Trollpost november

Måneden som gikk

Vi har brukt mye tid på Forut-prosjektet denne måneden. Barna har tegnet, laget skilt til fruktcafeen og bakt boller til dere skulle komme. Opplegget til Forut inneholder små filmer, musikk og dans som barna har blitt kjent med den siste tiden.

Tusen takk for oppmøte og deres bidrag til Forut-aksjonen.

Sosial kompetanse «empati og rolletaking»

Tamasamlingen vi hadde i oktober handlet om følelsene sint og redd. Les referatene i MyKid for mer informasjon om handlingen.

Fagområde Kropp, bevegelse, mat og helse

Vi hadde en nydelig tur til slottsparken. Mye gøy lek i høstløvet, og piknik under et digert tre. Barna lagde en stor haug av løvblader og barna løp, rullet, hoppet og druknet i løvet.

På vei tilbake var vi heldige å se gardistenes vaktskifte på slottsplassen.

I barnehagen har studentene laget et spill til utetiden, med en stor terning og oppgavekort med bevegelser. Barna har vært med på å lage spillet, og likte det godt.

Vi har lært bevegelsessanger og hatt fram treningsmattene. Flere av barna har lært å stå på hodet.

Barna på Trollstua er generelt veldig interessert i mat, og hvor maten kommer fra. En dag fikk de smake på tørket epleskive, og det smakte som godteri!

Anne tok med noen druer fra hagen. De er surere enn de vi kjøper i butikken, og de har frø inni seg. Likevel gikk de ned på høykant hos de fleste barna. Vi sparte noen druer og la dem til tørk. Vi har fulgt med i nesten to uker og sett forvandlingen til rosiner. Det var spennende å smake på dem, og til tross for syrlighet og steiner inni, ville flere barn ha mer.

På barnehagens bursdag ble det servert pølser. Kun tre av barna ønsket sennep på pølsa. Vi fremmet en liten utfordring for at fler skulle våge å smake. Små pølse-smaksprøver ble servert til de som ville, med både ketchup og sennep. 8 prøvde, selv om de var skeptiske, og vi endte opp med 5 nye barn som liker sennep på pølse!

Månedens mat «Fisk»

Vi introduserte fire ulike fisk: Uer, makrell, torsk og flyndre. Det ble fiskeshow på Trollstua, og barna fikk kjenne på, lukte på og tilslutt smake på forskjellig ovnsstekt fisk med potetbåter, hvitløksbrød og saus.

Barnehagens bursdag

Vi fikk besøk av Askeladden friteater, som spilte forestillingen «Jeg fant, jeg fant!» Kjempegøy for alle aldre!

Barna var med på bursdagsleker og dans, før pølsefest til lunsj.

Hurra for Søråsen 33 år!

Sosial kompetanse «Konfliktløsning»

Ny temasamling, hvor Krøsus Sork (den slemme rotta som stjeler) kommer og barna skal få se konflikter og løsninger på disse. Forhåpentligvis klarer vi å overføre dette til hverdagssituasjoner og.

Fagområde «Kunst, kultur, kreativitet»

I november og desember skal vi ha fokus på dette fagområdet. Vi har tatt fram vever, og barna er veldig ivrige med garn og nål. Dette er primært en aktivitet som passer for 4-5-åringene, men de yngre skal få prøve seg de og.

Det blir aktiviteter med maling og klippe/lime, og vi skal inspirere til teaterlek, og dukketeater. Nye eventyrposer er på vei, noe vi ser inspirerer barna til rollelek.

Skummelfest

Fredagen etter Halloween  blir det skummelfest i Søråsen. Barna kan kle seg ut, og det blir arrangert hinderløype/sanseløype og ansiktsmaling

Student i november

I uke 46 kommer det en ny student til Trollstua. Hun heter Silje, og går på barnehaglærerutdanning på OsloMet. Vi gleder oss til å bli kjent med henne

Jul i Søråsen

Vi har mange og lange tradisjoner for julefeiring i Søråsen, og våre juleuker starter siste uka i november. Det blir baking av pepperkaker, lussekatter, juleverksted, turer, teater, lucia, nissefest, julebord for barna, og mye mer! Mer informasjon kommer når det nærmer seg juleukene. Følg med på kalenderen i MyKid.

LaVandre

På foreldremøtet i september presenterte vi appen LaVandre som er en kjøp/salg av barneklær og utstyr-app. Der ligger det nå flere ting ute til salgs, så det er verdt å ta en titt innom. QR-koden til Søråsen-gruppen henger i yttergangen ved utgangsdøra. Benytt sjansen til å selge unna det du ikke trenger, eller gjør et godt bruktkjøp.