Månedsskriv
Måneden som gikk
I desember har vi hatt mange hyggelige juleaktiviteter som barna har kost seg med. Vi har laget julegaver, bakt boller, pepperkaker og serinakaker. I julesangposen ble favoritten ”På låven sitter nissen”. Juleforestillingen til Askeladden friteater var et av høydepunktene. Barna levde seg inn i alle forviklingene til fjøsnissen og reven. Dyktige skuespillere visste hva som fenger barn fra 1-6 år!

Her ser dere noe av det som kom frem da jeg tok en prat med barna om hva de syntes hadde vært gøy før jul:

Hedda: Stjernen!
Anne: Tenker du på stjernen som lyste da Marianne hadde adventsstund i dag?
Hedda: Ja!
Husker dere noe fra teateret om Fjøsnissen og reven da?
Louis: Han tok skinken!
Anne: Ja, reven stjal skinken!! Husker du noe fra teateret Hedda?
Hedda: Nissen!
Hva liker dere best å spise når det er jul?
Hedda, Lilli, Louis: Pepperkaker!
Kasper: Jeg lagde pepperkaker med mamma’n og pappa’n min!!
Anne: Hva gleder dere dere til når dere skal være hjemme i jula da?
Alle: Mamma og pappa!!!

Ute merker vi at barna har vendt seg til votter og mye klær og klarer å leke lenge uten å bli lei. Uteområdet vårt innbyr til mye fysisk lek som klatring og rulling noe vi ser at barna setter pris på og som gjør dem stadig bedre motorisk. Etter at snøen kom har det også blitt mye aking, både inne i barnehagen og på gangveien ned til sletta.

Inne er togbane og puslespill fortsatt populært. Vi voksne deltar i leken med språkstøtte som repetisjon og utvidelse, oppmuntring og bekreftelse. I spillet ”Den lille larven Aldrimett” snurrer vi på skiva, teller ruter og samler mat til larven. Vi har også tatt med barna som ikke sover til Trollstua der politi- og brann-utkledningstøyet ble flittig brukt . Puslespill er fortsatt populært og for enkelte spesielt de med biler og gravemaskiner … ;)

Sosial kompetanse
I desember ble selvkontroll i form av å mestre egen aggresjon vektlagt. Vi har blant annet jobbet med å lære barna at det ikke er lurt å klore eller dytte hvis et annet barn prøver å ta en leke du leker med…

Et av barna har lagt fra seg en dukke ved siden av seg mens hun leter etter klær i dukkekassa. Et annet barn kommer inn og tar dukka. Da førstemann ser dette dytter hun og sier ”Den er min!” Anne forklarer at ja, du lekte med den nå og NN skulle ha gått i kassa og funnet en annen dukke, men at det ikke er noe lurt å dytte for da kan man jo slå seg! Skal vi hjelpe NN å finne en annen dukke? Ja!!

Fagområder
I desember fortsatte vi å vektlegge fagområdet ”Kunst, kultur og kreativitet”. Alle barna har laget et par gaver hver, men det er ingen tvang, og vi ønsker heller ikke å stresse med å få ferdig mange ting til jul da stress hos voksne raskt smitter over på barna. Vi har kost oss med både gaveproduksjon, innpakking og til/fra-kort!

Sosial kompetanse
Denne måneden vektlegges det å lære barna ulike måter å bli med i lek. På småbarnsgruppa vil vi fokusere på at barna får erfare ulike typer lek i mindre grupper, at vi voksne deltar i leken og viser hvordan vi kan invitere til lek ved å dele på leker, og hvordan man kan begynne å leke ved siden av noen andre og ta etter eller utvide leken de holder på med.

Fagområder
I januar kommer vi til å legge ekstra vekt på fagområdet ”Kommunikasjon, språk og tekst”. Her vil vi dra nytte av lek i mindre grupper ved at vi kan snakke mye med barna og gjenta og benevne det de er opptatt av, men ikke nødvendigvis klarer å uttrykke. Vi vil også lese bøker, få inn flere rim og regler i sangposen vår og lære de største barna første bokstav i navnet sitt.

Turdagen på onsdager (fagområder: ”nærmiljø og samfunn” og ”Natur miljø og teknologi”) fortsetter vi med i 2024. Vi håper på mye snø og flere aketurer.

Uka på småbarnsgruppa i januar

Mandag
Utelek, innelek på Smørøyet og andre avdelinger, og samling med eventyr med konkreter og tegn-til-tale-sanger

Tirsdag
Utelek, innelek på Smørøyet og andre avdelinger, samling med rim, regler og Lars Leopard som har alle småbarnas forbokstav i magen.

Onsdag = TURDAG – Oppmøte senest 9.30
Turdag (tilbake til lunsj), innelek på Smørøyet og andre avdelinger, og samling med eventyr med konkreter.

Torsdag
Utelek, innelek på Smørøyet og andre avdelinger, samling med BlimE-dans og andre kropps- og bevegelsessanger

Avdelingsdag (evt. innelek og samling med sangpose)