Måneden som gikk!
Takk
for veldig god oppslutning på foreldremøtet, og at dere er engasjerte og bryr
dere. Referatet ligger på MyKid.
Vi
fikk ordentlig høstvær på høstfesten, med litt regn og høstfarger, håper dere
hadde en fin ettermiddag i barnehagen likevel:)
Vi
avsluttet måneden med en tur hjem til Sebastian i bursdag. Det var et stykke å
gå, så vi var litt spent på hvordan barna ville takle det, vi har jo tross alt
ikke gått veldig langt unna barnehagen disse første månedene (bortsett fra
maxibarna da) Men turen gikk veldig bra, barna var nysgjerrige på det vi så underveis og praten gikk. Vi hadde med nok av vogner også, så de som trengte det mest fikk
«sitte på» med vogn. I bursdag koste barna seg med lekene til Sebastian og Viktoria, De som ville fikk tatoveringer, og ingen maste om godteriposer eller is (vi hadde snakket om endringene rundt bursdagfeiring før vi gikk).
Sosial kompetanse:
Vi har hatt temasamling hvor tema var sint
og glad. Fyldig referat ligger som nyhetsbrev på MyKid.
Barna viser mye følelser, men det er ulikt fra
barn til barn hvor sterkt de blir uttrykt. Noen blir lett glad, noen blir fort
sint, andre blir sjelden redd osv. Ulikheter rundt dette skal vi snakke mer om
framover.
Ellers fortsetter barna å hjelpe hverandre, for
eksempel i av – og –påkledning, rundt matbordet eller i konflikter. Episoder
skjer ofte uten at vi ber barna om å gjøre det, og bidrar positivt til miljøet
på avdelingen! Det er utrolig fint å se når en 2 åring bøyer seg fram og vil hjelpe å tørke en 1 åring i ansiktet etter kakespising. De bryr seg om hverandre fra såååå tidlig:)
Det er veldig mye flott rollelek for tiden, det er inkluderende lek og roller til de som vil være med. Her leker alle
aldre blandet i samme lek:)
Mange av barna snakker om lekekameratene sine som
vennene sine, «du må komme, vennen min trenger hjelp». Vi er veldig glade for å
høre ordet venn og ikke bestevenn, Vi ønsker at alle er barnehagevenner og
omtaler andre som venner. Ordet bestevenner er mer ekskluderende for andre, og
er ikke nødvendig å bruke.
Nærmiljø
og samfunn/Kropp, bevegelse og helse
Gjennom fagområdet Kropp, bevegelse og helse har vi hatt ulike aktiviteter.
Vi har bakt grønnsaker i ovnen, hvor de fikk
hjelpe til å skrelle grønnsakene og vi snakket om hva de het og hvordan de
vokser. Alle smakte på flere av grønnsakene til lunsj, grønnkål bakt i ovnen
var «det mest crispi» som Jakob sa:)
Vi har vært litt rundt i nærmiljøet, blant annet i
skogen for å leke og lage mat på bål. Noen likte godt å følge med på båltenning
og flammene. Vi stekte gulrøtter, brokkoli og fiskekaker, og heiv kokt
pasta oppi … det smakte ekstra godt ute i skogen …
Vi har snakket litt om de ulike sansene våre. Sunget «Jeg har to øyne
som jeg kan se med. Fortsetter med temaet i oktober.
Vi har hatt hinderløyper, sangleker og regelleker både inne og ute i
barnehagen. Barna synes det er veldig gøy å bevege kroppen. Det var ulike
aktiviteter hvor balanse, styrke og smidighet og koordinasjon ble utfordret.
Trafikk
Vi
snakker alltid om hvordan vi må gå langs veien når vi går i trafikken. Gå godt
ut på kanten, leie i hånda eller i vogna og se seg for før vi går over en vei.
Vi har snakket om blant annet gode holdninger i trafikken og sikkerhet i bil.
Vi oppfordrer dere som foreldre til å fortsette å vise gode holdninger i
trafikken. Uteleken har handlet om
trafikk når de sykler på utelekeområdet, noe teori (oppgaver) har vi hatt i
innetiden.
Natur, miljø og teknologi
Det har
vært en varm og fin september, men også noen dager med regntøy på. Barna har
selv kommentert at det er mørkt når de står opp og når de skal legge seg. De
kommenterer blader som faller ned, og har fantastiske farger. Vi har også sett
edderkopper som trekker inn. Anledninger som dette benytter vi oss av til å
snakke om ulike tegn på høst.
Medvirkning
Vi påvirker og medvirker
på hverandre hele tiden. Hvert enkelt barn setter sitt preg på gruppa. Vi
lytter til positive og konstruktive forslag barna kommer med, og hjelper de til
å se hva som er til gruppas beste. Alle skal ha det bra, det er det viktigste.
OKTOBER
Sosial kompetanse/temaarbeide
Vi fortsetter arbeidet med
følelser, empati og rolletaking. På Smørøyet vil vi ha spesielt fokus på disse
punktene:
·Øve på å se og sette ord på hvordan andre har det, spesielt følelsene sint, glad, redd og lei seg (se på ansiktet til den andre hvordan den har det).
Kunne vite noe om hva barna selv kan gjøre hvis de ser noen ikke har det bra.
·Øve seg på å takle følelsene. Hvordan komme ut av de vanskelige følelsene på en god måte.
Bøker og
historier blir brukt for å belyse temaet, og ikke minst «husker du hva som
skjedde med i temasamlingen? Vi har plan om å lese manuset til neste
temasamling før samlingen, noe som kan føre til at barna er mer bevisste hva
som skal skje, og får med seg poengene tydeligere.
Hvordan ser man
ut når man er glad, lei seg, sint eller redd. Spørsmålene «hva skjedde» og
«hvordan kan du hjelpe» er spørsmål vi ofte vil bruke i hverdags-situasjoner,
for at barna skal øve seg på å finne måter å ordne opp eller hjelpe andre på.
Tips til oppfølging hjemme:
Snakk med barna om hvordan de kan se hvordan andre barn har det. Hvordan ser
andre ut når de er glade, lei seg, sinte eller redde? Hva kan du gjøre hvis du
ser en som er lei seg eller redd?
Fagområdet
Vi fortsetter med
fagområdet kropp, bevegelse og helse
Vi skal snakke mer om
sansene våre: smake på ulike ting, lytte til lyder, kjenne på ting i uten å se
de, se på noe uten å høre, lukte på ting.
Nærmiljø og samfunn / natur, miljø og teknologi
Lære mer om hva som skjer i naturen på høsten, hva
skjer med trær og blomster, natt og dag, hva gjør dyra på høsten?
FORUT.
Vi deltar i FORUT sin barneaksjon der vi følger
Hamphless fra Malawi og lærer om kulturen der. Vi har fått tilsendt plakater,
fortellinger, veiledningshefte og musikk vi kan bruke så barna får et innblikk
i livet i Malawi.
Vi skal avslutte med en salgsutstilling, der barna
lager et bilde dere foreldre kan kjøpe i en innsamlingsaksjon. Dette får der
nærmere informasjon om. Men datoen er 24.oktober fra kl.15.30-17.00. dvs. i
forbindelse med henting.
Klær
Høsten har nå begynt å komme med kaldere og
våtere dager.
Husk å gå igjennom hyllene til barna så de
har litt skiftetøy. Ikke glem å ta med våte klær hjem til tørk, uteklærne som
henger i grovgarderoben tørker også dårlig i barnehagen hvor de henger tett
inntil andres våte klær.
Barna bør nå ha: regntøy, ull/fleece,
støvler/cherrox, ullsokker, votter eller regnvotter, lue.
Smittevern
Barna skal vaske hendene når de kommer i barnehagen på morgenen, før spising,
etter toalettbesøk, når vi har vært ute og når barna er synlig skitne.
Vi prøver å lære barna å hoste i armen/albukroken når de må hoste.
Syke barn må holdes
hjemme, og husk en feberfri dag etter feber, og 48 timer etter oppkast.
Fredag 27 oktober er det
planleggingsdag. Barnehagen er stengt.
Utviklingssamtaler vil bli gjennomført i oktober. Jeg sender ut liste/tider til dere etter hvert. Gi meg beskjed hvis tiden ikke passer.