Meny
Forside
Søråsen 20B 1356 Bekkestua Vis på kart
Telefon: 67 12 55 76 Send oss e-post
Redaktør: Merete Andersen
Vurdering

Vurdering av barnehageåret 2022-2023

 Tusen takk for flott sommerhilsen med hyggelig ord.

Dette setter vi stor pris på!


Vurdering barnehageåret 2022-2023
Her kommer vurdering av dette barnehageåret. Den er basert på tilbakemeldinger fra dere foreldre i brukerundersøkelsen, samtaler med noen av de eldste barna på avdelingen og personalets vurderinger gjennom året.

Barnegruppen – vennskap, glede og humor
Vi opplever en herlig gjeng med glade barn, som liker å være sammen. Alle barna har en eller flere venner. Noen liker å leke sammen mange, mens andre liker å leke i mindre grupper. Ofte ser vi at mange av barna på Musehullet leker sammen på tvers av alder og kjønn. Samtidig har vi jobbet med å ville hverandre vel. Det vil si å inkludere hverandre i lek og aktiviteter, tåle og unne hverandre at ting kan være ulike, være hyggelig med hverandre og snakke sammen når man er uenig.


Barnas kommentarer:
Barna svarer at de har venner i barnehagen, og sier navn på vennene sine. Flere sier navnet på nesten alle på avdelingen. De opplever at de får leke med de barna de vil.


Videre jobbing
Vi vil jobbe med å bevare den gode stemningen på avdelingen og å ville hverandre vel. Vi voksne vil være med barna i lek og aktiviteter. Vi vil fortsette med å dele barna i mindre grupper, samtidig som vi vil gjøre ting sammen hele avdelingen for å skape den gode gruppefølelsen.
Til høsten blir det viktig at vi alle tar godt imot de nye barna og inkluderer dem på avdelingen og i Småbarnsgruppa.

 

Sosial kompetanse/Tema
Temasamlingene og arbeidet på avdelingen er laget med inspirasjon og bakgrunn fra Kari Lamers arbeid for sosial kompetanse pluss Grønne tanker - glade barn, psykologisk førstehjelp for barn. Dette året har temasamlingene tatt utgangspunkt i fortellingen om «Bamse verdens sterkeste bjørn» Barna og personalet synes temasamlingene har vært morsomme og fengende. I løpet av året har vi vært igjennom temaene positiv sosial atferd, selvkontroll, selvhevdelse, inkludering, konflikthåndtering, glede seg over andres mestring og etiske dilemmaer. Vi har fulgt opp temaene i hverdagen i ulike situasjoner og ser at barna blant annet blir bedre på å håndtere konfliktsituasjoner. Vi har også hatt gode samtaler og refleksjoner med barna om ulike følelser.


Videre jobbing
Vi fortsetter arbeidet vårt med sosial kompetanse ved å lage samlinger for barna, hvor de voksne spiller ulike roller for å få frem de ulike temaene for sosial kompetanse. Neste år vil vi lage egne historier med elementer blant annet fra bøker vi har brukt i tidligere temasamlinger. I etterkant av temasamlingene vil vi samtale mer med barna om dagens samling og ha mer fokus på de sosiale temaene i mellom samlingene. Barna liker å tegne fra temasamlingen, så det vil vi gjøre mer neste år.

 

Lek
Vi ser mye god lek blant barna. De fleste barna er i leken over tid. Noen barn velger å være med på leken fordi de er interessert i leketema, mens andre barn er med i leken, fordi de vil være med vennene sine. Mange av barna leker rollelek med ulike roller. Alle barna leker konstruksjonslek med klossene, lego, lazy, magnetene eller togbanen. Mange av barna utrolig er gode på å konstruere ulike byggverk. Det er mange gode samtaler barna imellom og med voksne når de sitter ved bordet og bygger. Vi har ofte delt barna i mindre grupper til lek og aktiviteter. Da bruker vi de ulike rommene på avdelingen eller går med mindre grupper på andre avdelinger.

Barnas kommentarer:
Hva er gøy? Hva liker du å gjøre?
Det er gøy å leke på puterommet, jeg liker å leke ute i den nye kafeen, gøy å leke med lego, jeg liker å leke med bilene, det er gøy å leke med putene, jeg liker å tegne, det er veldig bra i barnehagen, jeg liker å klippe, jeg liker å bygge kule ting, det er gøy å leke med de andre barna, jeg liker å gå på bursdagsturer, bare gøy å være her, det er bra i barnehagen for der har jeg mange venner

Videre jobbing
Vi vil fortsette med å ta vare på og å styrke barnas lekekompetanse. Det vil si at vi voksne vil være med i lek og aktiviteter og veilede barna. Vi vil styrke rolleleken ved å tilføre mere rekvisitter, og definere rommet bedre, så barna ser og får ideer til leken. Vi vil fortsette med å dele barna i mindre grupper på avdelingen. Vi vil bli bedre på å ta med mindre grupper barn på andre avdelinger.

Fagområdene/Læring
Gjennom året har vi jobbet med alle syv fagområdene. Vi har ekstra fokus på et fagområde i to måneder. Vi har laget mål og planer for hvert fagområde tilpasset barnas alder og barnegruppen slik at alle barna får gode opplevelser og utfordringer på sitt nivå. Vi dokumenterer jevnlig gjennom året i månedsskrivene i MyKid, det vi har fokus på.
I år har vi hatt ekstra fokus på fagområdet Natur, miljø og teknikk gjennom hele året. Vi har blant hatt fokus på miljø og bærekraftig utvikling. Vi har brukt skogen vår til små turer. Vi har fulgt med på fuglemateren vår og lært om fugler og ekorn. Det har vært spennende å følge med på fuglene i fuglekassen. Det var ni små fugleunger som ble klekket ut, men etter hvert har de blitt til fire. I våres har vi sådd sukkererter, gulrot og reddikfrø i plantekassene utenfor Musehullet. Reddikfrøene var fra reddikplantene vi hadde i fjor, men det har ikke kommet opp reddiker…. Barna har tatt del i prosessen og er nå med på å vanne plantene.

Barnas kommentarer:
I barnehagen har jeg lært; å leke, å tegne, å løpe ned sklia, å tulle, å lese, å ikke slå andre

Videre jobbing
Vi fortsetter med å ha ekstra fokus på et fagområde i to måneder, samtidig som vi også har fokus på fagområdene i lek og aktiviteter i hverdagen. Når vi har aktiviteter på fredagene vil det ofte være med fokus på månedens fagområde. Vi vil jobbe mer med å bruke forming til de ulike fagområdene. Vi fortsetter med å gå på turer i nærmiljøet jevnlig. Vi vil gå på flere turer litt lenger unna og bruke biblioteket mere. Vi vil fortsette med de gode håndvaskrutinene vi har innarbeidet.

 

 

Barns medvirkning
Barna er med på å velge hva, hvem og hvor de vil leke i hverdagen. Noen velger ofte å gå på andre avdelinger, mens andre er mer «hjemmekjære». Vi har dette året fortsatt med at barna selv skal finne ut hva de trenger av klær når de skal gå ut. Barna går ofte ut på trammen før de skal kle på seg, for å kjenne etter om det er kaldt eller hvor kaldt det er. Vi opplever at flere og flere barn finner selv ut hva de trenger av klær. Noen kan gå ut med litt lite klær en dag, men så kommer de inn igjen og tar på seg mere klær. Barna har også kommet med ønsker og forslag til hva vi kan gjøre på fredagene.

Barnas kommentarer:
Er det noe du vil vi skal gjøre mer?
Være mer ute når det er sommer, spille mere spill, alt

Hender det at du kjeder deg i barnehagen?
Mange svarte nesten aldri, noen svarte noen ganger;
Fordi jeg ikke vet hva jeg skal gjøre, vente på tur, når det er kø for å velge noe gøy, når vennen min ikke er her, når jeg ikke har noen å leke med, når det ikke er lego eller tegnesaker fremme

Videre jobbing
Vi vil jobbe mer med å bevisstgjøre barna på at de er med på medvirke på hvordan vi har det på avdelingen. Når vi snakker med rolig stemme, går rolig fra et sted til et annet, leker på et sted av gangen og tar hensyn, blir det en roligere stemning på avdelingen og hyggeligere for alle. Men for at barna skal forstå og vite at og hvordan de påvirker sin hverdag, så må vi synliggjøre og bevisstgjøre det for dem, og det vil vi bli bedre på ved å bekrefte og fortelle det når de f.eks. snakker med rolig stemme, går rolig og tar hensyn.

 

Kosthold
Vi har fulgt årshjulet vårt for kosthold. Hver måned har vi laget en varm matrett fra bunnen av. Barna er interessert i og synes det er gøy i å være med på forberedelsene. Dette året har vi laget suppe, delt og stekt en hel kylling, delt en hel fisk og stekt den, laget mat av egg og grønnsaker og laget mat på bål. De fleste barna smaker på ting de ikke har smakt på. Noen synes da at det er det beste de har smakt. Det serveres grove rundstykker stort sett to ganger i uken. Barna er ofte med på å trille ut rundstykkene. Barna koser seg med å smøre maten selv, og de lager de utrolige påleggskombinasjoner.

Videre jobbing
I arbeidet med å skape gode kostholdsvaner og ikke minst å kunne tilby et variert og godt mattilbud i barnehagen så ønsker vi å videreføre den planen og det arbeidet vi har gjort dette barnehageåret.

 



Foreldresamarbeid
Vi opplever at vi har et godt samarbeid og en god dialog med dere foreldre. Dere kom med tilbakemeldinger i Brukerundersøkelsen i høst. Det var en bra score. Vi har valgt oss noen punkter vi jobber med for å forbedre og noen punkter vi jobber med for å bevare. Dette året har det vært flere felles arrangementer. Barna, dere og vi opplever dette som hyggelige stunder sammen. Vi takker for godt oppmøte på arrangementene. Dere foreldre har selv arrangert treff for mammaene og pappaene og tur til Sæteren gård. Vi opplever at dere foreldrene har en god tone dere imellom når dere møtes i garderoben.

Videre jobbing
Vi vil jobbe for å opprettholde det gode samarbeidet vi har. Vi fortsetter med å ha lav terskel for ekstra samtaler ved behov, enten det er dere eller vi som tar initiativet. Vi vil jobbe videre med punktene fra Brukerundersøkelsen utover høsten.

 

Informasjon

Bilder
Bildene vi har tatt av barna som ligger på MyKid vil bli slettet i sommer. Dersom dere ønsker å ta vare på bildene, kan disse lastes ned. Vi lagrer ingen bilder av barna i barnehagen, så dette er den muligheten dere har for å ta vare på bilder fra barnehagetiden. 
NB! Frist for å laste ned bildene før de slettes er lørdag 15. juli

 

Musehullet neste barnehageår
Jesper, Herman, Emilie, Kasper og Eveline er klare for å begynne på skolen til høsten. Vi takker dere for den fine tiden vi har hatt sammen på Musehullet og ønsker dere og foreldrene lykke til videre med en ny fase i livet. Vi vil savne dere!

Til høsten begynner det fem nye barn og to nye familier. Det er lillebroren til Nicolai, 1 år og lillesøsteren til Frida, 1 år. Det begynner tre barn over tre år, to tvilling gutter 4 år og en jente 3 år. De vil komme på besøk og hilse på oss og se avdelingen før sommeren.

2018 – 4 barn, to jenter og to gutter
2019 – 6 barn, to jenter og fire gutter (to nye)
2020 – 3 barn, to jenter og en gutt (en ny)
2021 – 2 barn, en jente og en gutt
2022 – 2 barn, en jente og en gutt (to nye)

Personalet; Martin, Marianne og Line fortsetter på Musehullet. Vilde vil begynne å jobbe hos oss i november.

 

Ferieavvikling og oppstart: 

Nå går vi inn i ferieuker, og i juli, vil det være sammenslåinger av avdelinger for de barna som skal være her. Det vil bli sendt ut plan og informasjon om dette til de det gjelder. For de som starter opp igjen første uken i august vil det også være samarbeid mellom noen avdelinger, da det fortsatt er personal på ferie, og færre barn i barnehagen. Det vil være voksne som barna kjenner godt tilstede.

 

Vi takker for dette barnehageåret og ønsker dere alle en god sommer!