Bærekraftig utvikling

Vår barnehager skal være et sted som fremmer omsorg for verden vi lever i både her og nå og i fremtiden. Barna skal oppleve verdien av å ta vare på seg selv, andre og naturen. Barnehagen skal legge grunnlaget for barns evne til å tenke kritisk, handle etisk og vise solidaritet. Gjennom fagområdene skal barnehagen jobbe med bærekraftig utvikling.Vi har valgt følgende punkter for refleksjon over egen praksis knyttet til bærekraftig utvikling:

• Odderøya barnehage er miljøfyrtårnsertifisert. Formålet med dette opplegget er å styrke bærekraftig utvikling gjennom miljøundervisning og bevisstgjøring.
  • Vi legger vekt på respekt for naturen og det vi har rundt oss og vi behandler dyr, insekter og planter med respekt. Vi gir barna naturopplevelser året rundt.
  • Vi rydder etter oss når vi er ute i naturen og plukker med oss søppel som vi finner på tur. På denne måten skaper vi en bevissthet rundt forsøpling i naturen og bidrar til gode holdninger.
  • Vi kjøper leker av god kvalitet og lærer barna å behandle leker og annet utstyr med respekt slik at det får en lang levetid.
  • Vi samarbeider om å reparere det vi kan.
  • Vi kildesorterer og følger digital utvikling for å bli mest mulig papirløs.
  • Vi jobber for å redusere matsvinn.
  • Vi dyrker våre egne grønnsaker og er opptatt av kortreist mat for å skape bevissthet hos barna om hvor maten vi spiser kommer fra.
  • Vi har fokus på et kosthold i barnehagen hvor fisk og plantebasert næring får større plass