Månedsskriv

Måneden som gikk

Tilknytning og lek

Flere og flere barn virker nå trygge på småbarnsgruppa, og vi ser stadig barn fra ulike avdelinger som leker sammen eller parallelt.

Noen av barna kommer innimellom på at de savner dere foreldre.

Maud med lei seg stemme: Mamma June
Anne tar Maud på fanget: Du savner  mamma June du. (etter en liten stund) Har du lyst til å lage en tegning til mamma June?

Generelt merker vi at det går stadig lettere å få barna inn i lek.

Det er også godt å merke at flertallet av barna lar seg hjelpe/trøste av de voksne fra andre avdelinger.

Samling før vi går tilbake til avdelingene
Barna er glade i samlingene vi har klokka 14. Noen ganger kan det være litt gråt/klaging før alle får satt seg og vi kommer i gang, men med en gang vi begynner å synge blir det stille. Vi synger blant annet: Lille Petter Edderkopp, Så rart å være flaggermus, Nede på stasjonen, Tut, tut sier onkels bil og Mikkel rev. Vi avslutter med Labbetuss-sangen (….og småbarna var deres navn…. Ha det så bra og takk for i dag!), før vi sier ha det til hver avdeling. I tillegg til gleden ved å synge og skape gruppefølelse er det viktig å ha faste rutiner som gjør hverdagen forutsigbar for de små. Fra september utvider vi med flere typer samlinger (se under)

Sosial kompetanse
I august var positiv sosial atferd i fokus. Dette fremmer vi ved å være tydelige rollemodeller ved å trøste, være hjelpsomme, dele med andre, og å forklare hvorfor vi gjør dette. Vi passer også på å bemerke det når vi ser samme adferd hos barna.

Småbarna er samlet ved bordet ute og Line deler ut frukt. Ole sitter på trammen og gir tydelig uttrykk for at han også vil ha eple. Dette ser Lilly som er på vei for å sette seg, tar en eplebit og gir til Ole. Line: Så fint at du ga en bit til Ole, Lilly. Nå ble Ole glad.

Under lek med barna sørger vi også for å bekrefte hyggelige gester vi ser som  her når Una hjelper Herman å få flere steiner på spaden.

Sosial kompetanse
Temaet innen sosial kompetanse er å gjenkjenne når andre er glade/sinte.
Vi kommer til å sette ord på når barna er glade/sinte og hvorfor. Som for eksempel hvis det er hardt å dele ting og favorittvoksne... Vi vil også fortsette å le og ha det gøy sammen, og å vise og snakke om ansiktsuttrykk for glede og sinne.

Fagområder
I september og oktober skal barnehagen legge ekstra vekt på fagområdet ”Kropp, bevegelse, mat og helse”. På småbarnsgruppa vil vi legge til rette for at barna kan hoppe, rulle, åle og krabbe ute og inne. Uteområdet i barnehagen er jo en hinderløype i seg selv for små bein, så dette er ikke noe nytt, men hinderløype og tumlelek vil også være et tilbud inne. Vi kommer blant annet til å ta med mindre grupper til puterommet på Regnbuen.

Fagområdet ”nærmiljø og samfunn” og ”Natur miljø og teknologi” vektlegges hele året med blant annet en fast turdag – onsdager - der vi utforsker barnehagens nærområde. Målet er å gi gode opplevelser både langs veien og i naturen og å lære om alt som kryper og gror. Vi er tilbake i barnehagen til lunsj, så barna trenger ikke ha med noe spesielt hvis ikke vi gir beskjed.

I uke 36, 37 og 38 er det trafikk-uker i barnehagen. I småbarnsgruppa  vil vi jobbe med hvordan vi må oppføre oss på tur for å ha det trygt og gøy.

Uka på småbarnsgruppa i september

Mandag
Utelek, innelek på Smørøyet og andre avdelinger, samling med eventyr med konkreter og tegn-til-tale-sanger

Tirsdag
Utelek, innelek på Smørøyet og andre avdelinger, samling med rim/sangpose.

Onsdag = TURDAG – Oppmøte senest 9.30
Turdag (tilbake til lunsj), innelek og samling med eventyr med konkreter og tegn-til-tale-sanger

Torsdag
Utelek, innelek på Smørøyet og andre avdelinger, samling med Blime-dans og andre kropps- og bevegelsessanger