Forside
Redaktør: Merete Andersen
Maxigruppa - april

Mars

Vinteren var på hell og det var mye som skjedde rundt omkring.  Så vi fikk «bare» to og «en halv» maksigruppe denne måneden.  Men vi vet virkelig å gjøre det beste ut av dem og barna synes det er superkult når vi samles.  Og det begynner å bli en godt sammensveiset gjeng vi har med oss.

Sosial kompetanse
Det er ikke et mål at alle har en «bestevenn», men det er et mål at alle har gode lekekamerater – og det er vår erfaring at det har alle barna på maxigruppa.  Det er et mål at alle barna føler at de er en del av maxigruppa – og det er vår erfaring at alle har og tar en plass.  Det er rom for de som skravler mye og løper fra lek til lek.  Men det er også rom for de som er mer stille og kanskje leker mer på siden.  Det er rom for dem som øver seg på å lytte mer og prate mindre – og det er rom for de som øver seg på å prate mer i gruppa.

Vi har jobbet og tilrettelagt for å gi barna flere erfaringer med å møte og leke med andre man ikke kjenner så godt, som da vi var på besøk hos Ekebergparken barnehage.  Da samlet vi oss, før vi gikk inn til dem, og snakket om at vi var der for å bli bedre kjent før vi skal til Vangen, men også at barna skulle få øve på å hilse på noen de ikke kjenner og ikke minst leke med noen de ikke kjenner.  Og mange barn tok utfordringen med å hilse og prate med noen de ikke kjente og dette kunne de stolt fortelle om senere på dagen.
Mens andre fortalte at de hadde lekt med noen, selv om de kanskje ikke hadde pratet så mye.
Noen fortalte også at det hadde først vært litt skummelt, men så gikk det bra likevel.
Alle disse erfaringene deler vi i fellesskap for å hjelpe barna med å forstå at det å møte nye mennesker og utvide sine bekjentskaper er en bra ting.  Vi håper det motiverer.

Fagområdet antall, rom og form
Vi fikk ikke lekt oss med å klippe og lime former slik vi hadde planlagt da det ble temasamling i stedet.  Men da vi møttes etter temasamlingen, og etter litt tid til lek, så hadde vi en samlingsstund der vi lekte oss med former og telling og vi snakket om hvordan de ser ut, likheter, ulikheter og hvordan vi kan sortere dem.
Da vi var på Norsk Teknisk museum hadde vi også mange samtaler som handlet om telling, mengder, årstall og alder, avstander, lengder, former og mer relatert til dette fagområdet.  Og én ting er jo når vi sitter i en samlingsstund og lærer og snakker om disse tingene i en gruppe.  Men det er jo noe helt annet når vi går i små grupper og får se og erfare hva disse ordene og begrepene betyr og hvordan det ser ut i praksis.  Men noe som går igjen er jo spørsmålet «hvor langt er det igjen?»  Og da er det gøy å kunne følge med på kart når vi kjører buss og T-bane, men det er også interessant å se hvor ulikt vi kan oppleve hvor lang tid det tar å gå en strekning – to ganger – samme dag…  Her har det vært MYE rom for filosofering!

Fagområdet nærmiljø og samfunn
Turer i nærmiljøet, og ikke minst det å utvide begrepet nærmiljø er veldig morsomt og spennende.  Og denne måneden har vi vært på to turer; én til Norsk teknisk museum og en tur til Ekebergparken barnehage.
På museumsturen reiste vi med T-bane og buss og da fikk vi se mye rart og spennende.
Da vi var på barnehagebesøk gikk vi til fots både til og fra og da får vi jo bedre tid til å kikke på ting og prate om ting.

Sosial kompetanse
Nå er målet at ditt barn skal få mer erfaring med å føle glede ved egen så vel som andres mestring.  At de kan være med å føle glede ved å vise omtanke, støtte, oppmuntre og være positive og hyggelige med andre.
Et annet mål er også at de skal lære at en positiv innstilling kan hjelpe når man møter noe nytt, fremmed og kanskje til og med litt skummelt.  I samtaler om dette kan vi f.eks. snakke om Vangen og skolestart; at selv om man kanskje er spent og noen kanskje til og med gruer seg litt til å skulle sove borte fra familien så kommer vi til å erfare at det er både spennende OG gøy!
Vi kan anerkjenne med setninger som «Jeg forstår at du er spent..» eller «ja, det er vanlig å tenke at det er litt skummelt» og så avslutte med «men jeg vet at du kommer til å klare/tåle det.»

Fagområdet antall, rom og form
Vi fortsetter å jobbe med dette fagområdet og har blant annet planlagt en dag der vi jobber med å måle og telle ting som lengder og vekt.  Vi skal også jobbe med å få erfaringer med at f.eks. mengder kan ha ulike former, at en stor ting kan være lettere enn en liten ting og filosofere litt rundt hvorfor det blir sånn.

Fagområdet nærmiljø og samfunn
Denne måneden skal vi på tur til Sansehuset på Emma Hiort.  Da
Vi jobber også med dette fagområdet når vi begynner å snakke mer om leirskolen på Vangen.  Og denne måneden skal vi legge opp til å se på bilder fra Vangen – også sammen med barna fra Ekebergparken.  Målet er å kunne forberede ditt barn så det gleder seg mer enn det gruer seg.

Tips til hjemmet
- Besøk gjerne skolegården på ettermiddager og i helgene.  Fokuset da er bare å leke og bli kjent fremfor å snakke mye om ting som «her skal du gå på skolen»
- Øv deg og ditt barn på at barnet kan vurdere været og hva som er lurt å ha på seg – og klare å ta det på selv.
- Spill!  Spill er en super aktivitet for å bruke tid sammen og det å øve på turtaking/vente, strategi, telling, strategi og ikke minst det å kunne tape og vinne

Plan for april:
Husk å følge med i kalenderen i MyKid for mer info!

3. april: Tur til Sansehuset på Emma (sekk)
10. april: Vi jobber med mål, vekt og telling
17. april: Får besøk av Ekebergparken barnehage og ser på bilder fra Vangen (sekk)
24. april: Spikke seljefløyter og se på bilder fra Vangen