Forside
November

Månedsskriv

Måneden som gikk

Innelek: Vi er fornøyd med vekslingen mellom Smørøyet og Regnbuen. Barna får på denne måten tilgang til kjøkken/dukker/kosedyr/utkledning og togbane på Smørøyet og puterommet og biler/garasjer på Regnbuen. Vi voksne er med på leken og tilfører nye ord og uttrykk i tillegg til å hjelpe til med eventuell konfliktløsing.

Ute har vi vekslet på å være en uke på uteområdet v/Musehullet/Trollstua for så å være ved Regnbuen/Smørøyet neste uke. Da vi observerte sykling en dag kom denne koselige hendelsen frem:

Louis har satt seg bakpå sykkelen og Kasper er i ferd med å sette seg på førersetet da han ser tre biler han vil ha med på tur.

Kasper: Ta med alle bilene!

Louis: Ja!!

Akkurat da kommer Hedda forbi og vil gjerne være med å sykle. Som de gode vennene de er fordeler gutta bilene mellom seg og vipps så er det plass!

Ellers har vi hatt mye gøy med alt løvet, baller, lekt i sandkassa og i kafeen og fisket både torsk, sei og flyndre!

Både eventyr- og sang/dans-samlinger er fortsatt populært. Disse er med på å utvide ordforråd og språkforståelse, og er et godt supplement til samtalene vi har med barna gjennom dagen. Denne måneden har barna gjentatte ganger valgt eventyret om de tre små griser…

… men vi sørger for litt variasjon med blant annet Prinsessen på erten, Lille larven Aldrimett, Bukkene Bruse med flere.

Sosial kompetanse

I oktober var temaet det å gjenkjenne når andre er lei seg/redde. Vi voksne har satt ord på følelsene som dukker opp og snakket om hvorfor de er lei seg eller redde. Vi ser at barna kjenner seg igjen og trår til med trøstende ord eller handlinger.

Wiktor sitter i gangen og prøver å ta på seg den siste tøffelen. Det var ikke så lett, så han kommer med noen frustrerte lyder. Frida ser at Wiktor er lei seg og kommer kjapt med et klapp på hodet. Med litt hjelp kommer tøffelen fort på og Wiktor reiser seg smilende.

Fagområder

I oktober fortsatte vi å legge ekstra vekt på fagområdet ”Kropp, bevegelse, mat og helse”. Vi bruker puterommet tirsdager og torsdager og barna elsker å hoppe, klatre, balansere og tumle rundt. Vi har også tatt inn matter der vi blant annet har stupt kråke og lekt med baller og erteposer. De største som ikke sover bruker rommet mest, men alle som sover har også fått lekt der!

Fagområdet ”Nærmiljø og samfunn” og ”Natur miljø og teknologi” vektlegges hele året med blant annet turdagen vår på onsdager. Vi holder oss fortsatt mye i nærskogen, men en tur til parken har det også blitt. I oktober har vi bast i løvet og snakket om bladene som faller av trærne om høsten, klatret og balansert og fulgt med på maurtua der det var full aktivitet i sommer, litt mindre utover høsten og helt stille da vi  var der siste onsdag i oktober. Som Victor så treffende sa: Maurene sover!

November

I sluttten av november begynner juleukene i Søråsen og småbarna skal ha sin første bakedag der vi baker serinakaker, kjenner og smaker på deigen og spiser opp kakene til slutt! I tillegg blir det pepperkakebaking med avdelingene og start på julegavelaging.

Sosial kompetanse

Denne måneden er det det å samarbeide og lære at egne behov ikke alltid er viktigst som blir vektlagt. Vi voksne skal fortsette å bekrefte barnas ønsker og behov og hjelpe dem å finne handlingsalternativer når disse går på tvers av andre barns ønsker. For eksempel å lære dem enkel turtaking.

Fagområder

I november og desember legger vi ekstra vekt på fagområdet ”Kunst, kultur og kreativitet”. Vi kommer til å oppmuntre til, og delta i lek med utkledningstøy, samt ha musikksamlinger med instrumenter. Vi skal også ta frem malesaker og annet formingsmateriale jevnlig. Ikke nødvendigvis for å lage så mange ting, men for at barna skal få erfaring med ulike materialer og uttrykksformer.

Vi vil fortsatt ha turdag på onsdager der vi er tilbake til lunsj hvis ikke det gis beskjed om noe annet (fagområder: ”nærmiljø og samfunn” og ”Natur miljø og teknologi”).

Uka på småbarnsgruppa i november

Mandag

Utelek, innelek på Smørøyet og andre avdelinger, samling med eventyr med konkreter og tegn-til-tale-sanger.

Tirsdag

Utelek, innelek på Regnbuen og evt. andre avdelinger, samling med musikkinstrumenter.

Onsdag = TURDAG – Oppmøte senest 9.30

Turdag (tilbake til lunsj), innelek på Smørøyet og samling med eventyr med konkreter og sang.

Torsdag

Utelek, innelek på Regnbuen og evt. andre avdelinger, samling med BlimE-dans og andre kropps- og bevegelsessanger

Avdelingsdag (evt. innelek på Smørøyet og samling med rim/sangpose).