Ny i barnehagen

Når et barn begynner i barnehagen, kan det være aller første gangen foresatte overlater deler av omsorgen og ansvaret til andre. Vi har fokus på en foreldreaktiv tilvenning for at både barn og foresatte skal opparbeide seg trygghet og tillit til barnehagen. Hvor lang tid barnet trenger for å bli trygg avhenger av barnets personlighet, alder og tidligere erfaring, samt hvordan de blir møtt av personalet i barnehagen. Hvert barn trenger i denne perioden mye voksenkontakt, og vil få tildelt en primærkontakt. Det er viktig at foresatte setter av en uke til oppstart i barnehagen. Første uken bør foresatte holde seg nær barnet. Det er viktig at foresatte er aktive i tilvenning og bidrar til å introdusere det nye miljøet ovenfor barnet. Foresatte steller barnet, sitter sammen med barnet og er aktiv med barnet i lek. Primærkontakten nærmer seg barnet gradvis. Det blir satt av tid til en førstegangssamtale med foresatte så raskt som mulig etter oppstart. Målsettingen vår er at oppstarten i barnehagen skal gi barnet en sikker havn for nære og trygge relasjoner. Vi har svært gode erfaringer med foreldredeltagelse under oppstart. Barna blir fortere trygge og foreldre blir kjent med barnehagen og personalet. Trygge foreldre gir trygge barn.

Det er viktig at dere beregner god tid til tilvenning. I oppstarten beregner vi en uke tilvenning for de yngste barna. Vi anbefaler kortere dager også i uke to, eksempelvis maks 6t pr. dag. Barna vil bruke tid på å bli ordentlig trygg samtidig som det er mange nye inntrykk som kan gjøre at de blir fortere sliten enn normalt.

Vi inviterer også til besøk før oppstart for å starte tilvenningen allerede før sommeren. I juni inviterer vi til besøksdag en dag i uka. Det blir lek i barnehagen og en sangsamling med faste sanger som vil følge barna inn i oppstarten til høsten. Starter man utenfor hovedopptaket avtales besøksdager direkte med pedagogiske ledere på avdelingen barnet ditt skal gå på.

Vi inviterer også alle nye foreldre til foreldremøte i barnehagen i juni. Det blir her gitt ytterligere informasjon om foreldreaktiv tilvenning og vist til forskning rundt dette. Det blir selvsagt rom for å stille små og store spørsmål dere måtte ha.

Velkommen til oss!