Forside
Redaktør: Merete Andersen

Trollpost for april

Måneden som gikk

Takk for at dere kom på en hyggelig påskefrokost før påske. Håper dere alle hatt en fin ferie.

Vi hadde en fin påskeavslutning med barna, med besøk av påskeharen og jakt på påskeharens baby i skogen. Heldigvis klarte vi å redde den fortapte lille hare-ungen.

Fagområde «Antall, rom, form»

Det store lekeprosjektet denne måneden har vært butikk-lek. I tillegg til at det har ført til veldig mye god lek med både store og små, har det gitt mye erfaring med dette fagområdet. Varene i butikken inviterer barna til å telle, kategorisere og sortere.

Fagområde «Nærmiljø og samfunn»

Vi har gått litt på tur i nærmiljøet, både i bursdagen til Ask og Olav.Takk for hyggelige bursdagsfester!

Vi har også utforsket den store tomta bak Ballerud hagesenter. Der skal det etterhvert bygges nye boliger, og barna har sett for seg sin favoritt-tomt og favoritthus på salgsplakatene.

Fagområde «Natur, miljø, teknologi»

Snøen har smeltet og vi har vært på jakt etter vårtegn. Blomster spirer, og jorda i plantekassene tiner. Barna plukket gåsunger til pynt på påskefrokosten.

Vi har også fått noen pinnedyr i Søråsen. De bor på Regnbuen, men vi er innom og hilser på dem innimellom

Reptilparken på besøk

Det var stor stas da vi fikk besøk av Oslo Reptilpark i Søråsen! Anja holdt et morsomt og lærerikt foredrag om alle reptilene hun hadde med seg, og etterpå fikk vi alle lov til å hilse på, kjenne på og holde både slanger, gekkoer, iguaner og skilpadder.

Månedens mat «Egg»

Vi har forberedt påsken med å lære mer om egg. Barna har sett noen NRK-klipp med «eggsperimenter» Vi har lært hvor sterkt skallet er på grunn av formen. Ingen klarte å knuse det med hendene, og vi kunne til og med gå på dem!

Vi har smakt på masse ulike varianter: omelett, kokt egg, stekt egg, eggerøre, vaktelegg, og vi lagde lunsjvafler med egg.

Vi har smakt på både vaktelegg og hønseegg, og malt og pyntet på dem.

Sosial kompetanse «Glede over egen og andres mestring»

Vi opplever at barna er glade i å hjelpe hverandre og får en egen glede av dette. Vi oppfordrer stadig til at de skal lære hverandre nye ting ved å vise hverandre hvordan man gjør, og heie på hverandre.

Eksempel:

Ved vevebordet var det mange som trengte hjelp, og noen måtte vente en stund. Så ble barna oppfordret til å spørre en venn om hjelp, istedenfor å vente på en voksen som ble ledig. Da endret stemningen seg veldig, ved at flere var på tilbudssiden og hjalp til, og mange ønsket å prøve litt mer selv.

Fagområde «Antall, rom, form»

Vi fortsetter med dette fagområdet, og har vekt på tall, telling og terningspill. Vi har denne måneden begynt med veving, og barna får forståelsen av begrepene over og under.

Vi bruker også bakedagene våre til å lære om mengde, størrelse og former. Her har vi laget sneglerundstykker:

Fagområde «Natur, miljø, teknologi»

Nå begynner tiden da vi skal forberede årets grønnsakskasser. Trollstua har to egne kasser som vi skal plante i og følge opp hele syklusen fra frø til ferdig grønnsak vi skal spise. Vi starter med frø i vinduskarmen nå i april, og lærer om hva som skal til for å få de til å spire.

Barna skal få være med å velge hva vi skal plante.

Månedens mat «Mat på bål»

Vi skal lære om hvordan mat kan lages på bålet. I tillegg skal vi lære om brannvern i skogen, og forsiktighetsregler rundt åpen flamme.

Informasjon

MyKid

Følg med i kalenderen i MyKid for å se hva som skjer, når vi skal på tur etc.

Utviklingssamtaler

Det er satt opp tider i MyKid til utviklingssamtaler.

Utedugnad 23. og 24. april:

Påmelding blir hengt opp på døren. Hver familie bidrar med 10 timer dugnad i året. Disse er fordelt på ca 4 timer innedugnad  og 6 timer utedugnad.

På utedugnaden kan barna være med, og det pleier å bli god stemning for store og små. Vi serverer suppe og rundstykker ved oppstart.

Husk at barna er foreldrenes ansvar på dugnaden.

Sommerferie

Vi ønsker at dere går inn i MyKid og registrerer «Kommer» eller «Ferie» i sommerferieukene innen 18. april. Barnehagen er stengt i uke 29 og 30.

Barna som begynner på skolen må ha tatt ferien før disse ukene.

«Inneklemte dager i mai»

Vi ønsker også at dere registrerer «Kommer» eller «Fri» på inneklemt dag 10. mai