Forside
Redaktør: Merete Andersen

Månedsskriv

Måneden som gikk

Til tross for noen dager med mye is har mars bydd på snø og vann å leke med. Vi har helt tynne og høye vannstråler, korte og tykke!  Vi har telt og fraktet småstein, løpt gjennom vanndammer (veldig populært!) og sett hva som flyter og hva som synker i bøtta. Rart at en liten stein synker mens et stort blad flyter!! Sklia ved Smørøyet og Regnbuen har vært populær og stadig flere klarer å klatre opp selv.

I første del av innetiden holder vi oss på Smørøyet/Regnbuen. De som ikke sover leker på rollelekrommet/puterommet, med duplo, spiller spill, tegner, pusler eller annet. Samtalene vi har rundt det vi gjør fører til mye god tankevirksomhet og språkutvikling. Vi øver også på å dele (blyanter, populære duploklosser etc) og å vente på tur når vi spiller spill. I det siste har vi spilt "Mitt første tellespill" der vi kaster en terning og prøver å finne kortet som har like mange prikker som terningen. Er vi heldige får vi et eple. Er det vanskelig med de største tallene teller vi sammen.

Louis: Jeg fikk tre!
Anne slår 5, og vi teller sammen til 5.
Olav: Jeg fikk to!

Etter hvert som flere barn våkner bruker vi også andre avdelinger. Denne måneden har butikken på Trollstua blitt flittig besøkt. Student  Silje har gjort om det ene rommet til matbutikk. Her handles det frokostblandinger, vaskemidler, (tomgods fra foreldre), frukt og grønt og kanskje mest populært: småklosser som er smågodt og disk med kassaapparat.

Sosial kompetanse
Denne måneden har vi hatt fokus på at barna får erfare ulike typer lek i mindre grupper, at vi voksne deltar i leken og viser hvordan vi kan invitere til lek ved for eksempel å dele på leker, starte å leke ved siden av noen andre eller rett og slett spørre om noen vil være med. Som dere ser under er kompetansen allerede god!

Alfred, Herman og Maud danser. Maud ser ser seg rundt og ser at Josefine mangler. Kom og  dans! sier hun til Josefine som sitter og leker med biler.

Fagområder
I mars har vi jobbet litt ekstra med fagområdet ”Antall, rom og form”. Vi har hatt samlinger med formene trekant, firkant og sirkel, og at formene sitter merket vi på en av turene våre da vi kom forbi et kumlokk. Flere av barna pekte og sa sirkel eller runding. Også var det veldig gøy å putte småstein ned i hullene!

Vi har krabbet over og under puter på puterommet og sett hvilken form putene har. Vi har sortert steiner etter størrelse og vi har hatt mye gøy med de små plastballene vi har sortert i bøtter med samme farge!

Fagområdet ”nærmiljø og samfunn” og ”Natur miljø og teknologi” vektlegges hele året med blant annet turdagen på onsdager.  Det er mye god motorisk trening å bevege seg i naturen. Dette merket vi da vi gikk på tur på utsiden av gjerdet der det ikke var sti. Vi fant kristtorn med spisse torner og så et helikopter som fløy ganske lavt. En ”vårtur” langs veien med stopp ved huset til Helene og Olav har det også blitt!

Sosial kompetanse
Månedens tema er ”positiv sosial atferd”. Det å hjelpe andre, vise omsorg og gi positiv oppmerksomhet uten å forvente å få noe igjen, er med på å skape et godt klima i en gruppe. På småbarnsgruppa vil vi ha ekstra fokus på at barna skal gi og få positive tilbakemeldinger, omsorg og trøst og oppleve at man selv blir glad når man inviterer venner inn i lek eller hjelper dem.

Fagområder
Vi fortsetter med ”Antall rom og form” i april. Som det står i rammeplanen omfatter fagområdet blant annet lekende og undersøkende arbeid med sammenligning, sortering, plassering, former, mønster og tall. Tanken er å lære barna å oppfatte likheter og ulikheter som en begynnelse på kategorisering. Vi fortsetter med å telle det vi har rundt oss, sammenligne ting vi finner og benevne former som sirkler og trekanter.

Turdagen på onsdager (fagområder: ”nærmiljø og samfunn” og ”Natur miljø og teknologi”) fortsetter vi med i april. Målet er å gi barna gode opplevelser i naturen/nærmiljøet i all slags vær. Videre har vi planer om å følge med på det som kommer til å spire og gro rundt oss og følge med på hakkespetten som har begynt å lage rede i et høyt tre utenfor barnehagen.

Uka på småbarnsgruppa i april

Mandager
Utelek, innelek på Smørøyet og andre avdelinger, samling med eventyr med konkreter og tegn-til-tale-sanger

Tirsdager
Utelek, innelek på Regnbuen og andre avdelinger, samling m/former, telling, sortering av leker etc.

Onsdager
Turdag (oppmøte senest 9.30), innelek på Smørøyet og andre avdelinger, samling med eventyr med konkreter og sanger

Torsdager
Utelek, innelek på Regnbuen og andre avdelinger, samling med kropps- og bevegelsessanger