Måneden
som gikk
Vi er godt i
gang med barnehageåret. Jim, Anna, Abel, Maud, Herman og Alfred begynte hos oss
på Regnbuen i august. De har blitt godt tatt imot av barna og har blitt en del
av gruppen. Alle barna har blitt godt kjent med avdelingen, rutiner og
dagsrytmen på avdelingen. De første
ukene var vi sammen på avdelingen, for å bli godt kjent med hverandre og å bli
trygge på hverandre.
I slutten av
august hadde vi «rullerende valg» på de andre avdelingene. Målet med det er, at
barna blir godt kjent med lekene på de andre avdelingene. Alle fire avdelinger
har forskjellige leker og spill. De minste barna gikk ut på formiddagen og
samlet seg på smørøyet etter soving, til ca.kl.14:15, for å bli kjent med
hverandre og de voksne på småbarnsgruppa.
Aldersgrupper
begynte vi med onsdag 30. august. Barna på Regnbuen uttrykket glede ved å møtes
og ha felles opplegg og morsomme aktiviteter med jevnaldrende fra andre
avdelinger.
Sosial
kompetanse/Tema
I august
hadde vi fokus på vennskap og inkludering. Vi øvde på å ta imot nye barn på en
hyggelig måte og invitere dem inn i leken. Vi voksne har vært til stede og hjulpet
de nye barna å komme inn i leken og å bli kjent med andre barn fra andre
avdelinger. Vi har snakket i samlingsstunder om vennskap og inkludering. Vi har
lest bøker om å være ny i barnehagen.
Et nytt barn sier i samlingsstunden: - Jeg får nye
venner hver dag, nå har jeg ti nye venner. De er snille med meg!
Vi har
begynt å jobbe med «psykologisk førstehjelp: Grønne tanker-glade barn». Barna
ble introdusert for at vi alle har mange forskjellige følelser. Alle følelser
er bra, det er viktig å snakke om det og hjelpe hverandre å håndtere dem. Vi
bruker grønn og rød bamse for å illustrere det.
Vi har hatt
første temasamling hvor vi møtte Keiserinnen og Askeladden. Askeladden viser
omtanke og gir gode forslag til Keiserinnen, fordi hun kommer fra et magisk
sted og hun har mistet alle sine krefter. I denne samlingen visualiseres hvordan
man viser omtenksomhet overfor andre. Barna kunne gjenkjenne når Keiserinnen
var lei seg, redd og hvordan Askeladden anerkjenner hennes følelser, hjelper og
finner løsning til hennes dilemmaer. Mere
om temasamlingen kan dere lese på et eget skriv som kommer snart.
Fagområdet
- Natur, miljø og teknologi
Det er et av
de 7 fagområdene vi har med oss gjennom hele året. Vi lærer om-, og opplever
naturen i alle årstider. Vi har fokus på bærekraftig utvikling, fokus på miljø,
vi øver på-, og lærer å ta vare på ting og bruke det vi trenger, holde naturen
ren.
I august
snakket vi mye om sommeren, er det sommer fortsatt? Vi har undret oss over
regnet, hvorfor regner det så mye, og hvorfor regn er viktig for naturen.
Et av barna sa: Det regner fordi at det er gøy å leke
med vanndammene, og det er gøy å leke med vann.
Barna samler
forskjellige småkryp: edderkopper, brunsnegler. Det studeres og undres over
småkrypenes bevegelser i bøtter og sandkassen.
Kosthold
i Søråsen
I august var
det lite baking av rundstykker, grunnen til det var tilvenning. Vi pleier å
bake rundstykker to ganger i uka, det skal vi begynne med i september.
Barna får
servert brødskiver, knekkebrød og variert pålegg. Frukt og grønnsaker hver dag.
På onsdager
lager vi «rosagrøt», dette er kald kjøleskapsgrøt lagd av havregryn, eplejuice,
banan, bær, rosiner, kanel og yoghurt naturell.
Vi lager
også «temamat»» med barna hver måned. Barna skal lære hvor maten kommer fra,
hvordan vi kan tilberede den og hva som er sunt og usunt.
I august,
til barnas store glede, laget vi ostesmørbrød og dessert av epler fra vårt eget
epletre.
Ostesmørbrødene
ble spist opp og noen av barna sa at det smaker som små pizzaer. Dessert av
stekte epler med kanel og naturell yoghurt falt i smak hos alle. Sunn dessert
som alle smakte på og noen spiste flere porsjoner av, det var lett å lage og det
viktigste var at barna laget det selv.
September
Vi
fortsetter på onsdager med aldersdelte grupper, og et veldig godt tips er å
komme innen 9:15, så barna har kommet inn og opplever større ro ved levering og
ikke minst ved overgangen til gruppa.
Sosial
kompetanse
Neste
temasamling har tema «Empati og rolletaking», med fokus på følelsene glad og lei
seg. Det å kunne gjenkjenne andres følelser, og å vite noe om hvordan en kan
handle ut ifra det, gjør barna kompetente til å samspille i en gruppe. Temasamlingen
vil handle om dette og vi følger opp med samtaler og tegninger
I arbeidet
med psykologisk førstehjelp skal vi fortsette å se på dette med at det finnes
mange følelser og hvordan dette påvirker oss.
Vi vil minne
om et hefte vi har laget sammen med dere foreldre tidligere «Barnas psykososiale
miljø». I heftet kan dere lese om ulike punkter vi har ansvar for å følge opp for
at vi skal ha et godt psykososialt miljø. Disse punktene blir tatt opp på
foreldremøtet for evt. innspill.
-
Søråsen
barnehage er en «be tilbake»-barnehage
-
Bursdagsinvitasjoner
-
Søråsen
barnehage arrangerer ulike sosiale sammenkomster
Hele heftet
finner dere på hjemmesiden vår under: dokumenter, Barnas psykososiale miljø. Under
dokumenter finner dere også Plan for psykososialt miljø fra kommunalt nivå.
Fagområdet
«Kropp, bevegelse, mat og helse»
I de neste
to månedene skal vi jobbe med dette fagområdet. Målet er å bli kjent med
kroppen og lære litt om det. Men først og fremst skal vi fokusere på hygiene,
og spesielt håndhygiene. Vi skal øve på å vaske hender på riktig måte - og
hvorfor er det viktig å vaske hender?
Husk at –
barna skal vaske hendene når de går inn på avdelingen!
Vi skal lese
bøker om kropp, vi skal synge sanger om kropp og vi skal undre oss sammen på
hvorfor det er som det er med våre kropper? Vi skal utfordre grovmotorikken i
hinderløyper og på tur og vi skal bruke kroppen til å male og tegne.
Fagområdet
– «Natur, miljø og teknologi»
Dette
fagområdet har vi fokus på gjennom hele barnehageåret.
Årstid: Høst – bær, frukt, grønnsaker. Vi
skal høste, handle, tegne grønnsaker og ta med grønnsaker hjemmefra for å
smake. Barna skal lære om hvordan grønnsaker vokser og hva som skal til for at
de skal vokse. Vi skal ha smakeleker, lage forskjellige ting av grønnsaker:
suppe, steke, spise med dipp osv.
Naturfenomen:
Sol -hva skjer med
sola? Hvorfor trenger vi refleks? Det blir kaldere og vi trenger mere klær på
oss. Barna skal lære mer om sola og solas betydning for naturen og oss
mennesker. Vi skal leke med refleks i mørket – trafikkfokus. Forske på og
samtale om temperatur og klær.
Bærekraftig
utvikling: Kildesortering
– barna deltar i sortering av papp, papir, plast, metall og matavfall. Barna
skal etablere gode vaner ved å sortere søppel, og lære om resirkulering. Barna
skal være med å kaste søppel i riktig søppelkasse. Vi skal se på film om
kildesortering og gjenvinning.
Fagområdet
- Nærmiljø og samfunn
I
september
starter vi med tre trafikk-uker, der vi lærer barna om de viktigste reglene for
å ferdes trygt i trafikken. Vi skal ha ulike aktiviteter, oppgaver og leker der
barna lærer om trafikk.
Vi minner om at den aller
viktigste læringen skjer i alle hverdagssituasjoner, med dere som forbilder. Vi
oppfordrer derfor til å alltid bruke sikkerhetsbelte i bil, selv om veien er
kort, og huske å bruke refleks i mørket.
Månedens
mat – Grønnsaker
Fredag 8. september
skal vi lage lunsj av grønnsaker. Barna skal bestemme selv hva skal vi lage av
grønnsakene.
22. september
lager vi mat på bål. Da går vi ut på bålplassen i skogen og tenner bål. Vi skal
snakke med barna om hva som er sunn mat og hva vi kan lage på et bål.
Informasjon
Tirsdag
12. september er det
foreldremøte kl.19:00. Se egen informasjon og husk påmelding i MyKid.
Torsdag
21. september arrangerer
SU høstfest. Det kommer egen informasjon og påmelding.
Følg med
i kalenderen i MyKid hver uke. Der blir det lagt ut informasjon om ulike
aktiviteter/turer.