Velkommen til Småbarnsgruppa 2023/2024

I år er vi 17 barn, i alderen 1-3 år, og 4 voksne. Anne M. (Trollstua og ped.leder småbarnsgruppa), Mari (Regnbuen), Line (Musehullet) og Janet (Smørøyet).

Hverdagen vår
Vi møtes ute i 9.30-tiden hver dag og er ute til ca. 11. Hittil har vi holdt oss utenfor Regnbuen/Smørøyet der det er lett tilgang til sandkasse, husker, klatrestativ, sykkel- og trillebår-muligheter. For mange av de nye kan det virke som det er tryggest i sandkassa tett inntil en voksen, men avstikkere til andre aktiviteter kommer mer og mer.

I 12.30-tiden møtes vi igjen. Da sover mange fortsatt, men babycallen er med, og barna blir hentet inn på Smørøyet når de våkner. Etter hvert vil vi ta med små grupper av barn og leke på andre avdelinger også.

Tilknytning
I august er hovedmålet å få barna trygge på hverandre og de voksne på småbarnsgruppa. Tilhørighet og trygghet må ligge i bunn for å kunne leke, utforske og lære, og dermed ha det bra i barnehagen!
God stemning, mye kos og å være tilgjengelig under barnas utforsking av ute- og inneområde er viktig for å skape trygghet og tilhørighet. Nå i begynnelsen har de nye barna ”sine” voksne i nærheten hele tiden, men vi merker at de som startet i begynnelsen av august allerede har begynt å henvende seg til andre voksne. De ”gamle” barna virker allerede trygge.
Barna får ha koseklut/leke/smukk etter behov, men av de som har startet så langt har det ikke vært behov for dette utenom soving.
For å ha det gøy sammen og styrke tilhørigheten til gruppa samles vi før vi går tilbake til avdelingene. Nå i august har vi sangsamlinger der barna trekker en leke fra en pose, som vi så synger en sang eller sier et rim til. Dette er populært hos alle!

Lek
Barn lever og lærer gjennom lek. Vi legger stor vekt på å leke sammen med barna, og å følge med på leken for å kunne veilede underveis. Hittil har det vært mest aktivitet på togbane-rommet og og på kjøkkenrommet der kosedyr og dukker ofte blir servert.

Sosial kompetanse
I Søråsen jobber vi systematisk med å lære barna å omgås andre på en hensynsfull måte ved å ha fokusområder som for eksempel empati/rolletaking, selvkontroll og selvhevdelse gjennom året. I august er det positiv sosial atferd som er i fokus. Barna skal lære å vise omsorg for hverandre. Dette fremmer vi ved å være tydelige rollemodeller ved å trøste, være hjelpsomme, dele med andre, og å forklare hvorfor vi gjør dette.

Foreldresamarbeid/kontakt
For at barna skal ha det best mulig i barnehagen ønsker vi å ha god kontakt med dere foreldre. Vi har som mål å gi informasjon om dagen på småbarnsgruppa til de som er igjen på avdelingen hvis vi slutter før barna er hentet.
Den 1. i hver måned vil dere finne et månedsskriv med oppsummering av måneden som har gått og planer for neste måned på barnehagens nettside og i MyKid-appen. I appen legger vi også ut jevnlige bildeoppdateringer fra småbarnsgruppa.