Dugnad

Hvert år arrangerer Samarbeidsutvalget dugnad i Søråsen barnehage. Foreldre som har barn i barnehagen plikter å yte inntil 10 dugnadstimer pr. familie i løpet av et barnehageår, subsidiært betale kr. 500,- pr. time (se vedtektene).

Vi har to hoveddugnader, innedugnad (4 timer) i februar og utedugnad (6 timer) i april/mai. Det kommer en liste opp på døra med tildelte arbeidsoppgaver, slike at hver familie vet hva de skal gjøre og hva de skal ha med seg av utstyr. Personalet vil være på dugnaden for å veilede arbeidsoppgavene. De gjør så godt de kan for at dugnadene skal bli effektivt gjennomført.
Samtidig som mye blir gjort er dugnad også en sosial sammenkomst. Vi får vasket og kostet samtidig som praten går.

Innedugnad
På innedugnaden vaskes barnehagens lokaler. Denne dugnaden er uvurderlig for at vi skal ha en ren og fin barnehage til barna våre. Tak og vegger vaskes ned, og møbler og leker blir skinnende rene. For at denne jobben skal bli gjort er det nødvendig at alle stiller 4 timer hver. Denne dugnaden er fra kl. 17.00-21.00, uten barn og vi serverer kaffe og kake.

Utedugnaden
På utedugnaden gjøres uteområdet klart for en lang og deilig vår, sommer og høst. Vi koster, raker, spar bark og sand. Busker klippes og det repareres. Lekeapparatene vedlikeholdes med et nytt lag med beis. Denne dugnaden er fra kl. 16.00-20.00, barna kan være med og det serveres suppe kl. 16.00.

Ekstra dugnad
Innimellom kommer år hvor barnehagebygget må beises. Beisedugnad legges til et par helger og da pleier mye å være gjort.

Datoer for årets dugnader finner du under punktet «Viktige datoer» på nettsiden. Påmeldingslister vil bli hengt opp på hver avdeling.