Meny
Forside
Søråsen 20B 1356 Bekkestua Vis på kart
Telefon: 67 12 55 76 Send oss e-post
Redaktør: Merete Andersen
Februar

Månedsskriv

MÅNEDEN SOM GIKK

Etter juleferien syntes vi mange av barna var blitt så store! Ordforrådet blir stadig større, leken varer i lengre perioder av gangen og barna mestrer mange nye ting. Det er et privilegium å få være med på utviklingen!!

I januar fikk vi ekstra innetid på grunn av kulda, og den benyttet vi til å besøke Trollstua og Musehullet. På Trollstua var rollelekrommet flittig brukt og på Musehullet ble det mye lek med Paw Patrol-figurene. Vi fortsetter å besøke Regnbuen med puterom, biler og garasjer på tirsdager og torsdager. Uansett hvor vi leker er vi voksne aktive støttespillere ved å finne alternativer når flere vil ha samme leke eller sette ord på det barna prøver å formidle og det vi har rundt oss.



Ute har vi kost oss med all snøen. Borgen som de store hadde bygget var morsom å krabbe og leke i. Ellers har det blitt mye aking. Mange foretrekker akematter sammen med en voksen, mens andre liker rumpeakebrett der man har kontrollen selv. Is er heller ikke dumt da man kun trenger å sette utfor på rumpa! Mye god trening er det i det å komme seg til toppen av bakken også. Vi oppmuntrer til å prøve selv før vi hjelper hvis det blir for vanskelig…

Wiktor går opp trappa ved siden av sklia. Deretter må han opp en liten isete bakke før han kan være med å ake. Han prøver å gå videre, men blir stående å se fortvilet på meg når han kjenner hvor glatt det er. Jeg viser ham hvordan han kan krabbe. Neste gang vi skal opp å ake går han opp trappa, krabber det siste stykket, snur seg mot meg på toppen og smiler stolt. Supert Wiktor - det klarte du bra!! 




Sosial kompetanse

I januar har vi vektlagt ulike måter å komme med i lek. En fin måte, som Helene demonstrerer i historien under, er å observere hva andre barn leker og skli inn i leken med noe som passer…

Frida, Una, Wiktor og Viktor leker med bøtter, spader, snø og vann. Helene ser hva de holder på med, finner seg en bøtte og en spade og blir med på leken!

Videre har følelsen stolthet vært i fokus. Dette er en følelse vi stadig bygger opp under ved å oppmuntre barna til å mestre nye ting…

Maud og Josefine hopper fra den grønne puta ned på tjukkasen. Anne følger med. Josefine vil ha det litt høyere og tar en rød pute oppå den grønne. Nei, ikke! sier Maud. Synes du det blir for høyt spør jeg. Ja! Jeg kan holde deg i hånda så kan du se hva du synes?  Maud tar meg i hånda og krabber opp på puten og hopper. Etter å ha prøvd en gang til med støtte hopper hun alene og ser bort på meg med et stort smil. Det gikk jo kjempefint, Maud!!

 
Fagområder
I januar og februar er det fagområdet ”Kommunikasjon, språk og tekst” som vektlegges. Ordningen med at en voksen tar med en liten gruppe barn til et annet rom skaper ro rundt leken, og det blir lettere for barna å kommunisere seg imellom og med den voksne. Vi voksne støtter språkutviklingen ved å bygge videre på det barnet sier og få til frem- og tilbakeutvekslinger om samme tema. Vi benevner også ting litt ekstra, som for eksempel ”Herman, kan du gi meg den røde bilen som ligger under stolen” i stedet for å peke og si – kan du gi meg den!

Vi har lest bøker og hatt samlinger med barnas laminerte rim/regler. Tekster som har rim, rytme og melodi hjelper barna med å utvikle både ordforråd og uttale, og ikke minst ser vi at barna liker det!

Fagområdet ”Nærmiljø og samfunn” og ”Natur miljø og teknologi” vektlegges hele året med blant annet turdagen vår på onsdager. I januar har noen av turene blitt droppet på grunn av kulde, men vi fikk en tur ned til maurtua, der det morsomste var å skli på rumpa det siste stykket!



FEBRUAR
I februar kommer vi til å fortsette med mye av det samme som i januar. I forkant av karnevalet blir det ansiktsmaling for dem som vil.

Sosial kompetanse
Denne måneden vektlegges det å lære barna ulike måter å be om hjelp på. For eksempel å minne barna som har begynt å snakke på at de kan bruke ord i stedet for gråt/klaging.

Fagområder
I februar kommer vi til å fortsette å legge ekstra vekt på fagområdet ”Kommunikasjon, språk og tekst” med bl.a. lek i mindre grupper, sang, boklesing og voksne som snakker med barna om det vi holder på med.

Turdagen på onsdager (fagområder: ”nærmiljø og samfunn” og ”Natur miljø og teknologi”) fortsetter vi med i februar.


Uka på småbarnsgruppa i februar

Mandager
Utelek, innelek på Smørøyet og andre avdelinger, samling med eventyr med konkreter og tegn-til-tale-sanger

Tirsdager
Utelek, innelek på Regnbuen og andre avdelinger, samling m/Lars Leopard (bokstaver/rim/regler)

Onsdager
Turdag (oppmøte senest 9.30), innelek på Smørøyet og andre avdelinger, samling med eventyr med konkreter og tegn-til-tale-sanger

Torsdager
Utelek, innelek på Regnbuen og andre avdelinger, samling med kropps- og bevegelsessanger

Fredager
Avdelingsdag (evt. innelek og samling med rim/sangpose).