Månedsskriv for Trollstua

Måneden som gikk

Takk for godt oppmøte på både høstesten og  foreldremøte! Referat fra foreldremøtet ligger under nyhetsbrev i MyKid.

Vi har nå avsluttet to Trafikkuker der vi har hatt ulike aktiviteter og samlinger med barna og lært dem mer om trafikksikkerhet.

Vi har også hatt en måned med perler og perlebrett på Trollstua. Det har vært engasjerende og lærerikt, og vi er imponert over utholdenheten til barna.

Vi spiller mye på Trollstua for tiden. Det mest populære spillet er uten tvil Beverbanden!

Sosial kompetanse «Empati og rolletaking»

Vi har hatt temasamling denne måneden, der Keiserinnen møtte lilleulv og storeulv. Det ble både skummelt og gøy å se på da storeulv skulle spise grisene han hadde fanget i sekken. Lilleulv var RASENDE på faren sin, og veldig GLAD da han klarte å redde grisene. Barna skal i denne perioden lære å kjenne igjen og håndtere ulike følelser, og vi bruker temasamlingene som eksempler for dem.

Fagområde «Kropp, bevegelse, mat og helse»

Vi har vært på tur til Gjettum. Barna synes det var gøy å komme seg på tur med T-bane, og på Gjettum fikk vi brukt beina et stykke før vi kom til lekeplassen utenfor huset til Anne M.

Her var det epler å spise rett fra treet, klatretrær, morsomme sklier og god plass til å snurre og leke.

I barnehagen har barna laget sin egen hinderløype der de brukte møbler og puter som klatrestativ. I tillegg ble ulltråd til laserstråler som de måtte krype seg forsiktig gjennom. Vi setter stor pris på barnas engasjement, når de samarbeider om å lage en felles aktivitet på denne måten!

Månedens mat «Sunn mat på bålet»

Barna var som vanlig med å velge måltid, og da de hørte om bål i skogen var det mange som ville spisse «Trollgrøt» andre ville ha julegrøt.  Da ble det litt snakk om grøt og ulike kornsorter. Vi spiser jo havregrøt hver onsdag, og julegrøt er jo laget av ris fra langtlangtborte, så da introduserte vi nytt korn: BYGG. Barna fikk bli kjent med kornet i samlingstunden før vi skulle koke grøten. Vi så på, kjente på, luktet på og skrelte før vi smakte. NAM! «Kan jeg få mer?» For en matglede!

Det tok lang tid å koke korn til byggrøt på bålet, men det var mye gøy å finne på i skogen mens vi ventet. Barna løp i ulendt terreng, klatret, balanserte, bygget hytte og etterhvert ble det jakt på troll!

Ferdig grøt med smør, sukker og kanel var kjempepopulært! Barna spiste masse, og ga grøten hundretusen poeng.

Havrelapper med banan til dessert var ikke så dumt det heller. En nydelig dag i lilleskogen vår!

Fagområde «Natur, miljø, teknologi»

Det er fortsatt mye å finne i naturen nå på høsten, selv om det ikke lenger yrer av liv. En dag fant vi en forholdsvis stor og veldig død edderkopp. Den var morsom å studere, og vi la den under vårt digitale mikroskop, og kunne se både leddene og de hårete beina.

Da vi ryddet i skuret fant vi et lite vepsebol.... eller var det en bikube? Den var ihvertfall fraflyttet og tørket og klar for å bli studert og utforsket.

Vi har plukket mer grønnkål fra plantekassen vår, og laget grønnkålchips. Grønnkålen vokser fortsatt, så vi skal nok få til en runde til før vinteren.

Fagområde «Nærmiljø og samfunn»

Vi er i full gang med å forberede oss til Forut-aksjonen. Vi har laget bilder vi skal selge til dere på basaren den 24. oktober. Vi samler inn penger til Forut sitt arbeid for barn i Malawi. Barna har sett på filmer og hørt historier og musikk om Hamphless som er en 6 år gammel gutt i Malawi.

Les mer om Forut her: https://forut.no/barneaksjonen/

Sosial kompetanse «Empati og rolletaking»

Den neste temasamlingen foregår i hønsegården til Gubben Pettersen og Findus. Vi vil møte hønene som spiller ut følelsene Redd og lei seg når Keiserinnen møter dem i hønsegården.

Fagområde «Kropp, bevegelse, mat og helse»

I oktober skal vi ha mer fokus på bevegelsesleker både ute og inne.

Vi skal lage sanseløype hvor vi får utfordret alle sansene. Vi kommer også til å lage litt tilbehør av egg til lunsjen.

Vi kommer også til å gå på flere turer i høstværet.

Månedens mat: Fisk

Vi skal lære masse om fisk, og barna skal få være med å lage mat med fisk helt fra bunnen.

Vi kommer til å kjøpe inn ulike typer fisk, og lære barna om dem.

Informasjon om oktober:

Studenter:
Martine og Shery går 2. året på Barnehagelærerutdanningen. De går på deltidsstudie, som betyr at de har jobb i barnehage samtidig som studiene. Nå skal de være hos oss på Trollstua i 4 uker. Vi håper det blir lærerikt og gøy for både oss og dem!

Tur:
Vi planlegger å ta en tur med T-banen og gå tur i Slottsparken fredag 20. oktober. Ta med sekk med mat, drikke og sitteunderlag.

Forutaksjon:
24. oktober inviterer vi dere til vår kunstutstilling. Vi skal selge bilder som barna har laget, og kaffe og bolle.  (Mer informasjon kommer i kalenderen)

Planleggingsdag:
Vi har planleggingsdag fredag 27. oktober. Barnehagen er da stengt

Søråsen 33 år!
Hurra barnehagen vår har bursdag, og det feires i år som alle andre år! Vi får besøk av teater og vi skal ha fest med bursdagsleker og pølser!