andres barn

Dette beskriver ditt lovgitte ansvar og er til deg som har bilder av barn.

Personalet i Søråsen barnehage har over flere år jobbet med og tatt flere bevisste valg, og utarbeidet rutiner og instrukser for hva slags bilder vi tar og hvilke vi publiserer. Bildene vi publiserer skal beskrive situasjoner og personene i bildet fremstilles anonymt.

Vi må, med det ansvaret vi har for å ivareta barna, også informere hvilken praksis som er gjeldende for foreldre, foresatte og alle andre omkring barna. Dette er gjeldende etter Norges lover gjennom både personopplysningsloven og åndsverkloven.

Det er ikke lov å offentliggjøre bilder uten samtykke fra den som er avbildet, eller fra foreldrene deres når barnet er yngre enn 15 år.

Det betyr at du ALLTID spør barnets foreldre FØR du publiserer et bilde.

Du har et ansvar for at bildet du publiserer ikke stiller barna i forlegenhet. Også når de blir eldre.

Du er ansvarlig for å informere andre som også har/tar bilder av barn, for eksempel søsken, naboer, besteforeldre, venner, onkler og tanter.

Vi vil også oppfordre alle til alltid å spørre barna som er med på bildet før man deler det, uansett form og plattform. Dette for å la barna få en forståelse og erfaring av å verne seg selv og de etiske valg som ligger i det å ta, ha og bruke et bilde – som en del av opplæringen med tanke på bl.a. nettvett.