Overganger

Overganger innad i barnehagen
Odderøya barnehage er en liten og oversiktlig barnehage, noe som er med på å minske avstand mellom liten- og stor avdeling. Vi bruker siste måneden før sommerferien aktivt til å drive tilvenning på ny avdeling. Barna vil da i hovedsak tilbringe tiden på sin nye avdeling med ledsagelse fra en trygg ansatt.
Foresatte oppfordres i denne perioden til å sette av ekstra tid i hentesituasjon for å gjøre seg kjent med ny avdeling.  Det vil bli lagt til rette for oppstartsamtale for alle som ønsker det.
Vi etterstreber at det skal følge en ansatt fra liten til stor for å sikre en trygg overgang.

Overgang barnehage – SFO og skole
Barn skal ha et sammenhengende læringsløp fra barnehage til SFO og skole. Et samarbeid mellom barnehagen og SFO/ skolen er derfor viktig. Kristiansand kommune har utarbeidet rutiner for dette samarbeidet. Både foreldre og barn deltar i arbeidet for å skape en trygg og god overgang. Barnehagen sender i samråd med foreldre et overføringsskjema til SFO og skole der også barnet har fått bidra med informasjon.

Slik forbereder barnehagen overgangen til SFO og skole for det enkelte barn:
Vi har et eget pedagogisk opplegg for alle skolestartere gjennom hele det siste året, dette opplegget kalles Ridderklubb. Her er det fokus på egenledelse, konsentrere seg om en oppgave over tid, følge en instruks, vente på tur og ta hensyn til andre. Aktivitetene skal styrke grunnleggende ferdigheter som skal være med på å gi et godt erfaringsgrunnlag og motivere til skolestart. Fokuset vil hele tiden ligge på lekbasert læring, og at barnet skal oppleve mestring og ha tro på egne valg og løsninger. Vi vil i tillegg gå gjennom det pedagogiske opplegget «Kroppen er min» og delta på barnehagesvømming i Aquarama hvor målsetningen er å bli trygg i vann.

Siste måned før sommerferien vil skolestarterne delta i et eget opplegg sammen med skolestarterne fra Kvadraturen barnehage. Fokuset vil ligge på å gi barna en skikkelig god avslutning på sin barnehagetid, samt å øve seg på å bli kjent med nye barn, tilpasse seg en større gruppe og bygge relasjoner til fremtidige medelever. Vi vil i denne perioden ha et tett samarbeid med nærskolene/SFO og legge opp til felles aktiviteter med dem.

Vi har en ridderseremoni i juni hvor vi slår skolestarterne til Ridder av 1.klasse.